کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل و حقوق‌بشر قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران در گفتگو با همشهری: باید این سؤال طرح شود که ما تاکنون تا چه اندازه هم در محاکم داخلی و هم در محاکم خارجی و نیز در سازمان‌های بین‌المللی از جمله حقوق بشر و سازمان ملل توانسته‌ایم مسئله نقض حقوق بشر مردم ایران از سوی مدعیان غربی را پیگیری کنیم؟

کاظم غریب‌آبادی، دیپلمات و معاون امور بین‌الملل و حقوق‌بشر قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران: ما تا چه اندازه موفق شده‌ایم طرح موضوع کرده، پرونده قضایی تشکیل دهیم و نقض حقوق بشر مردم ایران را به شکل بین‌المللی پیگیری کنیم؟

باید بگویم خیلی در این زمینه به‌دلیل همین کم کاری‌هایی که گفته شد اقدام کافی انجام نداده‌ایم. البته همه این روندها را نمی‌توان در فرایند طرح دعوی قضایی پیگیری کرد بلکه باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرد. در این راستا، ضرورت دارد برای پیگیری و احقاق حقوق بشر مردم ایران، از برخی مکانیسم‌ها مانند امکان سازمان ملل و شورای حقوق بشر مسائل را دنبال کنیم.

اینکه چرا تاکنون به خوبی از این مکانیسم‌ها استفاده نشده است، دلایل مختلفی دارد که به بخشی از آن اشاره کردم. برخی موارد نیز ناشی از سیاسی‌کاری کشورهای دیگر است. شاهد هستیم وقتی برای مجرم یا متهم خاصی در نظام قضایی ما حکمی صادر می‌شود، آن فرد یا وکلای او به‌دلیل ارتباطاتی که دارند، به دلایل مختلف به آن حکم ابعاد حقوق بشری می‌دهند.

گفتگو: حمیدرضا بوجاریان

تصویر: امیر حمیدی‌نوید

تدوین: مهدی کشوریان

کد خبر 647329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha