سامانه بعدی بارش از نیمه هفته جاری درکشور حاکم می‌شود /بودجه اجرای قانون هوای پاک در لایحه۱۴۰۱ معادل قیمت خرید ۸۰ دستگاه اتوبوس شهری نو است.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین، نهمین موج آلودگی هوای کلانشهرهای کشور در ۴ماه اخیر که از عصر یکشنبه هفته گذشته آغاز شده، با آغاز هفته جدید همچنان با قوت در آسمان شهرهای بزرگ باقی مانده و قصد رفتن ندارد. مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آلودگی هوای تهران، کرج، تبریز، اصفهان و مشهد تا فردا ادامه می‌یابد. البته ۲ سامانه بارشی نیز از روز دوشنبه به کشور وارد می‌شوند تا در نیمه هفته پیش رو، بارش برف و باران در بیشتر استان‌های کشور پدیده غالب باشد.

صدور هشدارِ زرد رنگ

در پی تداوم آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، سازمان هواشناسی هشدار زرد رنگ خود را صادر کرد. در کلانشهرهای کشور در صورت خودداری از کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک افزایش آلودگی هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق پرتردد و صنعتی احتمال افزایش آلودگی هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی، سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از رفت‌وآمد غیرضروری در سطح شهرها، به‌ویژه برای سالمندان،کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلانشهرها توصیه می‌کند.

در عین حال کمیته اضطرار آلودگی هوا در شهرهای تهران و اصفهان تنها دستورالعمل‌هایی را صادر کرده که کارایی لازم برای کنترل آلودگی هوا را نداشته و ندارد. چهارشنبه هفته گذشته در تهران، کمیته اضطرار بار دیگر ۷توصیه کلی خود را اعلام کرد. این توصیه‌ها شامل لزوم انتقال نمایشگاه‌های بین‌المللی به شهرآفتاب، برخورد با خودروهای آلاینده، جلوگیری از خودروهای فاقد برگه معاینه فنی، جلوگیری از تردد خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده، جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌ها، جلوگیری از پسماندسوزی و سوزاندن شاخ و برگ درختان و جلوگیری از مازوت‌سوزی است که طی۴‌ماه اخیر بارها اعلام شده که در هیچ یک از ۹موج آلودگی ۴‌ماه اخیر، کارایی لازم را نداشته است. در اصفهان نیز کمیته اضطرار تردد خودروها را زوج و فرد اعلام کرده؛ درحالی‌که این وضعی به کاهش آلودگی هوا کمکی نکرده است.

لزوم نگاه واقع‌گرایانه به بودجه سال۱۴۰۱قانون هوای پاک

بهزاد اشجعی، عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور در این‌باره می‌گوید: کمیته‌های اضطرار، در این مواقع تنها به اعلام تشدیدها بسنده می‌کنند؛ درحالی‌که گزارش سال ۲۰۲۱ بانک جهانی نشان می‌دهد آلودگی هوا سالانه ۲.۶میلیارد دلار به تهرانی‌ها خسارت می‌زند که سرانه این عدد، برای هر خانواده ۴نفره در شهری مثل تهران، حدود ۱۴میلیون تومان است.

در عین حال به‌گفته این کارشناس، بودجه اجرای قانون هوای پاک در لایحه۱۴۰۱ بیشتر شبیه یک شوخی است تا واقعیت. عددی که در لایحه آمده ۳۲۰میلیارد تومان است که نشان می‌دهد در مجرای ارائه ‌دهنده بودجه نیز عزمی برای اقدامات کاهش‌دهنده آلودگی هوا وجود ندارد. این بودجه فقط هزینه خرید ۸۰ دستگاه اتوبوس شهری جدید است.

اشجعی تصریح می‌کند،چرا باید چنین رقمی برای بهبود هوا اختصاص یابد؟ آیا وقت آن نرسیده که ارقام مؤثر و چشمگیر به بزرگ‌ترین معضل اجتماعی محیط‌زیستی ایران که با زندگی میلیون‌ها ایرانی ارتباط مستقیمی دارد، برسد؟ این پدیده نامبارک سالی ۱۲هزار کشته مستقیم دارد و صدها هزار بیماری ایجاد می‌کند که هزینه آن به تمام بخش‌های بهداشت درمان، آموزش و ادارات سرشکن می‌شود. باید بودجه‌ای درخور تعیین شود و مجلس این رقم را حقیقتا واقع‌گرایانه افزایش دهد.

وضعیت نابسامان استان تهران

تهران در سال‌ جاری، با ۸۴روز هوای آلوده، بی‌شک آلوده‌ترین هوا را در سطح کشور داشته است. از سوی دیگر، همه شهرستان‌های جنوبی و غربی همراه با کلانشهر تهران، آسمانی آلوده را در این ۸۴ روز تجربه کرده و همچنین ساکنان اسلامشهر، پاکدشت، شهریار، تهران، ورامین و قرچک طی ۵روز اخیر، هوای آلوده ای را تنفس کرده‌اند که طی امروز و فردا نیز هوایشان ناسالم خواهد بود.

در کلانشهر تهران که هوا از عصر یکشنبه ۵دی تا ساعت ۸صبح امروز دست‌کم ۱۳۵ساعت متوالی آلوده بوده، براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا، اگرچه امروز افزایش نسبی تندی باد را خواهد داشت و تا حدودی از غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود، اما با آغاز تردد خودروها در نخستین روز هفته، بر غلظت آلاینده‌ها افزوده خواهد شد و کاهش کیفیت هوا در بیشتر مناطق پرتردد نیز پیش‌بینی می‌شود. البته کاهش تندی طی روز از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد. این شرایط جوی تا ساعات پایانی امروز ادامه خواهد یافت و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت. همچنین روز یکشنبه نیز هوا آلوده خواهد بود و شمار روزهای متوالی آلوده اخیر به ۷روز خواهد رسید. 

کد خبر 646965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha