مدیر عامل مترو تهران گفت: حدود یک ماه و نیم قبل در دفتر وزیر راه جلسه‌ای با حضور مسئولان شهرداری، استانداری و شهر پرند برگزار و مقرر شد به روش‌های مختلف اعتبار لازم برای راه‌اندازی مترو پرند تامین شود اما این روند به کندی در حال انجام است.

علی امام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی امام مدیرعامل مترو تهران با بیان اینکه متاسفانه بزرگترین مشکل ما روند کند و فرسایشی تامین نقدینگی است و  راههای متعددی را برای حل این مشکل پیموده ایم، اما تا کنون به نتیجه دلخواه نرسیده ایم، می گوید: در حالی تکمیل خط مترو پرند معطل ۷۵۰ میلیارد تومان منابع مانده که ارزش کل سرمایه گذاری های صورت گرفته در این پروژه به ارزش پول امروز بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، اما برای تخصیص منابع باقی مانده ، سالها معطل مانده ایم.

وی افزود: این در حالی است که طبق امکان سنجی طرح، در مترو پرند که در دهه ۸۰ توسط وزارت مسکن انجام شده است، روزانه حدود ۴۰ هزار تردد بین شهر پرند و تهران انجام می شود که اگر صرفا بنزین مصرفی این خودروها را محاسبه کنیم، نتیجه می گیریم هزینه پروژه خط مترو پرند خیلی زود از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و سایر مسائل اقتصادی مرتبط بازمی گردد.

خط مستقیم پرند به تجریش با مترو

امام با بیان اینکه تکمیل خط مترو پرند بسیار حائز اهمیت است چراکه به واسطه بهره برداری از آن می توان مسیر تجریش تا پرند را یک ساعته طی کرد، می افزاید: مدل مترو شهر پرند همچون تهران است که به صورت برق زمینی از طریق ریل سوم تغذیه می شود. در واقع از ابتدا نیز برنامه ریزی ها به این شکل بوده که قطار خط مترو پرند مستقیما وارد خط یک شده و تا تجریش حرکت کند . حالا با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت که بهره برداری از این مسیر ۱۹ کیلومتری چه تاثیر بزرگی بر کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و آلودگی های زیست محیطی دارد.

وی با بیان اینکه ما مشکلات کمبود نقدینگی در دولت را درک می کنیم؛ اما پیمانکاران مربوطه نیز برای ادامه کار نیازمند تامین منابع مالی هستند می گوید: سال گذشته به شرکت عمران شهر جدید پرند و استانداری تهران اعلام کردیم که پیمانکار حاضر است زمین مجاور ایستگاه مترو شهر پرند را که حدود ۲۵ هکتار است به ازای اعتبارات هزینه کردش بردارد اما باید کاربری آن تعیین تکلیف شود.

روند کند تامین اعتبارات

به گفته وی، حدود یک ماه و نیم قبل در دفتر وزیر راه جلسه ای با حضور مسئولان شهرداری، استانداری و شهر پرند برگزار و مقرر شد به روش های مختلف اعتبارات لازم برای راه اندازی متروی پرند تامین شود، اما این روند به کندی در حال انجام است.

مدیرعامل مترو تهران با اشاره به اینکه چشم امیدمان به لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود، اما در عمل دیدیم که بودجه پروژه خط مترو پرند آب رفت و از ۲۵۰ میلیارد تومان به ۲۲۷ میلیارد تومان رسید.

وی ادامه می دهد: در چنین شرایطی، به نظر می رسد تخصیص اعتباری در خور نیازهای واقعی خط مترو تهران- پرند از سوی سازمان برنامه و بودجه  یا مجلس برای سال ۱۴۰۱ می تواند بسیار کارساز و راهگشا باشد. اما از سوی دیگر شرکت عمران شهر جدید پرند که تحت نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کند به همراه استانداری تهران باید هر چه سریعتر فکری عاجل برای تغییر کاربری اراضی قابل واگذاری به پیمانکاران اجرایی پروژه کنند تا قفل مشکلات مالی خط مترو تهران – پرند باز شود.

تایید تغییر کاربری ۲۵ هکتار زمین مجاور پرند برای کمک به راه‌اندازی مترو این شهر

امام بیان می کند: شنیده ها حکایت از تایید مساله تغییر کاربری ۲۵ هکتار زمین در کارگروه زیربنایی استان برای تامین منابع مالی پروژه دارد و به محض تصویب آن توسط شورای برنامه ریزی استان تهران، امکان فروش اراضی مورد بحث وجود دارد.

وی ادامه می دهد: وحیدی وزیر کشور در هفته نخست آذرماه ( حدود ۴۰ روز پیش ) به اتفاق استاندار تهران بازدیدی از شهر پرند داشت و در آنجا دستور به حل فوری و بلادرنگ مشکلات اعتباری مترو این شهر داد اما هنوز استانداری تهران تغییر کاربری آن زمین ۲۵ هکتاری را تصویب و ابلاغ نکرده و باید تکلیف کند که شرکت عمران شهر پرند به سرعت زمین مورد نظر را با تغییر کاربری به مترو تحویل دهد تا منابع لازم برای ادامه کار هر چه سریع‌تر پیمانکار تامین شده و فاز نخست پروژه ظرف یک سال پیش رو به سرانجام برسد.

فقط خرید تجهیزات مانده

مدیرعامل مترو تهران می افزاید: بخش عمده عملیات اجرایی پروژه مترو پرند انجام شده و تنها باید اعتبارات لازم  برای خرید تجهیزات تزریق شود. بنابراین اگر حمایت های لازم و تصمیمات اتخاذ شده به موقع اجرایی شود، می توان حداکثر ظرف مدت یک سال کارهای باقیمانده را به سرانجام رساند و مردم شهر جدید پرند را پس از  یک دهه انتظار  به خواسته معقول و منطقی شان رساند.

کد خبر 646945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha