آمریکا از پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ توسط ایران ابراز نگرانی کرده اما گفته به مذاکرات پایبند است.

پرچم آمریکا - پرچم ایران - آمریکا - ایران

به گزارش همشهری آنلاین، آمریکا از پرتاب ماهواه‌بر سیمرغ توسط ایران به فضا ابراز نگرانی کرد، اما گفت به مذاکرات پایبند است.

رسانه‌های آمریکا به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش دادند: «ایالات متحده کماکان از توسعه ماهواره‌برها توسط ایران که موجد نگرانی‌های خاص منع اشاعه‌ای هستند نگران است.»

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده برنامه‌های فضایی این کشور تنها در راستای مقاصد دفاعی است و نقض توافق هسته‌ای برجام یا سایر توافق‌های بین‌المللی نیست. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از واکنش خود به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اشاره کرده و گفته است: «ما دنبال بازگشت دوجانبه به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای هستیم.»

ادعای این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که آمریکا تا کنون از انجام اقدامات لازم برای بازگشت به توافق هسته‌ای خودداری کرده است.

آمریکایی‌ها در حال حاضر ادعا می‌کنند قصد دارند از طریق گفت‌وگو با گروه ۱+۴ در مذاکراتی که در وین برگزار می‌شود زمینه‌های بازگشت به برجام را فراهم کنند. ایران در این مذاکرات با گروه ۱+۴ گفت‌وگو می‌کند اما به دلیل خروج آمریکا از برجام مذاکرات مستقیمی میان طرف‌های ایرانی و آمریکایی در کار نیست.  

جدیدترین دور این مذاکرات با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام از عصر دوشنبه ششم دی ماه در شهر وین آغاز شد. مذاکرات به مناسبت آغاز تعطیلات سال نو میلادی امروز متوقف و روز دوشنبه از سر گرفته می شود.

کد خبر 646910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha