رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی گفت که سیاست‌های مسئولان در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که به‌عدم تعادل جمعیت شهروندان منجر شده، خطر موجودیتی برای این کشورها ایجاد کرده است. 

ترکی الفیصل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «ترکی الفیصل» رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، درباره خطر موجودیتی که ممکن است کشورهای حاشیه خلیج فارس در معرض آن قرار گیرند، هشدار داد. 

به گزارش روسیا الیوم، الفیصل طی نطقی در باشگاه ادبی الاحساء با عنوان «چالش‌های هویت و شهروندی» در ریاض گفت: برخی کشورهای حوزه خلیج (فارس) دچارعدم تعادل جمعیتی هستند که زنگ خطری برای چالش‌های همه‌جانبه ملی در آینده است. 

این شخصیت سعودی گفت: ما در شورای همکاری خلیج (فارس) می‌بایست برای تکمیل فرآیند افزایش تعداد شهروندان سخت کار کنیم و پیوسته برای دستیابی به یکپارچگی کامل تلاش کنیم. 

وی افزود: ما باید سیاست‌های خود را در همه بخش‌ها به‌طور جدی بازنگری کنیم تا هدف آن‌ها شهروندسازی باشد که این به نفع مردم ما است و هویت ملی آن‌ها را تحکیم می‌کند. 

الفیصل ادامه داد: اگر سیاست‌هایی که در دهه‌های گذشته دنبال می‌شد، ادامه یابد، بی‌تردید در مقطعی در کشورمان اقلیت خواهیم بود و به همین دلیل موجودیت ما در خطر خواهد بود. 

او تاکید کرد: توسعه اقتصادی باید با جمعیت‌شناسی مرتبط باشد و این امر مستلزم دیدگاه‌های جدید و سیاست‌های مؤثر در زمینه‌های آموزشی است. 

این سیاستمدار سعودی با اشاره به لزوم اهتمام به مفهوم هویت و شهروندی گفت: این مفاهیم، پرسش‌ها، ترس‌ها و نگرانی‌های زیادی را در مورد آینده نه تنها در منطقه ما، بلکه در سراسر جهان ایجاد کرده است. 

الفیصل افزود: هویت نوعی حس ذاتی درباره تعلق به گروهی است که زبان، مذهب، فرهنگ، تمدن، تاریخ، جغرافیا و حافظه مشترک خود را دارد؛ اما شهروندی که مفهومی مدرن است، وابستگی نظام‌مند به کشوری با مرزهای جغرافیایی شناخته شده، قانون اساسی و حکومت و حقوق و وظایف اخلاقی و مادی است.

کد خبر 646690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha