مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی با بیان اینکه در پهنه این استان ۹۰ گسل فعال و لرزه‌زا شناسایی شده است، گفت: این استان در طول تاریخ خود ۲۵ زلزله بزرگ‌تر از ۶ را تجربه کرده و این امر نشان می‌دهد که باید آمادگی لازم را برای مقابله با مخاطرات طبیعی ایجاد کنیم.

فرونشست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محسن نجات امروز در وبینار مخاطره فرونشست زمین با بیان اینکه استان خراسان رضوی به دلیل ویژگی‌های اقلیمی، توپوگرافی و هیدرولوژی ۲۰ نوع مخاطره را تجربه می‌کند، مهمترین مخاطره این استان را سیل و زلزله عنوان کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ گسل فعال و لرزه‌زا در این استان شناسایی شده است که از این تعداد گسل، ۲۰ مورد آن ویژه‌تر هستند.

دکتر نجات گفت: خشکسالی، بیابان‌زایی، طوفان، آلودگی محیط زیست و فرونشست زمین از دیگر مخاطرات استان خراسان رضوی است و بر این اساس امروز ما نیازمند مدیریت دانایی محور هستیم تا با استفاده از دانش محققان، اقدام به مدیریت استانی کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه این استان در طول تاریخ خود ۲۵ زلزله با بزرگای بیش از ۶ را تجربه کرده است، ادامه داد: این عدد نشان می‌دهد که احتمال خطر زلزله و ریسک آن بالا است. علاوه بر آن دو سوم پهنه این استان دارای پتانسیل سیل است.

نجات افزود: ۷۴ درصد استان خراسان رضوی دارای اقلیم خشک و ۲۶ درصد آن دارای اقلیم نیمه خشک و بارانی است و این اعداد نشان می‌دهد که ما به چه میزان برای مواجهه با رخدادهای طبیعی آماده باشیم.

 قرار گرفتن ۶ دشت خراسان‌رضوی در وضعیت بحرانی فرونشست

رییس اداره مخاطرات اداره کل زمین‌شناسی منطقه شمال شرق هم در وبینار مخاطره فرونشست زمین از قرار گرفتن ۶ دشت از ۳۷ دشت استان خراسان رضوی در فهرست دشت‌های بحرانی خبر داد و گفت: این وضعیت در حالی است که در برخی از این دشت‌ها سازه‌های مهمی چون خط راه آهن و لوله انتقال نفت عبور می‌کند.

مهندس هادی شریفی، سازمان زمین شناسی را متولی پایش مخاطرات زمین از جمله فرونشست معرفی کرد و افزود: طی ۱۰ سال اخیر مطالعات پایش مخاطرات در حوزه فرونشست را در دشت‌های استان خراسان رضوی آغاز و نقشه‌های فرونشست را تهیه کردیم.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده از این مطالعات، اظهار کرد: از ۳۷ دشتی که در استان خراسان رضوی وجود دارد، ۶ دشت مشهد، کاشمر، بردسکن، خاف، جوین و بجستان دروضعیت بحرانی قرار دارند و دشت نیشابور در وضعیت فوق بحرانی قرار گرفته است؛ چرا که در این دشت در حالی که آثار فرونشست زمین ایجاد شده است، سازه‌های مهمی چون خط راه آهن تهران-مشهد و خط انتقال نفت از آن عبور می‌کند.

شریفی با بیان اینکه در این دشت ۷۹ کیلومتر عوارض سطحی فرونشست زمین یعنی شکاف‌های طولی و عمیق ایجاد شده است، افزود: دشت‌های طوس، بردسکن، بجستان و خاف از دیگر دشت‌های این استان و درگیر با پدیده فرونشست زمین هستند.

رئیس اداره مخاطرات اداره کل زمین‌شناسی منطقه شمال شرق بیان کرد: دشت خاف به عنوان جوان‌ترین دشت این استان، فرونشست زمین به مساحت ۱۷ کیلومتر را تجربه کرده است، ضمن آنکه ۷۰ روستای پیرامون دشت بردسکن درگیر این مخاطره زمین شناسی هستند.

کد خبر 646461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha