مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: تهران شهری مهاجرپذیر و بسیار بزرگ است و مشکل دستفروشی یک‌شبه در آن ایجاد نشده و نمی‌توان آن را یک‌شبه هم برطرف کرد.

دستفروشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، قدرت محمدی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در گفتگویی در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی دستفروشان، ساماندهی شیمیایی‌فروشان، وضعیت بازارهای خرید و فروش خودرو،  سگ‌های ولگرد، جمعیت موش‌ها و... صحبت کرد. این گفتگو به شرح زیر است: 

یکی از مشکلات اساسی که سال هاست مسئولان  وعده رفع آن را داده اند اما همچنان این مشکل به قوت خود پابرجا بود بحث ساماندهی دستفروشان در پایتخت است. در دوره فعلی مدیریت شهری خیابان شهرزاد در منطقه ۱۵ و محور تجریش در منطقه یک به صورت پایلوت برای ساماندهی در نظر گرفته شده است. توضیح می دهید که کار به کجا رسید؟

در حال حاضر ساماندهی دستفروشان در  خیابان شهرزاد واقع در منطقه ۱۵ شهرداری تهران انجام شده است. دستفروشان واقعی شناسایی و به روز بازارها منتقل شدند. در حال حاضر محور خیابان شهرزاد از حضور دستفروشان پاکسازی شده است دستفروشان همه راضی بودند که در روز بازارها مستقر شوند. البته دستفروشان غیر واقعی در سطح منطقه می‌چرخند اما از حدود ۱۵۰ دستفروش خیابان شهرزاد، حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر آنها دستفروش واقعی بودند که شناسایی و به روز بازار ها منتقل شدند. دستفروشان از این امر راضی هستند.  

دستفروشان غیر واقعی هم در برخی نقاط هستند و در هنگام انتقال دستفروشان هم برخی از آنها دردسرهای ایجاد می کردند اما ما دستفروشان واقعی را شناسایی کرده و به مکان جدید برده تا امرار معاش آنها دچار مشکل نشود. ما قصد جمع آوری نداریم بلکه کار ما ساماندهی است.

شناسایی دستفروشان واقعی چطور انجام می‌شود؟

بنرهایی  در مکان هایی که قرار است ساماندهی انجام شود می زنیم و   اطلاعیه هم صادر می کنیم. افرادی که می خواهند می توانند ثبت نام کنند ما هم خودمان بانک اطلاعاتی داریم راستی‌آزمایی ها صورت می گیرد و دستفروشان واقعی شناسایی می شوند.

آیا کرامت دستفروشان حین ساماندهی رعایت می شود؟ ساماندهی وانت‌بارها هم در دستور کار است؟

برای ساماندهی مشاغل سیار و  بی کانون جلساتی با حضور مدیران مربوطه برگزار کرده ایم. ببینید مردم، دستفروشان و هم مغازه دارها  هر کدامشان حقوقی دارند که باید رعایت شوند. طرح ساماندهی دستفروشان با تاکید بر حفظ کرامت افراد انجام می شود و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت و خدا را شکر در محور شهرزاد مشکلی پیش نیامد و این افراد منتقل شدند.

در بین دستفروشان هم عده‌ای منفعت جو وجود دارند اما ما دستفروشان واقعی را شناسایی می‌کنیم و به آنها کمک می‌کنیم.

همچنین باید وانت بارها را در سطح شهر ساماندهی کنیم البته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است. باید چالش‌های موجود در این باره را برطرف کنیم.

قرار بود هفته گذشته دستفروشان میدان تجریش را به محلی روبه روی امامزاده صالح(ع) منتقل کنید و این محور از وجود دستفروشان خالی شود اما همچنان شاهد حضور دستفروشان در این محور هستیم. این کار چه زمانی انجام می‌شود؟

در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ غرفه برای دستفروشان محور تجریش روبروی امامزاده صالح آماده کرده ایم. البته از تولیت آستان مقدس امامزاده صالح هم د خواست کردیم که در زمینه شناسایی دستفروشان واقعی به ما کمک کنند. پایش دستفروشان انجام شده و به زودی آنها را به مکان جدید منتقل می‌کنیم و بعد محور را پاکسازی خواهیم کرد.

بعد از اجرای طرح پاکسازی حضور مداوم در محور خواهیم داشت تا دوباره در این محور بساط گستری حضور پیدا نکنند. قطعاً چندین ماه نیروهای شرکت شهربان حریم بان در محور حضور خواهند داشت و اجازه  نمی دهیم کسی بساط گستری کند. همینجا تاکید می کنم که ما به دنبال زد و خورد نیستیم برای دستفروشان عزیز مکانی را در نظر گرفته ایم و قصد حفظ کرامت آنها را داریم.

حواشی  در خصوص ساماندهی دستفروشان محور ولیعصر در فضای مجازی پخش شده و گفته می شود که برخوردهایی با دستفروشان صورت گرفته است در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی دستفروشان در این محور توضیح دهید.

ما هنوز به موضوع ساماندهی محور ولیعصر ورود نکرده‌ایم چرا که پایلوت طرح ساماندهی در مناطق ۱۵ و ۱ است و بعد از این محورها  قصد داریم که میدان هفت تیر را ساماندهی کنیم و بعد به الباقی نقاط شهر ورود خواهیم کرد. ما نمی توانیم صورت مسئله را پاک کنیم ما باید به درستی ساماندهی دستفروشان را انجام دهیم و تاکید می‌کنم که باید فرهنگ سازی های لازم صورت گیرد.

آیا منطقه به موضوع ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر ورود کرده است؟

خیر، آنها هم در خصوص ساماندهی دستفروشان محور ولیعصر ورود نکرده‌ اند. ما باید ابتدا جانمایی درست برای دستفروشان انجام دهیم. جاهایی که برای ساماندهی دستفروشان ولیعصر در نظر گرفته شده مناسب نبوده و باید جایی باشد که این افراد مشتری خود را از دست ندهند.

فعلا در حال بررسی جا هستیم تا بتوانیم نقطه مناسبی را مشخص کنیم تا این عزیزان را به آنجا منتقل کنیم.

ساماندهی دستفروشان مترو چه زمان انجام می شود آیا برنامه ای در این زمینه دارید؟

ما در حوزه ساماندهی دستفروشان مترو ورود نمی‌کنیم این کار با خود شرکت بهره برداری مترو تهران است.

در چه بازه زمانی ساماندهی کامل دستفروشان در تهران انجام می‌شود؟ آیا این کار شدنی است؟

 نمی‌توانیم به صورت صد درصدی ساماندهی را انجام دهیم. تهران شهری مهاجرپذیر است و شهر بسیار بزرگی است. ما در پی ساماندهی دستفروشان هستیم. مشکل دستفروشی یک شبه ایجاد نشده و نمی توان آن را یک شبه هم برطرف کرد ما باید روز بازارها و شب بازارهای را ایجاد کنیم تا تعداد دستفروشان در سطح شهر کمتر شود.

چند روز پیش بر اثر  حریق در بازار گل محلاتی ۲ نفر جان خود را از دست دادند، ۵ نفر به بیمارستان منتقل و ۳ نفر هم سرپایی درمان شدند. حدود ۵ مغازه به دلیل حریق و انفجار تخریب شده و گفته می شود که قبلا هشدارهای لازم داده شده بود. برای ساماندهی بازار گل محلاتی چه برنامه‌ای دارید؟

در خصوص بازار گل‌محلاتی باید بگویم که قبل از وقوع حادثه جلساتی داشتیم و تاکید بر ساماندهی این بازار صورت گرفته بود. از یک ماه آینده کار ساماندهی این بازار آغاز می‌شود. باید یا زمین همان بازار و یا در اطراف مکانی را در نظر گرفته و  استاندارد سازی  لازم انجام شود تا بتوانیم ساماندهی را انجام دهیم البته وارد مذاکره با چند نهاد شده‌ایم قطعاً تا یک ماه آینده ساماندهی آغاز می‌شود و در مدت کوتاهی این مکان را استاندارد می کنیم.

همیشه در فصل سرما حضور سگ‌های ولگرد در شهر بیشتر می‌شود چه برنامه‌ای برای جمع آوری سگهای ولگرد به خصوص در حریم شهر دارید؟  همچنین برای عقیم سازی این سگها چه اقداماتی صورت گرفته است در این باره توضیح دهید.

 کار ساماندهی سگ‌های ولگرد همچنان انجام می شود. زنده گیری و عقیم سازی  صورت گرفته و بخشی از سگ ها را نگهداری کرده و بخشی هم به حیات طبیعی باز می‌گردد اما نهایتاً ظرفیت ما در آراد کوه برای نگهداری سگ ها  ۲ تا ۳ هزار قلاده سگ است.

قرار بود سگ‌های بلاصاحب به حامیان واگذار شوند. کار به کجا رسید و تاکنون چند سگ را واگذار کرده‌اید؟

ما اطلاعیه‌هایی در این زمینه منتشر کردیم. حتی در روزنامه هم آگهی زدیم اما کسی استقبال نکرد که این سگ‌ها را دریافت کند. ما از حامیان هم درخواست کردیم که کمک ها و پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه کند اما کسی خبری نداد و استقبالی از این امر صورت نگرفت.

ساماندهی مراکز خودرو در تهران به کجا رسید چه برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

درحال حاضر چندین مرکز خرید و فروش خودرو در سطح شهر تهران فعال هستند اما شاید به دلیل تعدد مراکز چند  مرکز را ادغام کنیم.

یکی از معضلات شهر در محدوده مرکزی تهران شیمیایی‌فروشان هستند. تاکنون چندین بار خبر ساماندهی داده شده اما خبری نشده است. در این دوره مدیریت شهری چه برنامه‌ای برای رفع این معضل دارید؟

مشکل شیمیایی‌فروشان سال‌هاست به قوت خود باقی است و در پی رفع آن هستیم. جلساتی هم برگزار شده است. مشکلات تملکی و مشکلاتی در بازار کیمیا وجود دارد که در پی حل و فصل آن هستیم. بعد از رفع مشکل دیگر اجازه فعالیت به شیمیایی فروشان در بازار ناصر خسرو داده نمی شود.

البته همین جا بگویم که برنامه ای هم برای ساماندهی بنکداران داریم و در هفته آینده در کمیسیون این موضوع بررسی می‌شود. ۵۰۰ تا ۶۰۰ بنکدار را به سمت افسریه منتقل می‌کنیم.بنکداران با این طرح موافق هستند و صفر تا صد کار را هم خودشان انجام داده‌اند ما هم هماهنگی‌های لازم و  صدرو مجوز ها را  می دهیم.

باید برنامه جامع عملیاتی برای پیشبرد امور ساماندهی داشته باشیم و در این زمینه هم اقداماتی صورت گرفته است. توازن باید بین ساماندهی صنایع بزرگ و سامان بخشی مشاغل و اصناف صورت گیرد. باید بتوانیم دستفروشان، وانت بارها، فروشندگان سیار اغذیه را ساماندهی کنیم   البته این کارها نیاز به مشارکت های دستگاه‌های متولی و ذی ربط دارد و ما در حال پیگیری موضوعات هستیم.

یکی از مشکلات اساسی در تهران جولان موش‌ها در سطح شهر است. در برخی از نقاط شهر حضور آنها پررنگ‌تر است. چه برنامه‌ای برای کم کردن جمعیت موش‌های تهران دارید؟

ببینید، روش شناخته شده ای در جهان برای کنترل و کاهش جمعیت موش به دلیل شرایط زندگی و کلونی های پیچیده ای که این جانور در زیر زمین دارند وجود ندارد.

تقریباً در تمامی نواحی آلوده موش ها وجود دارند مانند منطقه ۱۲ ،۱۱، ۱۳، ۶ و ...که به دلیل بافت قدیمی انبارها، بازارها همچنین فست‌فود فروشی ها و میادین میوه و تره بار جمعیت موش ها در این نقاط بیشتر است. البته برنامه ای برای موش ها داریم که اطلاع رسانی خواهیم کرد.

کد خبر 645661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha