امیرعلی حاجی‌زاده در سال ۱۳۴۰ در تهران بدنیا آمد. وی هم اکنون با درجه سرتیپ تمام فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

امیرعلی حاجی‌زاده

به گزارش همشهری آنلاین،  امیرعلی حاجی‌زاده در ۹ اسفند ۱۳۴۰ در تهران زاده شد. او فعالیت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از سال ۱۳۵۹ آغاز کرد و در اغلب عملیات‌های گسترده، همچون عملیات‌های کربلای ۴، کربلای ۵، والفجر مقدماتی و والفجر ۸ حضور داشت.  پس از شکل‌گیری نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مهرماه ۱۳۸۸ حاجی‌زاده به عنوان نخستین فرمانده این نیرو منصوب شد و کماکان مسئولیت فرماندهی این نیرو را برعهده دارد.  او پیش از انحلال نیروی هوایی سپاه پاسداران، برای مدت سه سال، و پس از غلامرضا یزدانی به‌عنوان فرمانده پدافند هوایی سپاه فعالیت می‌کرد.

پیشینه

امیرعلی حاجی‌زاده از سال ۱۳۸۸ تاکنون به‌عنوان فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند.  وی فرماندهی حمله موشکی ایران در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ به پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق و عملیات حمله به پایگاه‌های داعش در شرق فرات در سوریه را بر عهده داشت.

او در جایگاه فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در جریان سقوط پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، مسئولیت ناشی از سقوط این هواپیما و کشته‌شدن ۱۷۶ مسافر آن را برعهده گرفت.  او به عنوان فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸ به تشریح جزئیاتی از حادثه پرداخت ابراز کرد که پس از شنیدن این حادثه «آرزوی مرگ» کرده و با اشاره به جریان بررسی پرونده در مراجع بالاتر و قوه‌قضاییه تصریح کرد که «گردن ما از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این حادثه را می‌پذیریم، هرگونه تصمیمی که مسئولان بگیرند ما مطیع اجرای آنیم.»

صبح روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ماهواره نور-۱ اولین ماهواره نظامی کشور، به وسیله ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.  امیرعلی حاجی‌زاده حضور در فضا را الزام می‌داند.

کد خبر 645528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha