ارکستر موسیقی «سرزمین مادری» به رهبری نزهت امیری بعد از حدود ۲ سال، با یادی از روح‌الله خالقی و گلنوش خالقی در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت. 

نزهت امیری - رهبر ارکستر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ارکستر موسیقی «سرزمین مادری» به رهبری «نزهت امیری» با رعایت مسائل بهداشتی و با همکاری خواننده و چهار نوازنده سولیست، قطعاتی از روح‌الله خالقی، مرتضی محجوبی، گلنوش خالقی، توفیق قلی‌اف، مهرداد دلنوازی و بهزاد عبدی را اجرا کرد.

ارکستر موسیقی سرزمین مادری با رهبری نزهت امیری روی صحنه رفت

گلنوش خالقی موسیقی‌دان، آهنگساز، رهبر ارکستر و رهبر گروه کر اهل ایران بود. او فرزند روح‌الله خالقی و نخستین زن ایرانی بود که به‌صورت تخصصی در رشته رهبری موسیقی تحصیل کرده بود. گلنوش خالقی در بهمن ۱۳۹۹ در آمریکا درگذشت. روح‌الله خالقی نیز موسیقی‌دان، آهنگساز، نوازنده ویولن و آموزگار موسیقی اهل ایران بود که سال ۱۳۴۴ دارفانی را وداع گفت.

 ای ایران، کاروان، می ناب، خاطرات رفته، شور مستی، راپسودی برای نی و ارکستر بخشی از قطعاتی بود که در این کنسرت اجرا شد.

نزهت امیری رهبر کنسرت سرزمین مادری در حاشیه برگزاری برنامه گفت: ارکستر سرزمین مادری در دهم مردادماه سال گذشته و در بزرگداشت کادر بهداشت و درمان، یک قطعه با ارکستر بانوان سرزمین مادری در محوطه‌ روباز تالار وحدت اجرا کرد. کرونا همه‌ فعالیت‌های گروهی را در این دو سال تعطیل کرد و ما اولین گروهی هستیم که در پساکرونا روی صحنه می‌رویم.

ارکستر موسیقی سرزمین مادری با رهبری نزهت امیری روی صحنه رفت

امیری درباره بانوانی که رهبری ارکستر را بر عهده دارند، به این نکته اشاره کرد که در ایران همکار بانو به‌عنوان رهبر ارکستر ندارد. بانوان دیگری در این عرصه در خارج‌ از کشور کار و تحصیل کرده‌اند، اما امکان اجرا پیدا نکرده‌اند. در گذشته، تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و مدرسان هنرستان‌ها گاهی مثل یک رهبر جلوی گروه می‌ایستادند اما رهبر به‌ مفهوم حرفه‌ای هدایت‌گر و به‌عنوان کنترل‌کننده‌ گروه موسیقی در ایران نداشتیم. زنده‌نام گلنوش خالقی بسیار تلاش کرد این کار را انجام بدهد ولی موفق نشد.

وی با بیان این که این اجرا به گلنوش خالقی تقدیم شده است، افزود: بانویی که آرزو داشت آثار پدرش (روح‌الله خالقی) را به صحنه ببرد، اما موفق به این‌ کار نشد.

وی درباره‌ تربیت بانوان به‌ عنوان رهبر ارکستر تأکید کرد: من در چنین زمینه‌ای فعالیت نمی‌کنم. چراکه بیش‌تر فعالیت‌های آموزشی‌ام تدوین‌گری در عرصه‌ موسیقی کودک و آموزش به مدرسان این رشته است.

برومند حقیقی تهیه‌کننده، سجاد پورقناد، مدیر پروژه و ابراهیم قائدی، مدیر ارکستر این هستند. خوانندگی این اجرا را زادبه (غفار ذابح) به عهده داشت.

نزهت امیری (متولد ۲۲ آذر ۱۳۳۹)، رهبر ارکستر و از موسیقی‌دانان معاصر ایران است. از او به عنوان تنها رهبر ارکستر زن ایرانی ساکن ایران و از اولین بانوان ایرانی در زمینه رهبری ارکستر نام برده می‌شود. امیری همچنین نخستین زنی‌ است که به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران، این ارکستر را در ۸ شهریور ۱۳۹۷ در تالار وحدت رهبری کرد.

کد خبر 645473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار موسیقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha