همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، توسعه همراه با عدالت را مبنای برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید محمد قاسم حسینی گفت: برنامه‌ پنجم
در چارچوب الگوی اسلامی - ایرانی ‌تدوین می شود و باید کشور را به تعالی برساند.

وی تاکید کرد: تلاش‌ها، منابع و حرکات توسعه‌ای در برنامه پنجم در سطح کشور منجر به گسترش عدالت می‌شود و از طبقاتی شدن و شکاف طبقاتی جلوگیری خواهد کرد.

حسینی گفت: برنامه پنجم از برنامه چهارم هم به لحاظ مبانی نظری و هم به لحاظ محتوا و شکل متفاوت خواهد بود.

وی افزود: قرار نیست مجموعه زیادی از احکام، آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها را در قالب یک کتاب به عنوان برنامه پنجم تهیه کنیم، بلکه باید به لحاظ شکلی، ‌احکام مختصر و مفیدی را خواهیم داشت تا بتواند گره‌های اصلی کشور را باز کند و محتوای آن هم به لحاظ نظری مورد پذیرش صاحب‌نظران اسلا‌می‌از حوزه و دانشگاه باشد.

حسینی گفت: در برنامه چهارم با تعداد زیادی از احکام مواجه بودیم و جدول‌هایی در برنامه وجود داشت که انعطاف‌پذیر نبودند، بنا بر این سعی می‌کنیم از این نوع احکام پرهیز کنیم.

حسینی تصریح کرد: به طور قطع وقتی برنامه مختصر و موجز تهیه می‌شود، بودجه‌هایی که قرار است بر مبنای این برنامه تدوین شوند نیز تغییر خواهند کرد و ما این تغییر را از سال جاری با حذف تبصره‌ها و اصلا‌ح ردیف‌ها آغاز کرده‌ایم.

وی گفت: در سال‌های بعد تلاش خواهیم کرد بودجه از لحاظ شکل و محتوا اصلا‌حات بیشتری داشته باشد.
حیسنی ادامه داد: در زمینه شاخص‌ها و اهداف کمی، اقدام‌های لا‌زم در حال انجام
است و امیدواریم بزودی انها را در اختیار کارگروه‌ها قرار دهیم.

وی در خصوص منابع مالی برنامه پنجم مشخص نیز گفت: بعد از مشخص کردن جدول‌های کمی، منابع و مصارف نیز برآورد خواهد شد اما در حال حاضر عدد و رقم مشخص نیست و بزودی مشخص خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری گفت: بر اساس ارکان تشکیلا‌تی برنامه پنجم باید 6 کارگروه تشکیل دهیم که این کارگروه‌ها، برنامه را تدوین می کنند.

وی افزود: منتظریم سیاست‌های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری ابلا‌غ شود تا به عنوان یک سند بالا‌دستی در چارچوب آن حرکت کنیم.

حسینی گفت: شاه‌بیت سیاست‌های ابلا‌غی برنامه پنجم، اصل ۴۴ قانون اساسی است، و دولت ضمن اینکه در برنامه پنجم توجه خاصی به سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی دارد، بحث طرح تحول اقتصادی را که اکنون در حال اجراست، مبنای کار در تدوین برنامه پنجم قرار خواهد داد.

وی ابراز امیدواری کرد: تدوین برنامه قبل از پایان سال جاری در معاونت برنامه‌ریزی،‌ شورای عالی برنامه و دولت تمام شود و قبل از پایان سال، لا‌یحه برنامه به مجلس شورای اسلامی ارئه شود.

حسینی تاکید کرد: الگوی اسلا‌می ایرانی به عنوان مبانی نظری توسعه باید در تمام امور کشور اعم از مالی، پولی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و توسعه منطقه‌ای رعایت شود و یکی از کارهای اصلی کارگروه‌ها با توجه به سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی، تدوین همین هدف‌هاست.

وی افزود: نخستین کاری که کارگروه‌ها انجام خواهند داد این است که اهداف خود را مشخص کنند و این اهداف باید در چارچوب سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلا‌غی از سوی مقام معظم رهبری و در چارچوب الگوی اسلا‌می ‌- ایرانی باشد.

کد خبر 64535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز