وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: در زمینه حمایت از فعالان قرآنی در صندوق حمایت از هنرمندان قرار شد اسم صندوق به صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالان قرآن و عترت تغییر نام پیدا کند.

وزارت ارشاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، آیین اختتامیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

این مراسم با تلاوت امیرحسین رحمتی نفر اول این دوره از رقابت‌ها در رشته تلاوت آغاز شد. این قاری جوان اهل استان گلستان در این دوره از مسابقات در رقابت با قاریان با سابقه و عنوان دار مقام اول رشته قرائت را کسب کرد.

همچنین سینا طباخی از استان آدربایجان شرقی حافظ جوان قرآن کریم در رقابت با حفاظ با سابقه و عنوان‌دار کشور مقام اول رشته حفظ کل را بدست آورد و با کسب عناوین نخست توسط جوانان، امسال را می‌توان سال شگفتی‌سازی جوانان نامید.

در این مراسم وزیر ارشاد در سخنانی با تسلیت ایام فاطمیه گفت: ایام غمبار فاطمیه را تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند مسئلت می‌کنم که انشا الله از پیروان ائمه اطهار باشیم.

وی ادامه داد: در ایام سالگرد عملیات کربلای ۴ هستیم و یاد و خاطره شهدای سرافراز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی می‌داریم. همچنین یاد و خاطره شهید سلیمانی عزیز را گرامی می‌داریم.

وزیر ارشاد با تقدیر از برگزاری مطلوب مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: از دست‌اندرکاران مسابقات تشکر می‌کنم، مسابقات امسال با همت این عزیزان اجرایی شد، البته از کادر درمان و تلاش رئیس جمهور باید قدردانی کرد که با واکساناسیون مجالس فرهنگی ما از جمله این مسابقات برقرار است و در حال برگزاری است.

وی با اشاره به چند نکته درباره قرآن کریم گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی را در حوزه قرآن شاهد هستیم و این مرهون توجه رهبران انقلاب اسلامی به قرآن و نقش سازنده آن در انقلاب اسلامی است که این عزیزان داشتند.

اسماعیلی ادامه داد: امروز در مشهد بودم از شهید مطهری نقل شده که از این شهید عزیز پرسیده بودند: به فرض اینکه انقلاب به پیروزی رسید، شما با چه مدل و الگویی می‌خواهید کشور را اداره کنید، شهید مطهری یادداشت‌های قرآنی رهبر انقلاب را به آن فرد می‌دهد و چند روز بعد آن شخص می‌گوید: این بهترین مسیر برای اداره کشور است و با آن می‌توان انقلاب را به تعالی رساند.

وی گفت: رهبران انقلاب اسلامی با اجتماعی کردن قرآن و بازگرداندن قرآن به نهضت اجتماعی و سیاسی این اتفاق بزرگ را رقم زدند و امروز برکات حضور قرآن را در کشور شاهد هستیم و البته با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وزیر ارشاد با اشاره به مطالبه رهبری درباره قرآن گفت: رهبر معظم انقلاب چند سال قبل عدد ۱۰ میلیون حافظ را مطرح کردند که در این زمینه خیلی عقب هستیم و باید این مطالبات را که در شأن انقلاب اسلامی است به نتیجه برسانیم. ما در دولت انقلابی نگاهی ویژه به قرآن داریم و توجه به قرآن در همه دولت و به ویژه وزارت ارشاد وجود دارد، در ارشاد معاونت قرآن داریم و در اوقاف هم این‌گونه است و با نهادهای دیگر هم تلاش می‌کنیم به هم‌افزایی برسیم تا اینگونه به مطلوب نزدیک شویم.

وی با بیان اینکه وظیفه نظام اسلامی در فرهنگ و خصوصاً قرآن تصدی‌گری نیست، گفت: قرآن یک حرکت مردمی است، مؤسسات قرآنی و نهادهای مردمی باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند، من در اصفهان و همدان حضور داشتم و آنجا ده‌ها مؤسسه موفق بودند و در همه ایران این‌گونه مؤسسات وجود دارند. باید کار به گونه‌ای باشد که مردم میدان‌داری کنند، باید همه تلاشمان را کنیم که این اتفاق رخ دهد.

اسماعیلی با اشاره به تغییر نام صندوق حمایت از هنرمندان گفت: در زمینه حمایت از فعالان قرآنی در صندوق حمایت از هنرمندان قرار شد اسم صندوق به صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالان قرآن و عترت تغییر نام پیدا کند. الان ۶ هزار فعال قرآنی در حمایت صندوق هستند و همه مؤسسات و فعالان باید مورد حمایت این صندوق قرار گیرند.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه در حال تدوین و تصویب است و رئیس جمهور تأکید دارند که این آیین‌نامه تحت تأثیر دیگر آیین‌نامه‌ها قرار نگیرد. همه حوزه‌های فرهنگی و هنری باید تابع موضوعات قرآنی باشند و بنا نداریم که قرآن را در یک معاونت محصور کنیم و هدف اسلامی کردن جامعه است که همه فعالیت‌های جامعه و سبک زندگی بر محور آموزه‌های قرآنی باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی درباره قرآن گفت: قرآن کتابی است‌ که خداوند متعال از طریق جبرئیل بر پیامبر نازل کرد و در آن به پیامبر می فرماید، باطل از هیچ راهی به این قرآن نفوذ ندارد. همچنین به پیامبر خطاب می‌شود.

وی‌ ادامه داد: کسی که با مفهوم ‌قرآن آشنا باشد می‌داند که این‌ کلام ‌وحی است و نمی‌تواند با کلام دیگر مقایسه شود. کلام الله ‌مجید اینقدر عظمت دارد که برای بیان عظمت آن‌ به تمام دیدنی‌ ها و نادیدنی ها سوگند یاد می‌شود. در عظمت کلام‌ الله‌ مجید همین‌ بس که خداوند کلام خود را برای ما بر پیامبر نازل می‌کند و این‌ کلام آنچنان است که شنوندگان‌ چاره‌ای ندارند که بگویند سحر است.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه قرآن عظمتی دارد که‌ نمی‌توان مانندش را آورد گفت: هیچ کس نمی‌تواند آیه‌ای شبیه آیات قرآن بیاورد. اگر جن و انس جمع شوند و بخواهند مثل این قرآن را بیاورند نمی‌توانند. 

خاموشی در ادامه به پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: امروز با انقلاب اسلامی ایران‌ جامعیت اسلام و قرآن مد نظر قرار گرفته و ‌توجه‌ ویژه به فهم‌ از کلام‌الله اهمیت وافر یافته است.

وی با اشاره به مسابقات سراسری قرآن گفت: در مسابقات سراسری قرآن کریم ‌که شرکت‌کنندگان و نخبگان حاضر در آن از کوی و برزن ‌انتخاب شده و با هم رقابت می‌کنند. در سال‌های اخیر توسعه مفاهیم و شاخه‌های جدید در این‌ مسابقات به چشم ‌می‌خورد و از جمله این شاخه‌ها می‌توان به مسابقات کتابت قرآن کریم اشاره کرد که قبلاً کمتر مطرح شده بود.

خاموشی در ادامه صحبت‌های خود در مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن کریم بیان کرد: رقابت‌ اصلی‌تر همان رقابت ما در بحث‌ زندگی قرآنی است. در قیامت وقتی قرآن مجسم می شود در برابر هر فرد قرار می‌گیرد و در پیشگاه باریتعالی او را قضاوت می‌کند و اشاره می‌کند آن فرد با او چه کرده است.

وی با اشاره به ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: سالگرد حاج قاسم عزیز است. مرور می‌کردم که اگر فردی در عمرش یک آیه را زنده کند، برایش کافی است، اما حاج قاسم همه آیات را زنده کرد و مطابق آیات قرآن عمل کرد و مطابق آیات زندگی کرد. این شهید عزیز برای مردم و خانواده‌های شهدا «رحماء بینهم» بود.

خاموشی در پایان گفت: مسابقات قرآن می‌خواهد که زندگی ما قرآنی شود و آیات را زندگی کنیم و به کار بگیریم و همه شما عزیزان بابت برپایی این رویداد تقدیر و تشکر می‌کنم.

کد خبر 645348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید علی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    وای بر هر دروغزن گنه پیشه، آنها که از کلام خدا آنچه را که به نفعشان است برمی‌دارند و باقی را مسکوت می‌گذارند