رسانه‌های دولتی چین می‌گوید با تغییر قوانین کشور به زنان باردار حق انتخاب انجام زایمان با سزارین حتی با وجود مخالفت شوهر داده خواهد شد.

CHINA

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این تصمیم یکی از آخرین اقدامات برای حفاظت از حقوق زنان در جامعه‌ چین است که سنت‌ها هنوز می‌توانند نقش قدرتمندی در آن ایفا کنند.

کمیته دائمی کنگره ملی خلق که مجمع عالی قانونگذاری چین است این هفته به بحث درباره لوایحی از جمله پیش‌نویس متممی برای «قانون حقوق و حفاظت از منافع زنان» که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ تصویب شد، خواهد پرداخت.

«هه یتینگ»، مقام پارلمانی مسئول امور اجتماعی در این باره گفت این قانون برای سال‌ها در حال اجرا بوده است، اما برخی از مشکلات قدیمی حل نشده‌اند و برخی از مشکلات جدید با پیشرفت جامعه و اقتصاد ظهور کرده‌اند.

در حال حاضر، بیمارستان‌ها در چین فقط هنگامی زایمان با عمل سزارین را برای زن باردار انجام می‌دهند که شوهر آن را تایید کرده باشد.

گرچه بر اساس قانون، زنان در چین دارای حقوق برابر با مردان دارند، اما در واقعیت گزینه‌ها و تصمیم‌های آنها برای ازدواج، بچه‌دار شدن، داشتن شغل اغلب تحت تاثیر سنت‌های خانوادگی یا تصمیم‌های دولت است.

برای مثال، چین سال‌ها برای محدود کردن رشد جمعیت یک سیاست سختگیرانه تک‌فرزندی را به اجرا درآورد.

برخی از خانواده‌های چینی به طور سنتی اعتقاد دارند که عمل سزارین به نوزاد آسیب می‌زند و مادر مدت بهبودی طولانی‌تری را پس از زایمان باید بگذارند و به این ترتیب ممکن است زمان آماده شدن او برای بچه بعدی‌اش به تاخیر بیفتد.

قانون نیاز به اجازه شوهر برای انجام سزارین در سال ۲۰۱۷ در چین بحث‌برانگیز شد، هنگامی یک زن باردار دچار درد زایمان که شوهرش با سزارین کردن او مخالف بود، در بیمارستانی در این کشور درگذشت.

«هه» گفت بر اساس مقررات جدید پیشنهادی اگر زن باردار و خانواده‌اش نظرات متفاوتی درباره نحوه زایمان داشته باشند، بیمارستان باید بر اساس نظر زن عمل کند.

پکن در سال ۲۰۱۶ سیاست تک‌فرزندی را کنار گذاشت و حد ۲ فرزند را برای شمار بچه‌های خانواده‌ها تعیین کرد تا بتواند از خطرات اقتصادی جمعیت به سرعت در حال پیر شدن این کشور جلوگیری کند. اما این سیاست با توجه به هزینه‌ بالای بزرگ کردن بچه‌ها در چین هنوز نتوانسته است به شمار بیشتر موالید بینجامد.

کد خبر 644807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha