رکوییم (سوگنامه) «ولفگانگ آمادئوس موتزارت» به یاد درگذشتگان هنر ایران در دوران کرونا در تالار وحدت تهران اجرا می‌شود.

تالار وحدت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تالار وحدت شامگاه چهارشنبه (یکم دی)، میزبان کنسرت «رکوییم موتزارت» به یاد درگذشتگان هنر ایران در دوران کرونا خواهد بود.
 
این کنسرت به رهبری بردیا کیارس با همراهی ارسلان کامکار کنسرت مایستر، سحر انزلی رهبر گروه کر هاسمیک کاراپتیان، مهدی قاسمی رهبر گروه کر شهر تهران، میلاد عمرانلو رهبر گروه کر تنال و نوازندگان و خوانندگان کر ارکسترها اجرا می‌شود.

رکوییم، یک موسیقی آیینی به یاد درگذشتگان است که موتزارت آن را به فُرمی موسیقایی در موسیقی کلاسیک تبدیل کرده است. کنسرت رکوییم موتزارت یکم دی ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

این کنسرت ۲ دی و از ساعت ۲۱ از طریق سایت بنیاد رودکی به نشانی bonyadroudaki.com و صفحه اینستاگرام هفدانگ به نشانی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

رکوییم (مرثیه) اثری موسیقایی از موتزارت است که در سال ۱۷۹۱ و در وین ساخته شد. این اثر، به دلیل مرگ وی در پنجم دسامبر آن سال، ناتمام ماند. نسخه تکمیل‌ آن توسط فرانتس زاور زوسمایر به سال ۱۷۹۲ به کُنت فرانک فون‌ والسگ، کسی که به صورت ناشناس این مرثیه را به مناسبت سال‌مرگ همسرش، سفارش داده بود، تحویل شد.

نسخه خطی اثر نشان می‌دهد پایان و سازبندی آغاز قطعه (سرود افتتاحیه) به دست موتزارت انجام شده‌؛ چنان‌که طرح تفصیلیِ مناجات «کریه» و بخش «دییِس ایرائه» تا نُه میزان اول «لاکریموزا» و جمع‌آوری اعانه در عشای ربانی چنین است. مشخص نیست زوسمایر دقیقاً کدام قسمت‌های ناتمامِ اثر را تکمیل کرده‌است. او بعدها ادعا کرد قسمت‌های «سانکتوس» و «آگنوس دئی» از آنِ اوست. 

رکوییم در تاریخ موسیقی کلاسیک، اثری است در چند موومان که در رثای متوفی یا به عنوان سوگنامه ساخته و نواخته می‌شود. رکوییم موتزارت که عده ای آن را سوگنامه موتزارت برای خودش می‌دانند، معروف‌ترین رکوییم جهان است.

کد خبر 644680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha