نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: سامانه شفافیت نقاط ضعف و مشکلاتی دارد و شهرداری به ویژه در حوزه‌های نظارتی موضوعات را پیگیری می‌کند که نقاط ضعف برطرف و زمینه بارگذاری اطلاعات روی سامانه فراهم شود؛ اقداماتی در شرف انجام است.

پرویز سروری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، پرویز سروری نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت هوشمندسازی شهر تهران، مبارزه با فساد، اصلاح مصوبه تعارض منافع، ماجرای گزارشگران فساد، سامانه شفافیت، حمل و نقل عمومی، پروژه‌های نیمه‌تمام و... صحبت کرد. این گفتگو به شرح زیر است: 

در شورای ششم شهر تهران طرح اصلاحیه مصوبه تعارض منافع به هیأت‌رئیسه شورا داده شد و یکی از اعضای شورا گفت که از مصادیق شورای انقلابی این است که برای خود یا نزدیکانشان نخواهند فرصت‌هایی را ایجاد کنند و خواستار این شدند که اعضای شورا هم مشمول این طرح شوند. نظرتان در خصوص اصلاحیه این مصوبه چیست؟

تعارض منافع از موضوعات مهم است که در بحث مبارزه با فساد نقش اساسی دارد. اگر به سابقه موضوع نگاه کنیم در برخی  موارد سوء‌استفاده‌هایی صورت گرفته و برخوردهای تبعیض‌آمیزی ایجاد شده است. البته بحث موضوع تعارض منافع باید با دقت نظر بررسی شود و مشاورین باید در این باره نظر دهند که از افراط و تفریط جلوگیری شود.

در شورای اسلامی شهر تهران این لایحه در حال بررسی است و تلاش ما بر این است که مصوبه خوبی در این زمینه داشته باشیم. مصوبه ای جامع و فراگیر که تمام موضوعات در نظر گرفته شود. به زودی این مصوبه وارد صحن شورای اسلامی شهر تهران می شود. البته اطلاعات دقیق تر را در این زمینه رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران دارد. باز هم تاکید دارم که باید نگاه کارشناسی در این زمینه داشته باشیم و تمامی موضوعات دیده شود و خیلی دقیق موضوع و بررسی شود.

طرح سوت‌زنی در شهرداری تهران به کجا رسید؟ قرار بود که گزارشگران فساد تشویق شوند. این طرح در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد اما اجرایی نشد. چه زمانی قرار است این طرح در شهرداری تهران اجرایی شود؟

موضوعات مختلفی در کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران در دستور کار است. یکی از مهمترین موضوعات تشویق گزارشگران فساد است. در شهرداری تهران به دلیل وسعت و گسترش موضوعات و ارتباط بین مردم و شهرداری ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. متاسفانه در شهرداری تهران زمینه بروز سوء استفاده بالا است و باید  این بخش ها را تبدیل به حوزه ناامنی برای کسانی کنیم که تلاش می کنند به جای خدمت جیب خودشان را پر کنند و حق مردم را ضایع کند.

از طرفی در شورای پنجم شهر تهران مصوبه‌ای در زمینه سوت زنی  داشته اند  اما به نظر ما باید اصلاحاتی  انجام شود کار در دوره قبلی شورای شهر تهران اجرایی نشد اما موضوع سوت زنان و صیانت از گزارشگران فساد و تشویق کسانی که موارد فساد را گزارش می‌دهند در دستور کار شورای ششم شهر تهران است.

باید زمینه را برای برخورد با مفسدان فراهم کنیم این موضوع بسیار مهم است و در حال کار کردن بر روی آن هستیم البته باید این موضوع از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد. بحث گزارشگران فساد موضوع مهمی است ما باید در این زمینه به سمت هوشمند سازی و اصلاح رویه ها برویم و به نوعی زمینه را برای جلوگیری از فساد فراهم کنیم.

البته موضوعات در این زمینه در کمیسیون های تخصصی شورا در حال بررسی است تا رویه های موجود در شهرداری تهران مورد اصلاح قرار گیرد. باید کمترین سطح ارتباط بین مردم و شهرداری فراهم شود سیستم باید قابل پاسخگویی باشد و بتوانیم ردیابی کرده و نظارت کنیم.

با این اقدامات می توان سطح امنیت را بالا برد و مبارزه با فساد را ایجاد کرد. ما نظارت های پیشینی و پسینی باید داشته باشیم هوشمند سازی شهر  تهران جزو نظارت‌های پیشینی است و گزارشگران فساد جزو نظارت‌های پسینی است که باید آن را گسترش دهیم و باید نظارت از حالت آف لاین به آنلاین تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: 

در حال حاضر کار در چه مرحله‌ای است؟

موارد در حال بررسی است. بحث هوشمند سازی مورد توجه است و شهردار تهران هم این موضوع را در دستور کار دارد. اصلاح روش‌ها در شهرداری زمان بر است ما از حوزه های کارشناسی در این زمینه استفاده می کنیم تا بتوانیم انشاالله کاری کم نقص و یا بی نقص ارائه کنیم البته انجام دادن این کارها زمان بر است.

آیا بودجه لازم برای هوشمندسازی شهر تهران وجود دارد؟

هوشمندسازی در دستور کار است و باید از کارشناسان استفاده کنیم . قاعدتا برای ایجاد هوشمندسازی بودجه هایی برای سال آینده پیش بینی می‌کنیم البته کمیته هوشمندسازی هم در شورای اسلامی شهر تهران وجود دارد و مسئولین آن با اشراف کامل موضوعات را دنبال می کنند، فکر می کنم که به نتیجه قابل قبولی در این زمینه برسیم.

 در دوره قبل مدیریت شهری سامانه شفافیت ایجاد شد اما اطلاعات لازم روی این سامانه به صورت ناقص قرار گرفت. البته اعضای شورای پنجم شهر تهران هم اعتراضاتی در این زمینه داشتند اما در نهایت به صورت کامل شفاف‌سازی صورت نگرفت و فقط شعار مدیران دوره پنجم ایجاد شهر شیشه‌ای بود. چه برنامه در این دوره مدیریت شهری برای ایجاد شفافیت دارید و قرار است سامانه شفافیت چگونه به فعالیت خود ادامه دهد.

 یکی از موضوعات مهم در  بحث مبارزه با فساد ، شفافیت است است اقداماتی در دوره قبل صورت گرفت که باید تکمیل شود. سامانه شفافیت را کامل می کنیم تا جایی که بنده در جریان هستم دوستان شهرداری  به ویژه در حوزه های نظارتی موضوعات را پیگیری می‌کنند تا نقاط ضعف برطرف شود و زمینه بارگذاری اطلاعات بر روی سامانه شفافیت فراهم می شود اقداماتی در شرف انجام است.

 ایجاد سامانه شفافیت یکی از اقدامات شورای پنجم شهر تهران بوده است اما به نظر من نقاط ضعف و مشکلاتی دارد که باید آنها را برطرف کنید.

باید در زمینه شفاف سازی در شهرداری تهران به شکلی عمل کنیم که فسادی صورت نگیرد که بخواهیم با آن برخورد کنیم.

 یکی از مشخصه‌های علیرضا زاکانی شهردار تهران مبارزه با فساد است و  اولویت مدیریت شهری در مبارزه با فساد، پیشگیری از وقوع فساد و تخلف است اما در صورت وقوع این اتفاق به صورت جدی با آن برخورد می کنیم.

۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد. شهرداری تهران از این ساختمان‌ها بازدید کرده و اخطارهای لازم را می‌دهد اما نمی‌تواند اقدام دیگری انجام دهد. سامانه‌ای هم برای معرفی ساختمان‌های ناایمن ایجاد شد اما از دسترس خارج شد. چه برنامه‌ای برای ساختمان های ناایمن و معرفی آنها در شهر تهران دارید؟

درد و رنج زیادی از حادثه پلاسکو کشیدیم. توقع این بود که همه دست به دست هم دهند و مانع وقوع تکراری چنین حوادثی در شهر شوند. در شورای چهارم شهر تهران با تلاش شبانه‌روزی محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران، مهدی چمران رئیس شورا و اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری تصمیماتی در خصوص ساختمان های ناایمن صورت گرفت که با تخلفات جدی در این زمینه برخورد شود. اما در دوره پنجم مدیریت شهری اتفاقات عجیبی افتاد یکی از آنها هم بحث اجازه ساخت دو طبقه بنا در ساختمان علاءالدین بود.

شهرداری تهران نه تنها از طرح ها قبل حمایت نکرد  بلکه اجازه ساخت دو طبقه اضافه بنا هم داده شد. باید مدیران وقت شهری پاسخ دهند که چرا اجازه دو طبقه بنا را داده‌اند. ببینید ما نباید اجازه دهیم که پلاسکوهای دیگری در شهر ایجاد شود. در نقاطی که ازدحام جمعیت وجود دارد باید ساختمان های ایمن تر ساخته شود چرا که سلامت شهروندان برای ما اهمیت زیادی دارد البته ما در شهرداری تهران پیگیر هستیم که اجازه ساخت دو طبقه اضافه بنا را در این پاساژ ندهیم.

تعدادی پروژه نیمه‌تمام از دوره‌های قبل باقی مانده است. چه برنامه‌ای برای این پروژه‌ها دارید؟

پروژه‌های نیمه تمامی داریم که هر روز برای شهر تولید هزینه می‌کنند و باید با سرعت و دقت تکمیل و بهره برداری از آن را در دستور کار قرار دهیم و البته در این زمینه گام های برداشته شده و در جنوب تهران یکی از این پروژ ها آماده بهره برداری شد. 

در بخش حمل و نقل عمومی مشکلاتی از گذشته وجود داشته است. چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات دارید؟

در بحث حمل‌ونقل عمومی تعداد اتوبوس های که در خطوط خدمت رسانی می کنند  به شهروندان کم است و  این اعداد وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهند. برای استانداردسازی‌ و ایجاد شرایط مطلوب در ناوگان اتوبوسرانی باید ۶ هزار دستگاه اتوبوس اختصاص داده شود که این کار در اولویت است و تعدادی اتوبوس وارد کردیم و دوباره هم شهرداری برنامه های دارد.

باید حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم تا آلودگی هوا و ترافیک کمتر شود. آلودگی هوا یکی از  نگرانی شهروندان تهرانی است. درست است که نمی‌توان به‌طور کامل این معضل را برطرف کرد اما باید تلاش کنیم تا با برخی از اقدامات تأثیرگذار را انجام دهیم تا حدودی از این مشکل کم شودو به‌نظر بهترین گزینه توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

زمان بندی های برای توسعه صورت گرفته است. در دوره قبل عقب ماندگی های جدی در این زمینه وجود دارد و باید آنها را جبران کنیم و البته مدیریت شهری دراین زمینه برنامه دارد.

کد خبر 644629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha