دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

سهراب شهیدثالث در سال ۱۳۲۳ در تهران بدنیا آمد.

سهراب شهیدثالث

به گزارش همشهری آنلاین، سهراب شهیدثالث، زاده ۷ تیر ۱۳۲۳ در تهران از مطرح‌ترین کارگردانان  ایرانی آغازگر موج نوی سینمای ایران شناخته است. او برای مدتی کوتاه از اعضای کانون سینماگران پیشرو بود و ریتم فیلم‌هایش اغلب کند و شبیه به زندگی واقعی است. برخی فیلم‌های او با نام‌های یک اتفاق ساده (۱۳۵۲)، طبیعت بی‌جان (۱۳۵۳) و در غربت (۱۳۵۴) برنده جایزه‌های بین‌المللی شده‌اند. شهید ثالث بسیار دوستدار آثار آنتون چخوف و لوئیس بونوئل بود.

زندگینامه: سهراب شهیدثالث (۱۳۲۳-۱۳۷۷)
نمایی از یک اتفاق ساده

او در این دوران چند فیلم مستند با موضوع رقص‌های محلی در میان اقوام مختلف ایران ساخت. شهید ثالث در دوران اقامتش در ایران دو فیلم یک اتفاق ساده (محصول ۱۳۵۲ و برنده جایزه اینتر فیلم و جایزه هیئت ژوری کاتولیک از جشنواره فیلم برلین، جایزه منتقدان بین‌المللی جشنواره جهانی فیلم تهران) و طبیعت بی‌جان (محصول ۱۳۵۳ و برنده جایزه خرس نقره‌ای، جایزه فیپرشی، جایزه اینتر فیلم و جایزه هیئت ژوری کاتولیک از جشنواره فیلم برلین) را ساخت که هر دو به دلیل نگاه واقع‌گرایانه اجتماعی و سبک سینمایی نوآور و تجربه‌گرایانه برنده جوایز معتبر بین‌المللی شدند.

وی همچنین چندین مستند کوتاه در مورد شرایط ناگوار طبقه کارگر در ایران ساخت که مضامین انتقادی پنهان در آنها به مذاق مسئولان خوش نیامد و در نهایت مجبور به ترک کشور شد. او در ایران ساخت فیلم قرنطینه را کلید زده بود که بعد از تولید حدود نیمی از کار، فیلم توقیف شد و ساخت آن نیمه‌کاره ماند.

زندگینامه: سهراب شهیدثالث (۱۳۲۳-۱۳۷۷)
نمایی از طبیعت بی‌جان

با اقامت در آلمان از سال ۱۳۵۳ وی شروع به تولید مستندهایی برای رسانه‌های آلمانی کرد که این فیلم‌ها برای وی شهرت بین‌المللی بیشتری به ارمغان آورد.

شهید ثالث فیلم‌های «در غربت» (۱۳۵۴)، «زمان بلوغ» (۱۳۵۵)، «آخرین تابستان گرابه» (۱۳۵۹) و «یک زندگی، چخوف» (۱۳۶۰) را در زمان اقامتش در آلمان ساخت.

او در ۱۰ تیرِ ۱۳۷۷ بر اثر خونریزی شدید به علت ازکارافتادن کبد و عودکردن سرطان روده در شیکاگو درگذشت.

کد خبر 644545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha