زنجان، مهد خلق هنرهای مختلف فلزی است که در این بین صنعت چاقوسازی از قدمت بیشتری برخوردار بوده و هنرمندان این رشته با نقش هنر بر سخت‌ترین فلز، آثار ماندگار خلق می‌کنند.

چاقوسازی

به گزارش همشهری آنلاین: محمدرضا رابط، متولد ۱۳۶۷ در شهرستان زنجان است. این استاد جوان رشته چاقوسازی هشت سال است که در زنجان چاقو می‌سازد.  

رابط، درباره شروع چاقوسازی خود گفت: من این هنر را از استادان مولوی، سلیمانی و راد یاد گرفتم هر چند که پدرم استاد بزرگی در زمینه چاقوسازی است، اما من این هنر را از او یاد نگرفتم. چاقوی پدرم استاد رابط، گران‌ترین چاقو در زنجان است که قدمت آن برای همه شناخته‌شده است.  

وی با بیان اینکه ظرافت چاقوهای زنجان، در کارهای هنرمندان این شهر نمایانگر علاقه و ذوق هنری استادکاران بی‌نظیر است،  ادامه داد: این ظرافت در مونتاژ قطعات مختلف، به‌خوبی آشکار است، به‌طوری‌که محور تیغه و لولای چاقو چنان باظرافت جاسازی‌شده که تشخیص قطعات مذکور مشکل است. تناسب قسمت‌های مختلف چاقو (تیغه- دسته- غلاف) غیرقابل‌انکار است و این پدیده ویژه، نشان‌دهنده مهارت دست و بینش هنری استادکاران است.  

این استادکار افزود: هم‌اکنون زنجان قطب چاقوسازی کشور است و انواع چاقو و ملحقات آن در این شهر توسط صنعتگران هنرمند ساخته می‌شود. تیغه‌ چاقوها عمدتاً از فولاد و دسته چاقو بنا به کاربردی و تزئینی بودن آن از شاخ گوزن و گاومیش، استخوان حیوانات، صدف طبیعی، فیبر و مواد مصنوعی دیگر است.

رابط با اشاره به اینکه صنعت چاقوسازی در زنجان همواره در دست مردان بوده و مشارکت زنان در این امر کم‌رنگ و نامحسوس است، اظهار کرد: امروز فرزندان خانواده‌ها دیگر تمایلی برای ورود به صنف صنعت چاقوسازی ندارند و دلیل آن را نیز در سختی این کار و نبود آموزش و اطلاع‌رسانی و تبلیغات صحیح و مناسب برای این گروه از صنایع‌دستی زنجان است و اینکه همه می‌خواهند فرزندانشان دکتر و مهندس شوند.  

وی بیان کرد: مشتری‌هایم بیشتر خانم‌ها و آقایان جوان هستند که برای تزئین، هدیه و استفاده از آن در آشپزخانه خرید می‌کنند.  

رابط درباره وضعیت آموزش چاقوسازس گفت: جوانان و علاقه‌مندان با آموزش در این رشته از صنایع‌دستی زنجان ضرر نخواهند کرد، در این زمینه آموزش ببینند و دیگران را نیز ترغیب به این آموزش کنند.

وی در پایان افزود: من کلکسیون چاقو دارم و سال‌ها تلاش کرده‌ام تا امروز ۵۰ چاقوی منحصربه‌فرد از استادان به نام زنجان مانند استاد نظم‌پرور، استاد رنگرز، استاد رابط، استاد فرجیان، استاد زنجانی، استاد توسلیان و… را جمع‌آوری کرده‌ام.

کد خبر 644482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha