مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

رسانه‌های رسمی و غیررسمی گه‌گاه تصاویری از کوزه‌های پر از سکه‌های طلا و نقره یا جمعی از دارایی‌هایی که متعلق به اشخاص بوده و حالا سر از خاک بیرون آورده را به نمایش درمی‌آورند. در این تصاویر دیده می‌شود که عکاسان و مأموران نهادهای مختلف دور این گنجینه‌ها جمع شده‌اند و به بررسی آنها می‌پردازند.

image-20211220085718-1.jpeg

اما نکته‌ای در تصویر وجود دارد که از نظر همه ما پنهان مانده است. این نکته آن است که تجمیع دارایی و انباشت آن به معنای پس‌انداز و افزایش قدرت مالی است. خواه این جمع‌آوری و پس‌انداز دارایی از طرف یک شخص انجام شده باشد یا از طرف گروه‌های قدرتمند دوران مختلف. مهم این نکته است که روش‌های پس‌انداز از دیرباز وجود داشته و این تصاویر به ما ثابت می‌کنند که پس انداز یک واکنش عقلانی در انسان است نسبت به آن چه که در آینده اتفاق می‌افتد و از آن خبر نداریم. البته که اهداف و آرزوهای انسان نیز در شکل‌گیری پس انداز تاثیر به سزایی دارد. اما بی‌شک رویه‌ها و روش‌های پس‌انداز متفاوت از قبل شده و ما با چهره‌های نوینی از این فعالیت مواجه هستیم. در این فرصت به بررسی پیش‌نیازهای این روش‌ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

شروع پس انداز مسبب نظم در مخارج

برای شروع هر کاری نیاز به برآورده کردن پیش‌نیازهایش داریم. روش های پس انداز هم از هر شکل و رویه‌ای که باشند از پیش‌نیازهای یکسانی پیروی می‌کنند. از تنظیم دخل و خرج گرفته تا پیدا کردن حفره‌هایی که به مصرف بی‌رویه پول‌مان دامن می‌زنند و تامین نیازها و خواسته‌ها به شکل عاقلانه و نه احساسی از پیش‌نیازهای اساسی انجام پس انداز هستند که باید تک‌تک آن‌ها را به خوبی بشناسیم.

تنظیم دخل و خرج در روش های پس انداز

مهمترین کار در شروع هر یک از روش های پس انداز این است که اول بتوانیم دخل و خرج را با هم هماهنگ کنیم. کارشناسان حوزه سرمایه گذاری تاکید دارند که خرج هر کدام از ما باید از دخل‌مان کم‌تر باشد تا بتوانیم اولین گام‌های لازم برای پس‌انداز را برداریم. برای این که بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم، باید یادداشتی از آن چه که در هر ماه خرج می‌کنیم داشته باشیم. دقت کنیم که هر چه می‌خریم یادداشت شود، حتی خرید شارژ تلفن همراه یا یک بسته تنقلات. بعد از 4 ماه می‌توان فهمید که کدام از نوع از مخارج ما بیهوده بوده است و صرفا به خاطر موج تبلیغات یا رفتارهای آنی انجام شده‌اند. شناخت این که کدام یک از خریدهای ما نیاز بوده است و کدام خواسته برایمان سودی ندارد، می‌تواند کمک بزرگی در تنظیم دخل و خرج‌مان باشد.

شناخت خواسته و نیاز و تامین آن‌ها

بیایید با یک مثال به تشخیص خواسته و نیاز بپردازیم. همه ما برای بقا به رفع تشنگی نیازمندیم. حال برای رفع این نیاز اولیه و مهم هم می‌توانیم آب بنوشیم و هم نوشابه. اما آب به تنهایی می‌تواند این نیاز مهم را برآورده کند. این که بخواهیم با نوشابه تشنگی خود را برطرف کنیم به انتخاب و سلیقه خود ما بستگی دارد. در این مثال رفع تشنگی با آب یک نیاز است. در صورتی که رفع تشنگی با نوشابه یک خواسته است. بسیاری از انتخاب‌هایی که برای ما در زندگی خرج می‌تراشند را به چشم نیاز می‌بینیم. در صورتی که اگر خوب دقت کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که بسیاری از آن‌ها در دسته خواسته‌ها قرار می‌گیرند. این نکته را هم باید اضافه کنیم که خواسته‌ها را هم نباید نادیده گرفت. بعد از رفع نیازها و بودجه‌بندی مناسب برای برآورده کردن‌شان، بهتر است به خواسته‌هایی مانند تفریحاتی که در دسترس‌مان قرار دارد و در تقویت روحیه ما تاثیر می‌گذارد، بپردازیم و برای آن‌ها هم بودجه‌ای در نظر بگیریم.

روش های پس انداز

به سوی پس انداز و فراتر از آن

اما اگر از هرکدام از روش های پس انداز استفاده می‌کنیم بهتر است کم کم تلاش کنیم تا پس اندازهای‌مان را به سمت سرمایه گذاری درست هدایت کنیم. شاید با خود بگوییم که پس اندازهای‌مان هنوز به اندازه‌ای نرسیده‌اند تا بتوانیم با کمک‌شان به زمینه‌های سرمایه‌گذاری ورود کنیم. لازم است به این نکته اشاره کنیم که با هر میزان پس اندازی که در دست داریم می‌توانیم ابزار مناسبی برای سرمایه گذاری را انتخاب کنیم. اگر ابزاری دارای پشتوانه و مطمئن را انتخاب نماییم که تصمیمات اساسی آن را متخصصین سرمایه گذاری انجام می‌دهند، می‌توانیم با همان مقدار پس انداز سرمایه گذاری خود را شروع کرده و عایدی مناسبی در طول زمان به دست بیاوریم. یکی از ابزارهای مطمئن و دقیق حال حاضر که در فضای سرمایه گذاری آنلاین نیز فعالیت می‌کنند، صندوق های سرمایه گذاری هستند که در زمینه‌هایی مانند طلا، اوراق بهادار و سهام راه را برای سرمایه گذاران هموار کرده‌اند و ما می‌‎توانیم از وجودشان بهره‌مند شویم.          

کد خبر 644427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha