اگر جزو فعالان بورس هستید، احتمالا با نام سجام و تا حدودی کاربرد آن آشنایی دارید. هر نوع فعالیت در بازار بورس اعم از خرید و فروش سهام نیازمند ثبت‌ نام در سامانه سجام است چرا که در این سامانه اقدامات مربوط به احراز هویت شکل می‌گیرد و به‌ این‌ ترتیب مجوز فعالیت در بازار سرمایه برای افراد صادر می‌شود.

سجام چیست و سرانجام آن چه شد؟

حرف و حدیث های بسیاری درمورد سجام همیشه در جریان بوده است. اگر می‌خواهید بدانید که سجام چیست و چه خدماتی به متقاضیان ارائه می‌دهد، تا انتها با ما همراه باشید.

سجام چیست؟

سجام مخفف عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است که در یک تعریف کلی برای آن می‌توانیم بگوییم که به‌منظور احراز هویت مشتریان بازارهای سرمایه، از سامانه سجام کمک گرفته می‌شود. کارگزاری بورس اقتصاد بیدار به عنوان یک کارگزاری پیشرو جزو اولین طراح های سامانه های یکپارچه ثبت نام سجام و کارگزاری است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار برای اینکه بتواند خدماتی را به مشتریان خود ارائه دهد و در این میان یک درگاه واحد را برای خدمت‌دهی فراهم کند، اقدام به ایجاد و گسترش سامانه سجام کرده است. تمامی زیرشاخه‌های بازار سرمایه اعم از نهادهای مالی و یا سرمایه‌گذارانی که در قالب اشخاص حقیقی و یا حقوقی فعالیت می‌کنند، تحت نظارت سامانه سجام فعالیت می‌کنند و این به معنای اهمیت و ارزش جایگاه سامانه سجام خواهد بود.

سرمایه‌گذاران بازارهای مالی تنها با یک‌بار ثبت‌نام در سامانه سجام مجوز استفاده از تمامی خدمات بازارهای مالی را خواهند داشت؛ این خدمات می‌تواند استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا کارگزاری‌های مختلف باشد. لازم به ذکر است که تمامی تبادلات ارزی و سرمایه‌ای در بازارهای مالی توسط حساب بانکی که در سامانه سجام عنوان شده است، صورت می‌گیرد.

ضرورت ثبت‌ نام در سامانه سجام

بر اساس اطلاع‌ رسانی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار انجام داده است، ثبت‌ نام در سامانه سجام و اخذ کد بورسی اولین ضرورت برای حضور در بازار سرمایه خواهد بود به این معنا که همه اشخاص حقیقی و حقوقی بدون ثبت‌ نام در سامانه سجام امکان فعالیت در بازار بورس را نخواهند داشت. به‌ جای اینکه با هر بار دریافت خدمات از بازار سرمایه نیاز به ارائه اطلاعات و مدارک داشته باشید، تنها با یک‌ بار احراز هویت در سجام می‌توانید به‌ تمامی خدمات خرید و فروش سهام دسترسی پیدا کنید.

سجام چیست و سرانجام آن چه شد؟ بررسی خدماتی که سجام ارائه می‌دهد

مزایای سامانه سجام

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز عنوان کردیم، هر نوع خدمات‌دهی در بازارهای سرمایه تنها و تنها به‌شرط احراز هویت در سامانه سجام صورت می‌گیرد و در غیر این صورت افراد و یا نهادها هیچ نوع خدماتی را از بازار سرمایه دریافت نمی‌کنند. حال با مزایای ثبت‌نام در سامانه سجام آشنا شوید.

دریافت سود مجامع: فرض کنید شما سهمی را بازار بورس خریداری کرده‌اید و اکنون سهم موردنظر به مجمع رفته است؛ در این صورت شما به‌عنوان سهام‌دار شرکت، سهمی از سود نهایی آن خواهید داشت اما این سود چگونه به دست شما می‌رسد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که سهم شما از سود شرکت موردنظر به‌حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار واریز می‌شود و در این میان شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار نیز سهم سرمایه‌گذار را به‌حساب بانکی فعال در سامانه سجام واریز می‌کند؛ به‌این‌ترتیب خدمت ارائه شده از سامانه سجام موجب افزایش سرعت فرایندهای ویژه در بازار سرمایه خواهد شد.

عدم اتلاف وقت: درگذشته نحوه احراز هویت در بازارهای سرمایه این‌گونه بود که افراد مجبور بودند برای احراز هویت به‌صورت حضوری به مراکز مربوطه مراجعه کنند و فرم‌های مخصوص را پر کنند که این عمل قطعاً نیازمند صرف مدت‌زمان زیادی بوده است. امروزه با وجود سامانه سجام می‌توان در مدت‌زمان بسیار کمتری و تنها یک‌بار برای همیشه اقدام به ثبت مدارک هویتی برای دریافت خدمات کرد.

قابلیت ویرایش سریع اطلاعات: قبل از راه‌اندازی سامانه سجام، افراد موظف بودند که هرگونه تغییر اطلاعات و نشانی را به نهادهای مربوطه اطلاع‌رسانی کنند که حال با وجود این سامانه، همه اقدامات به‌صورت آنلاین انجام می‌پذیرد.

دسترسی به‌ تمامی سرویس‌های بازار: قابلیت دسترسی به‌تمامی سرویس‌های بازار زمانی اهمیت پیدا می‌کند که معامله‌گر در دو کارگزاری متفاوت اقدام به سرمایه‌ گذاری کرده باشد. در صورت چنین اتفاقی پیش از راه‌اندازی سامانه سجام، شخص می‌بایست برای جابه‌جایی اطلاعات بین کارگزاری‌ها اقدام به پرکردن فرم‌های مخصوص می‌کرد اما این عمل با وجود سامانه سجام به‌ سرعت و تنها با چند کلیک ساده امکان‌پذیر خواهد بود.

با مراحل ثبت‌ نام در سامانه سجام آشنا شوید

تمامی کسانی که قصد سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازار سرمایه بورسی را دارند، باید طی انجام مراحل زیر اقدام به احراز هویت در سامانه سجام کنند تا به عبارتی مجوز فعالیت در این بازار صادر شود. لازم به ذکر است که علاوه بر سامانه سجام، به‌منظور احراز هویت می‌توانید از طریق اقتصاد بیدار نیز اقدام کنید.

با ثبت نام در ex.ebidar.com دیگر نیاز به ثبت نام جداگانه در سجام ندارید ولیکن درصورتی که قصد ثبت نام مستقیم در سجام را داشته باشید باید این مراحل را طی کنید.

مراحل ثبت‌ نام عبارت‌اند از:

  • ورود به سایت اصلی سجام و سپس کلیک بر روی گزینه ثبت‌ نام
  • تکمیل کردن کد ملی و شماره تماس
  • دریافت کد تأیید پنج رقمی و سپس واردکردن این کد در سایت سجام
  • انتخاب یکی از گزینه‌های اشخاص حقیقی یا حقوقی
  • اقدام به پرداخت هزینه تعیین شده برای ثبت‌نام در سامانه سجام که به‌واسطه درگاه بانکی انجام می‌شود.
  • پر کردن فرم ثبت‌نام و سپس بارگذاری مدارک هویتی
  • دریافت نتیجه استعلام اطلاعات بارگذاری شده
  • در این مرحله نتیجه استعلام به اطلاع کاربر می‌رسد که در این حالت درصورتی‌که نتیجه استعلام ایرادی نداشته باشد، کد رهگیری ارسال خواهد شد و در غیر این صورت به قسمت ویرایش اطلاعات هدایت می‌شوید.
  • مشاهده لیستی از دفاتر پیشخوان دولت و کلیک بر روی دفتر موردنظر
  • مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان انتخاب شده در سایت به‌منظور ارائه کارت ملی هوشمند
  • ثبت چهره‌ نگاری از شخص به‌منظور تکمیل احراز هویت
  • ارسال کد بورسی نهایی که متشکل از حروف و عدد خواهد بود.

هزینه‌های ثبت‌ نام در سامانه سجام

در همان مراحل ابتدایی ثبت‌ نام اینترنتی در سامانه سجام مبلغ ده‌ هزار تومان از کاربران دریافت می‌ شد که سامانه اختصاصی ثبت نام کارگزاری اقتصاد بیدار با یکپارچه کردن افتتاح حساب کارگزاری و سجام و رایگان کردن این پروسه، تمام هزینه‌های این کار را به صفر رسانده است. با توجه‌ به خدماتی که سرمایه‌ گذاران از طریق سامانه سجام دریافت می‌کنند، ثبت نام در این سامانه اهمیت بسیار زیادی برای سرمایه گذاران دارد.

سجام چیست و سرانجام آن چه شد؟ بررسی خدماتی که سجام ارائه می‌دهد

در انتها

در این مقاله مطالبی را در رابطه‌ با سامانه سجام و خدماتی که این سامانه در اختیار سرمایه‌ گذاران قرار می‌دهد صحبت کردیم. بر اساس مطالب گفته شده، لازمه ورود به دنیای بورسی و فعالیت در این حوزه، ثبت‌ نام در سامانه سجام خواهد بود چرا که بدون احراز هویت در این سامانه، هیچ خدماتی به متقاضیان ارائه نمی‌شود. به‌ منظور دریافت خدمات بورسی اعم از خرید و فروش و یا هر نوع خدمت دیگر می‌بایست در ابتدا نسبت به ثبت‌ نام آنلاین اقدام کرد و سپس به‌ منظور احراز هویت و ارائه کارت ملی هوشمند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمود.

کد خبر 644310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشته قباد NL ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    1 0
    سود سهام رو قرار بود از سجام بریزن ولی خیلی ها هنوز باید بری بانک بگیری