انتشار دلایل رد صلاحیت لاریجانی و پاسخ او به شورای نگهبان خبرساز شد. 

علی لاریجانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، پس از تقاضای علی لاریجانی از شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیت او در انتخابات ۱۴۰۰، نامه‌ای از دبیر شورای نگهبان، منتشر شده که دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی را اعلام کرده است. علی لاریجانی هم جوابی تند به این نامه داده است. جالب این جاست که سعید آگنجی خبرنگار ساکن خارج از ایران در کانال تلگرامی خود نامه محرمانه شورای نگهبان درباره دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی را منتشر کرده است! 

البته خبرگزاری فارس هم در گزارشی اعلام کرد که اصالت این نامه در پیگیری‌های خبرنگار فارس تأیید شده است. ماجرا از آن جا شروع شد که رئیس سابق مجلس که از او به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ یاد می‌شد، در نهایت نتوانست تایید شورای نگهبان را بگیرد و خبر احراز نشدن صلاحیت‌اش بازتاب گسترده‌ای داشت. پس از آن بود که گمانه زنی و شایعات رسانه‌ها برای دلیل احراز نشدن صلاحیت او بالا گرفت.

رسانه‌ای از تابعیت خارجی دختر لاریجانی نوشت و رسانه دیگر، تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام را در زمان ریاست مجلس او، دلیل احراز نشدن صلاحیت او بیان کرد. در این بین از زمان انتشار فهرست نهایی کاندیداهای ریاست جمهوری تا به الان علی لاریجانی بارها از شورای نگهبان خواسته است که دلایل احراز نشدن صلاحیت او در انتخابات ۱۴۰۰ را بیان کند. موضوعی که در نهایت با واکنش شورای نگهبان همراه شد و سخنگوی این نهاد در مرداد امسال از ارسال نامه دلایل احراز نشدن صلاحیت علی لاریجانی برای وی خبر داد.

او بعدتر خواستار شکسته شدن قفل محرمانگی نامه رد صلاحیتش شد که جواب روشنی از سوی شورای نگهبان به این درخواست او داده نشد تا این که در نهایت رسانه‌ها روز گذشته از نامه محرمانه شورای نگهبان به علی لاریجانی درباره دلایل رد صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری که در ۶ مرداد امسال برای وی ارسال شده است، رونمایی کردند و رئیس سابق مجلس نیز در نامه مبسوطی که در تاریخ ۲۷ مهرماه به تعدادی از سران نظام و مقامات عالی‌رتبه ارسال کرده و روز گذشته منتشر شد، توضیحاتی در خصوص رای شورای نگهبان مطرح و از برخی مواردی که به ادعای او بی‌دقتی شده، گلایه کرده است. 

افشای نامه دلایل رد صلاحیت لاریجانی | اصالت نامه تایید شد؟

نامه گلایه آمیز علی لاریجانی به شورای نگهبان | یک کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم | می‌دانید چه بدعت خطرناکی پایه گذاری می‌کنید؟

واکنش عبدالله گنجی به نامه شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت لاریجانی

دلیل انتشار نامه لاریجانی به شورای نگهبان | شورای نگهبان محل مناسبی برای تایید و ردصلاحیت کاندیداها نیست

۷ بند شورای نگهبان

براساس متن منتسب به شورای نگهبان درباره دلایل عدم احراز صلاحیت لاریجانی به این موارد هفت‌گانه اشاره شده است: ۱) مواضع سیاسی و اظهارات در موضوعات مختلف از جمله فتنه سال ۸.۲) حمایت از افراد رد صلاحیت شده و دفاع از عملکرد آن‌ها و به کارگیری برخی از آن‌ها در مناصب تحت امر خود ۳) مداخله یکی از فرزندان در قراردادهای خدماتی و ساختمانی مجلس در دوره ریاست ۴) اقامت و ادامه تحصیل برخی از منسوبین درجه یک در کشور معاند انگلیس بر خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی ۵) سفرهای متعدد اعضای خانواده به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت دیگر فرزند شما در آمریکا ۶) رعایت نکردن اصل ساده زیستی مسئولان مورد تاکید امام و رهبری ۷) تلقی سهیم بودن در بخش‌هایی از نابسامانی وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر (دولت یازدهم و دوازدهم). 

پاسخ لاریجانی چه بود؟ 

لاریجانی اما در واکنش به این نامه متن مبسوط و مفصلی را نوشته و در تاریخ ۲۷ مهر امسال برای مسئولان ارشد نظام ارسال کرده است که متن این نامه دیروز در رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس لاریجانی در بند نخست نامه خود که گفته شده بود مواضع سیاسی او در فتنه ۸۸ یکی از عوامل رد صلاحیت اوست، نوشت: «آن شورای محترم در گذشته یک بار برای انتخابات ریاست جمهوری و چندین بار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی این جانب را تایید کرده است و آخرین بار آن اواخر سال ۱۳۹۴ بود این اطلاعات که یک باره نازل نشده! چطور در گذشته در اختیار شورای نگهبان قرار نمی‌گرفت؟! یا شورا به آن‌ها توجه نمی‌کرد؟!»

وی افزود: «فرض کنید مواضع شورای نگهبان در برخی مسائل، از جمله فتنه ۸۸، با نظرات این جانب یکسان نبوده، چه دلیلی بر رد صلاحیت این جانب می‌شود؟ آیا مواضع بنده در فتنه ۸۸ در مغایرت با اسلام، قانون اساسی، حقوق اساسی مردم و خطوط تعیین شده توسط رهبری بود؟ یا صرفا با سلیقه عده‌ای خاص در تعارض بود؟» یک کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم در این صورت، حداقل جمله‌ای معنادار ایراد کرده بودید. 

سفر مکرر خانواده به آمریکا؟ 

رئیس سابق مجلس در ادامه و در خصوص سفرهای متعدد اعضای خانواده به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت دیگر فرزندش در آمریکا، که به عنوان یکی دیگر از دلایل رد صلاحیتش ذکر شده بود خاطر نشان کرد: «ادعای سفر مکرر خانواده بنده به اروپا و آمریکا صد در صد دروغ است، بفرمایید مقصود شما از سفرهای مکرر دقیقا چیست.

در چه تاریخی همسر بنده و خانواده حقیر به آمریکا سفر کرده اند؟ یکی از فرزندان من همراه همسرشان به منظور ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرده است. آیا این می‌شود سفر مکرر اعضای خانواده به آمریکا؟ معیار تکرار نزد شورای محترم چیست که چنین عبارتی را مرقوم داشته اند؟» تعداد سفرهای خارجی همسر بنده، اعم از زیارتی و غیرزیارتی، در طول این ۴۲ سال به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد در طول این ۴۲ سال، یک سفر حج و دو سفر عمره رفته‌اند که یک سفر عمره به دعوت و لطف رهبری معظم پس از دوران خدمت در صدا و سیما بود، دو بار سفر به عتبات عالیات و سوریه و یک بار سفر به مصر داشتیم، آن هم زمانی که بنده مسئولیت دولتی نداشتم. همچنین همسرم دو بار در دهه هشتاد به انگلستان سفر کردند، برای رسیدگی به وضع فرزندم و عکس برداری تخصصی پت اسکن به منظور تشخیص میزان پیشرفت بیماری فرزندم که دچار بیماری سختی بود (به مدت ۵ روز) که با هزینه شخصی انجام شد، این دستگاه آن موقع در ایران نبود و پزشک معالج ایشان در ایران این عکس برداری را لازم می‌دانستند. 

وی همچنین تاکید کرد: «از این‌ها گذشته این عنوانی که برای رد صلاحیت درست کردید مثل «سفرهای مکرر خانواده» (که خلاف است)، به فرض صحت، چه چیزی را ثابت می‌کند؟ اگر کسی از منابع مالی حلال شخصی به خارج سفر کند، آن هم برای زیارت یا درمان بیماری، دلیلی برای رد صلاحیت همسر او می‌شود؟ »

پاسخ‌های لاریجانی به همین جا ختم نشد و عضو کنونی تشخیص مصلحت نظام در خصوص نقش یکی از فرزندانش در پروژه‌های مجلس هم که به عنوان یکی دیگر از دلایل رد صلاحیتش بیان شده بود از محسنی‌اژه‌ای خواست تا بررسی کند و هر مجازاتی که خواستند در نظر بگیرند و اعلام عمومی کنند و اگر نهاد گزارش دهنده گزارش خلاف داده بود آن را هم اعلام عمومی کنند. 

اقامت فرزند در خارج از کشور

لاریجانی گریزی هم به موضوع اقامت فرزندش در خارج از کشور که از دلایل رد صلاحیتش بیان شده و در همان برهه انتخابات حسابی خبر ساز شده بود زد و نوشت: «در بند دیگری، شورای محترم بیان کرده‌اند ادامه تحصیل فرزند شما خلاف مصوبه شورای امنیت ملی بوده است. آیا تاریخ این مصوبه و خطاب آن را ملاحظه فرموده اید؟ فرزند بنده با همسرشان در سال ۸۳ برای ادامه تحصیل سفر کرده‌اند و مصوبه شورای عالی امنیت ملی مربوط به سال ۸۸ است. یعنی فرزند بنده باید علم غیب می‌داشتند که پنج سال بعد چنین مصوبه‌ای صادر خواهد شد؟ آیا این قانون عطف به ماسبق می‌شود؟ ضمنا تحصیلاتشان تمام شده و به ایران بازگشته‌اند و سال هاست مشغول خدمات علمی اند.»

وی افزود: «متاسفانه در زمان بررسی صلاحیت حقیر همان دستگاه امنیتی، اطلاعاتی به آن شورا گزارش داد که فرزند من و همسرش تابعیت کشور خارجی دارند، که این مورد هم صد در صد دروغ است. ایشان ویزای تحصیلی داشتند و به هیچ وجه بحث اقامت در آمریکا، که در نامه شورا آمده، درست نیست. ایشان همراه همسرشان برای ادامه تحصیل سفر کرده‌اند و بحث اقامت صد در صد کذب است. عکسی هم که در فضای مجازی به ایشان نسبت داده اند، و در آن خانمی در حال دست دادن با مردی خارجی است، دروغ است و مربوط به ایشان نیست.»

وی همچنین درباره مسئله ساده‌زیستی گفت من از سال ۵۶ در شمیرانات زندگی می‌کردم آن هم در خانه پدری، پدربزرگم.

لاریجانی همچنین در ادامه تاکید می‌کند که اگر آن خانه را می‌فروختم و یک خانه سازمانی اشغال می‌کردم، ساده‌زیست بودم؟! او همچنین تاکید کرده که تمام مال و اموالش ناشی از ارثیه پدری خود و همسرش است.

عضو کنونی شورای انقلاب فرهنگی در نامه خود به موضوع «سهیم بودن در نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر» ورود کرد و گفت که آیا این هم جزو اموری است که شورای نگهبان باید تشخیص دهد؟!

لاریجانی مثالی از دولت زمان جنگ به ریاست‌جمهوری آیت‌ا… خامنه‌ای و نخست‌وزیری میرحسین موسوی آورده و گفته آن زمان هم وضع اقتصادی خوب نبود؛ «آیا با همین استدلال می‌توان قائل به ناکارامدی دولت وقت شد؟» 

واکنش برخی کاربران فضای مجازی 

در این بین اما پای نامه رد صلاحیت لاریجانی و پاسخ‌های تفصیلی او به دلایل رد صلاحیتش به فضای مجازی نیز کشیده شد؛ کاربری این اقدام لاریجانی را با توجه به کارنامه مسئولیتش مثبت ارزیابی کرد و نوشت: «لاریجانی در سپهر سیاسی ایران نمی‌تونه مثل گذشته نقش آفرین باشه و قرار هم نیست از این نامه‌ها آبی براش گرم بشه، ولی به نظر لاریجانی به عنوان چهره‌ای حاکمیتی به دنبال اصلاح رویه است.»

کاربر دیگری اما نوشت: «با شرایط اقتصادی و کرونایی که کشور دست به گریبانه، آیا بهتر نبود که آقای لاریجانی این نامه رو بعدتر منتشر می‌کردند که بهانه به دست دشمنان داده نشه؟» از سوی دیگر عبدا… گنجی مدیر مسئول همشهری در توئیتی نوشت: حقوق‌دان نیستم، اما اگر نامه شورای نگهبان به لاریجانی اصالت داشته باشد، اکثر بندها شامل حال رئیس‌جمهور قبلی هم می‌شود. برخی بندها مورد اعتراض رهبر معظم انقلاب هم بود. درباره بند هفتم نقش شورای محترم نگهبان در تایید عناصر محوری وضع موصوف (در دور دوم) کمتر از لاریجانی نیست.

کد خبر 644189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 1
    جناب لاریجانی کل مردم ایران و علی الخصوص کشاورز و دامدار کار می کنند و توان پرکردن شکم زن و بچه را ندارند میشه بفرمایید حقوق شما چقد بوده که معالجه فرزندتان باید در انگلیس باشد و بقیه مردم چکار کنند جناب لاریجانی در سالیان گذشته که عده زیادی توسط همین شوری رد صلاحیت شد و امثال جنابتان به ریاست 12 ساله بر گرده مردم تکیه زدید چطور رنگ و رخسارتان سرخ نگشت و حرفی نمی زدید جناب لاریجانی به فرض حرف شما درست مگر نه اینکه 30سال هست خانواده شما ریاست ارکان مهم این مملکت برعهده دارند علی الخصوص ده سال اخیر هم قضائیه و هم مقننه و مردم بر اساس تصمیم گیری های شما این چنین در فلاکت و بد بختی به سر می برند با قصد داشتی چه دسته گلی به سر مردم بزنی که قبلا نتوانستی انجام بدی در اخر همه موارد به کنار فرض به شما گفتند برو کنار مگر صندلی های تصمیم گیری ارث پدری جنابتان بوده که این چنین روی ترش کرده اید ÷س خود و برادرانت از پیشگاه خداوند طلب عفو کنید که انچه در حال مصیبت هست قسمت اعظمی از ان حاصل تصمیمالت خانواده شماهها می باشد .
  • تتتتتت IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    3 0
    شماهایی که به ما میگین آمریکا دشمن ماست حق ندارین بچه هاشون حتی برای درس خوندن جای دیگه برن واسه درس خوندن. خودتون با آمریکا رفیقین به ما میگین آمریکا دشمن ماست.
  • علی ازمشهدمقدس IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 1
    [جناب لاریجانی یک کمی به وجدانتان فکرکنید...ایااین مملکت مال شمامی باشدکه چنین زجه می زنیدچه گل به سرمردم ایران زدید ...دیگرمردم ایران امیدی به شما ندارند...بگذارید دیگران هم بیایند کارکنند...همان خوب است که شورای نگهبان ازابروی خودش خرج کردشماراتعید نکرداگرنه مردم شمارا رد می کردندمثل سال84