گروه شهری: مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: 3 میلیون خودروی تهران معادل 11 میلیون خودروی استاندارد روز اروپا آلودگی تولید می‌کنند و در این میان، آلایندگی تنها یک میلیون خودرویی که در 3 سال اخیر وارد معابر شهری شده‌اند، استاندارد است.

به گزارش همشهری، وحید نوروزی اظهار کرد: آلودگی یک میلیون خودرویی که بین سال‌های 80 تا 84 تولید شده‌اند، حدود 5 برابر خودروهای استاندارد است و آلایندگی یک میلیون خودرویی که پیش از سال 80 تولید شده‌اند، ‌فراتر از این میزان است.

وی افزود: به جز یک میلیون خودرویی که در 3 سال اخیر تولید شده و عمر مفید مبدل کاتالیستی آنها به پایان نرسیده است، آلودگی سایر خودروهای تهران حدود 5 برابر خودروهای استاندارد است.

نوروزی با بیان این موضوع که خودروهای تولید شده بین سال‌های 80 تا 84 در حال حاضر از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستند، خاطرنشان ساخت: به‌موجب مصوبه هیأت وزیران، از سال 82 خودروسازان موظف به ارتقای استاندارد زیست‌محیطی تولیدات خود شدند.

نوروزی با تاکید بر ضرورت تعویض مبدل کاتالیستی خودروها پس از 3 سال، اظهار داشت: در پایان عمر مفید این قطعه، میزان انتشار آلاینده‌های خطرناک و گازهای سمی حدود 5 برابر می‌شود، درحالی‌که به‌دلیل نبود امکان مشاهده اثرات مخرب آن در ظاهر اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به هر حال، متولی تعویض مبدل کاتالیستی خودرو همزمان با تعریف علمی خدمات پس از فروش خودرو باید مشخص شود، بیان کرد: نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و به خطر افتادن جان همشهریانمان را شاهد باشیم.

وی با اعلام آمادگی کامل ستاد معاینه فنی به‌منظور همکاری در این زمینه با دستگاه‌های ذیربط به‌منظور برون رفت از چالش زیست‌محیطی تهران، اضافه کرد: این بحران مختص کلانشهر تهران نیست و خواه‌ناخواه سایر کلانشهرها و دیگر شهرهای کشور را هم مورد تهدید قرار می‌دهد.

کد خبر 64352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز