دهه سوم زندگی، دوران توسعه و پیشرفت است. علم و تجربه‌ای که طی ۲ دهه پر فراز و نشیب گذشته به‌دست آمده است، در دهه سوم به توسعه و عمدتا در دهه چهارم به تثبیت می‌رسد.

محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری

محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری به مناسبت سی‌سالگی روزنامه همشهری یادداشتی نوشت که در زیر می‌خوانید.

روزنامه همشهری با نوآوری شروع کرد. خلاقیت در فرم و رنگ و سایز و محتوا و غیره باعث شد به سرعت جای خود را میان بازار رسانه ای وقت باز کند. سال‌ها گذشت و این نوآوری کمک کرد روزنامه همشهری به پرفروش‌ترین و بزرگ‌ترین رسانه کشور تبدیل شود. مسیر محتوایی‌اش نیز متفاوت بود؛ روزنامه‌ای برای مردم. با زمینه رنگی خاکستری در سیاست و آبی فیروزه‌ای در روش و منش اعتدالی و سبز در نشاط و آرامش. ۲ دهه گذشت و امروز هویت و دارایی اصلی همشهری اعتماد مخاطب است.

اما دهه سوم، دهه توسعه است. دهه تازگی با عطر نمناکی خاک که هم صبغه صمیمیت دارد و هم سابقه آشنایی و هم امید به تغییر و حرکت.

روزگاری شعار اصلی رسانه‌ها اطلاع‌رسانی آزاد بود اما امروز رسانه‌ها ارتقای هویت پیدا کرده و از ابزار صرف اطلاع‌رسانی، به متن زندگی مردم رسیده‌اند. امروز مردم با رسانه زندگی می‌کنند. مخاطب نه تنها هوشیار و فعال، که خودش رسانه شده و دوران تک‌صدایی رسانه و مرجعیت رسانه‌های انحصاری شکسته است.

عصر شبکه، عصر زندگی برخط است و انسان با رسانه می‌بیند و می‌شنود و فکر می‌کند و هیجان‌زده می‌شود و درنهایت با رسانه زندگی می‌کند. عصر شبکه فراتر از فضای دیجیتال و عصر تبدیل فضای مجازی به فضایی حقیقی است.

عصر شبکه، عصر پیچیده ای‌ است. اما این پیچیدگی با همه نقاط قوت و ضعفش یک ثمره بسیار مهم دارد که روز به روز نیز توسعه یافته‌تر و متعالی‌تر می شود و آن چرخش از «سیطره رسانه بر انسان» به «حاکمیت انسان بر رسانه» است. امروز دوران افول رسانه‌های رسمی است. پایان رسانه‌های مرجع است. امروز مخاطب، قوی‌تر از گذشته و خود یک رسانه است و جبهه‌های متراکم و متشکل انسانی مقابل رسانه‌های دست‌ساز صاحبان سرمایه و قدرت های اهریمنی جلوه‌نمایی می‌کنند.

امروز صدای توده مردم در همه عالم شنیده می‌شود و این مسیر فراتر از اراده خالقان تکنیک بود. چراکه اگر زمان به اراده فراعنه رسانه‌ای می‌گذشت، با شعار فریبنده آزادی بیان و آزادی اطلاعات، به توسعه بیش از پیش جهل رسیده بودیم. اما تاریخ به‌ گونه دیگری رقم خورد و گویی در این مسیر نشانه‌هایی است از دنیای آخرالزمانی که دوران بیداری توده‌هاست.

رسانه امروز، رسانه آگاهی و بیداری مردم است. هرچند راه بسیار است و خناسان در این بازار مکاره در کمین رهزنی ذهن‌ها و اغوای قلب‌ها نشسته‌اند اما همین که هیمنه انحصار رسانه‌ها شکسته است و مردم خود تولیدکننده پیام هستند، به ظهور حقیقت و توسعه آگاهی‌ها نزدیک‌تر شده‌ایم.

و اما همشهری در دهه سوم حیاتش که مقارن است با شتاب عصر شبکه، راهبردش را باید در همین تبدل تاریخی  وتحول رسانه ای تعریف کند؛ عصر انسانی تر شدن رسانه. انسانی شدن رسانه یعنی جامعیت در ابعاد انسان. به هر اندازه انسان را جامع می‌بینیم، باید رسانه را نیز جامع دید. جامعیت در رسانه یعنی رسانه ۳۶۰ درجه. یعنی رسانه ای که در ابزار فراتر از کاغذ و در قالب فراتر از متن و در محتوا فراتر از خبر و اطلاع‌رسانی و در یک کلمه رسانه ای است پلتفرمی که در آن شهروند رسانه‌ها بر آن حاکمند. رسانه در ابعاد جامعیت انسان، رسانه معلم است برای زندگی.

در دهه سوم همشهری، تبدیل روزنامه به سازمان رسانه‌ای همشهری است که در آن به همه ابعاد ادراکی انسان، ساخت و توسعه رسانه‌ای شکل می‌گیرد تا بتواند بیش از گذشته به مخاطب نزدیک شود و بلکه مدیریت خود را به دست مخاطب دهد و بستری شود برای حضور و ظهور مدیریت مردم بر همشهری.

دهه سوم همشهری، فراتر از رسانه برای مردم و بلکه رسانه‌ای برای مدیریت مردم بر رسانه است که اگر چنین شود، رشد آگاهی توده ها روز به روز بیشتر و به توسعه خیرات و زیبایی ها و ترویج خوبی‌ها و نیکی‌ها می‌رسیم، چراکه اگر مردم رسانه شوند، جهت‌گیری نهایی متن مردم به سمت حق است و حقیقت.

منبع: روزنامه همشهری

دهه سوم همشهری؛ تبدیل روزنامه به سازمان رسانه‌ای | رسانه‌ای برای مدیریت مردم بر رسانه

کد خبر 643466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha