طرف‌های اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) سه‌شنبه شب به وقت تهران طی بیانیه‌ای مدعی شدند که اقدامات هسته‌ای ایران بقای برجام را به خطر انداخته است.

تروئیکای اروپایی

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  تسنیم، طرف‌های اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) سه‌شنبه شب به وقت تهران طی بیانیه‌ای مدعی شدند که اقدامات هسته‌ای ایران بقای برجام را به خطر انداخته است.

سه کشور اروپایی که با کوتاهی در اجرای تعهدات برجامی خود به‌ویژه پس از خروج آمریکا از این توافق باعث بروز وضعیت کنونی شده‌اند،  در ابتدای این بیانیه اظهار داشتند: «از دو سال قبل تاکنون ایران در حال اتخاذ گام‌های بی‌سابقه بوده است و اخیراً سرعت نقض حساس‌ترین بندهای برجام را افزایش داده است. ایران همچنین مانع نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده و جامعه بین‌الملل را با اطلاعات کمتر درباره برنامه هسته‌ای خود مواجه کرده است.»

آنها در ادامه با تأکید بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران هیچ‌گاه پیشرفته‌تر از امروز نبوده است، مدعی شدند: «این اقدامات هسته‌ای تنش‌زا صلح و امنیت بین‌المللی و نظام منع اشاعه را تضعیف می‌کند.»

تروئیکای اروپایی در بخش دیگری از این بیانیه بار دیگر در تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در طولانی شدن مذاکرات احیای برجام ادعا کردند: «فرانسه، آلمان و بریتانیان همچنان به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ متعهدند. ما به‌طور خستگی‌ناپذیر و با حسن‌نیت در حال همکاری با شرکایمان در وین هستیم تا به یک توافق برسیم و برجام را نجات دهیم.»

کشورهای اروپایی عضو برجام در حالی بار دیگر در بیانیه‌ای طلبکارانه از گام‌های هسته‌ای ایران انتقاد کرده و در عوض از حسن نیت خود در مذاکرات وین سخن گفته‌اند که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و کوتاهی طرف‌های اروپایی در عمل به وعده‌ها و تعهداتشان در قبال ایران و برجام و همچنین پافشاری دولت بایدن بر ادامه سیاست شکست‌خورده موسوم به فشار حداکثری، این گام‌های هسته‌ای را اجرا کرده و در عین حال همواره تأکید کرده است که آمادگی دارد در صورت رفع کامل و راستی‌آزمایی‌شده تحریم‌های آمریکا و پایبندی کامل طرف‌های اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود را از سر گیرد.

آنها  سعی دارند پافشاری ایران بر حقوق مشروع خود ذیل برجام را عامل طولانی شدن مذاکرات وین جلوه دهند، مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند که ایران به نوبه خود تصمیمات سختی را برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸ و کوتاهی‌های مکرر طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان، اتخاذ کرده است و اکنون نوبت آمریکا و طرف‌های اروپایی است که تصمیمات لازم را برای احیای برجام بگیرند.

کد خبر 643427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    27 9
    درحالت مستی بیانه دادند انرژی هسته ای حق مسلم ماست
  • علی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    5 42
    با سلام دنیای غرب درس جنگ روانی را خیلی خوب آموخته اند آنها در برجام کوتاهی و نقض عهد کرده اند و باعث زیان اقتصادی ایران شده اند برایشان مهم نیست فقط آنچه خودشان میخواهند درسته انگار ایشان مرکز عالم خلقت هستند، ولی ما میگوییم که مرکز عالم خلقت ما هستیم اگر میتوانید آن را رد کنید.
  • حبیب IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    15 6
    اروپایی ها و امریکا فقط به فقط اسراییل را میبینند و به هیچ چیز دیگر توجه ندارند . توجه ندارند که ایران یکطرفه برجام را حفظ کرده وآنها همه خودشان ناقض برجام هستند و روسیه و چین نیز نمیتوانند در خصوص فشارهای اقتصادی ناجوانمردانه وکمرشکن بت بزرگ کاری بکنند و اگر هم بتوانند خیلی اندک پش این ایران بوده است که برجام را حفظ کرده . اتفاقا آنها بدشان نمی آمد که برجام شکسته شود و برجام دیگری شکل بگیرد که در مقابل هوش ایرانی و رهبر شجاعمان نتوانستند کاری از پیش ببرند . لعنت خدا بر آنها باد
  • هم وطن IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 7
    ایران بایدبه بالاترین دانش علمی ودفاعی دست پیدا کند . تحریم وترور دانشمندان هستی ایران وانفجار نطنز با اطلاع اژانس و ۵+۱
    • نظر IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      11 6
      ايران به كجا دست پيدا كنه؟ ايران هروقت به امنيت اقتصادي و رواني دست پيدا كرد ميتونه به اونايي هم كه گفتي دست پيدا كنه!!!
  • Abbas IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    14 3
    ایران فقط باید با آمریکا مذاکره کنه.اینا قدرت تصمیم گیری مستقل ندارن...تا وقتی پادشاه رضایت نداشته باشه،جلب رضایت وزیر بی فایده خواهد بود...!
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    5 17
    پیش از این با آمریکاییها مذاکره کردند نتیجه همین شد اما اگر ایران قدرتمند باشد آنان برای مذاکره التماس خواهند کرد
  • علی اقائیان یسار IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 10
    خیلی جالبه آمریکاو دیگرمتحدان احمق شان آن روز که باخنده مستانه ترامپ که برجام را پاره کرد فکربعدرا نکرده بودند . فکرمیکردند بافشار اقتصادی ایران فوری دست به سرگذاشته به آنها می گوید اشتباه کردیم بیاید هرچه بگوئید سمعآ وطاعتا . فکرنکرده بودند ایران قراربه تسلیم شدن بود سالها پیش ازاین دسته جمعی به پیشرفته ترین سلاح های دنیا به ایران تاختند کاری ازپیش نبردند تسلیم میشد. اون احمق ها نفهمیدند ایران روزهای بسیار سختی راآزموده به این راحتی ها نیست که تسلیم شود. اتفاقآ برعکس تصورات مسموم انها شد. ایران دراین هجوم تحریم ها مقاومت کرد و هسته ای را باسرعت پیشرفت داد. حالا فهمیده اند احمق ترازاینها وجود ندارد. ولی افسوس این کودنهای عقب مانده بازهم نمی فهمند فقط تلاش میکنند با فریب تهدید و دروغ ایران را یک جوری تسلیم کنند. حالا حالاها وقت است تا خوب شیرفهم شوندو باید به مغزشان تفهیم کنند ایران کشوری قدرتمند شده . ایران توانایی این را دارد منطقه و حتی معادله جهان را به نفع خود عوض کند. باید بفهمند زور و ظلم / تجاوز و حیله / قلدری دورانش تمام شده . حالا باید مثل آدم باشند مثل آدم فهمیده صحبت کنند.
  • وحید IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    4 6
    اونا فقط میخان زدن تاسیسات هسته ایی را توجیح کنند... کفار به مسلمان رحم نمیکند
  • شیبانیان IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 1
    من بارها گفته ام اروپا و آمریکا دشمن در لباس دوست هستند به والله به والله به والله این کشورهای اروپایی و آمریکایی اگر می توانستند ایران را تکه تکه می کردند و هر تکه اش یک کشور کوچک درست می کردند و بعد بجان هم می انداختند کشورهای اروپایی شیر دهن آنهارا سوزانده به ماست فوت می کنند خودشان خرف وعده کردند و آمریکا از برجام خارج شده و باعث ضرر و زیان ایران شده حال بجای اینکه ایران طلبکار باشه اونها پارس می کنند
  • علی IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 3
    کوتاهیهایی که در دولت قبل رخ داده دیگر نباید تکرار شود و برنامه هسته ای باید با تمام‌ توان و قدرت به جلو پیش برود و کوچکترین وقفه در دستیابی به دستاردهای اتمی بخشودنی نیست . اروپا باید بداند که ایران بدون غرب میتواند از مشکلات ایجاد شده عبور کند .
  • محمد IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 1
    باید قوی بود در جنگل پر. کفتار وخوک وجانورهای کثیف. باید در این جنگل یک ملت مثل شیر باشند وگرنه کفتار زنده خوار است
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 1
    اتحادیه فاسد و منحوس ..خیلی غلط کرده .انگل های بی چشم رو .....ما تا اخرین نفس که رسوا کنیم این ابله صفتان عادت کرده به غارت خاورمیانه رو ...ایستاده ایم ..ما مردان روزهای سختیم مگه نه ایران من
  • بهنام IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 2
    مذاکره ای بدون فکر و تضمین عاقبتی بجز این نداره ما باید به خود متکی باشیم و از گذشته عبرت بگیریم تا زمانی که فساد در جامعه هست ما باید امید به غرب ببندیم که نتیجه اش بجز تاسف نیست
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 1
    بهتره به اروپایی ها یادآوری بشه اونا که غلام حلقه بگوش امریکا هستن ،اول هرچه بیانیه دارن صادرکنن وهروقت تصمیم به مذاکره واقعی (بدون بهانه جویی )گرفتن ، بیاین تا با هم صحبت کنیم
  • مرتضی DE ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 2
    پر رویی غربی‌ها به ویژه این سه کشور و یکی دوتای دیگه که این سه تا دیگه سر شاخه پر رویی و گستاخی هستند من نزدیک به ۳۰ ساله المان هستم فرهنگ پر رویی اینها رو خوب خوب میشناسم همیشه هم با هاشون بحث میکنم خود مردمشون هم از سیاست مادراشون متنفر هستند
  • علی RU ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 3
    لعنت بر آمریکا