مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

به کسی که به امور مختلف ساختمان و همسایگان یک آپارتمان رسیدگی می‌کند، مدیر ساختمان گفته می‌شود. به طور کلی بر اساس قوانین تملک آپارتمان‌ها، فردی که چنین مسئولیتی را به گردن می‌گیرد، دارای یک‌سری وظایف است که در صورت عدم آشنایی با آنها سبب بر هم زدن نظم و انضباط ساختمان خواهد شد.

image-20211214155406-1.jpeg


ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ی یک مدیر ساختمان اعم از وظایف مدیر ساختمان و نحوه انتخاب آن صحبت کنیم.

نحوه‌ی انتخاب یک مدیر ساختمان

کار چندان پیچیده‌ای برای انتخاب یک مدیر ساختمان وجود ندارد. فقط ساکنین مجتمع باید به یک جمع بندی کلی برسند که چه کسی به خوبی می‌تواند مشکلات و مسائل احتمالی آپارتمان را حل و فصل کند. قانون در این رابطه دست ساکنین یک ساختمان را به جهت انتخاب یک مدیر باز گذاشته است. به طوری که همه‌ی افراد از جمله مالکین، مستأجرین و حتی شخصی خارج از مجموعه‌ی ساختمان نیز می‌تواند بعنوان مدیر فعالیت کند؛ به شرط آنکه همه‌ی افراد ساختمان موافق انتخاب اکثریت افراد باشند.

وظایف کلی یک مدیر ساختمان

همانطور که می‌دانید یک آپارتمان از چندین خانواده تشکیل می‌شود و برای اینکه از هرج و مرج در ساختمان جلوگیری شود، باید یک نفر اصلح از بین افراد حاضر در آپارتمان، بعنوان مدیر ساختمان انتخاب شود تا در این صورت اهالی آپارتمان با مشکلات کمتری مواجه شوند. حال وظایفی که یک مدیر ساختمان با آن مواجه است، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • اطمینان از ایمنی افراد

شاید اولین وظیفه‌ی شغلی یک مدیر ساختمان اطمینان از ایمنی ساکنان و افرادی که در ساختمان رفت و آمد می‌کنند، باشد. همانطور که می‌دانید احتمال رخ دادن مسائل و مشکلات مختلف در یک ساختمان وجود دارد که ممکن است هر کدام جان اهالی آپارتمان را به خطر بیاندازد.

بعنوان مثال می‌توان از آتش‌سوزی نام برد که اگر مدیر یک ساختمان بیمه‌ی آتش‌سوزی را برای آپارتمان در نظر نگیرد، در صورت رخ دادن چنین حوادثی ممکن است فجایع مالی و جانی پیش بیاید. ضمناً ترمیم بخش‌هایی از ساختمان که دچار فرسودگی شده‌اند که هر آن ممکن است مشکلات جدی‌تری را بوجود بیاورند نیز از دیگر وظایف یک مدیر ساختمان خواهد بود.

هر آنچه که در مورد مدیر ساختمان باید بدانید

  • تعیین میزان شارژ هر واحد

همانطور که می‌دانید یک ساختمان یا آپارتمان دارای هزینه‌های ماهیانه‌ای است که باید توسط ساکنان ساختمان تأمین شود. بنابراین برای این منظور یک مدیر ساختمان با برآورد هزینه‌ها، سهم هر واحد را اعلام و به صورت ماهیانه دریافت خواهد کرد. ضمن اینکه چنانچه واحد یا واحدهایی در موعد مقرر اقدام به پرداخت هزینه‌ها نکنند، وظیفه‌ مدیر ساختمان است که با روش‌هایی متعارف از تکرار این موارد جلوگیری کند.

  • تعیین قوانین ساختمان

هر آپارتمان دارای یکسری قوانین مختص به خود است که باید توسط ساکنان آن اجرا شود. البته تعیین قوانین با کمک افرادی که در مجمع عمومی مالکین مشخص شده‌اند، انجام خواهد شد تا در این صورت از هر واحد یک عضو موافق قوانین ساختمان باشد تا ایجاد حاشیه و درگیری نشود.

  • رسیدگی به شکایات ساکنین

از دیگر وظایفی که یک مدیر ساختمان بر عهده دارد، رسیدگی به شکایات احتمالی اهالی ساختمان است. در واقع ممکن است به دلایل مختلفی میان ساکنین آپارتمان اختلاق پیش بیاید که در این گونه مواقع وظیفه‌ی مدیر ساختمان حل و فصل کردن این موارد است.

هر آنچه که در مورد مدیر ساختمان باید بدانید

موارد عزل مدیر ساختمان

برای اینکه یک مدیر ساختمان عزل شود، باید شرایطی خاصی پیش بیاید که ما در ادامه به مهم‌ترین این موارد خواهیم پرداخت:

- استعفا. اولین مورد عزل مدیر، به استعفا بر می‌گردد. در واقع با توجه به شرایط مختلف ممکن است که یک مدیر ساختمان نتواند به ادامه فعالیت بپردازد که در این صورت استعفای خود را به مجمع تشکیل شده ساکنین ارجاع خواهد داد.

- عزل مدیر. ممکن است مجمع مالکین ساختمان به دلایل مختلفی از کار مدیر ساختمان رضایت نداشته باشند که در این صورت با برگزاری یک جلسه فوری، موارد عزل مدیر را مورد بررسی قرار خواهند داد.

- فوت مدیر. در این صورت پر واضح است که با تشکیل یک جلسه از سوی ساکنین آپارتمان نسبت به انتخاب یک مدیر جدید اقدام خواهد شد.

حجر مدیر. افرادی که به لحاظ قانونی نمی‌توانند امورات مختلف را به طور مستقل پیش ببرند اصطلاحاً به آن محجور می‌گویند که در این صورت باید مدیر جدید انتخاب شود.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. اگر میخواهید از اخرین اگهی ها در حوزه املاک از قبیل اجاره و خرید و فروش خانه مسکونی و اپارتمان و واحدهای اداری و تجاری مطلع شوید به سایت نیازمندیهای همشهری با عنوان راهنما دات کام مراجعه نمایید.

کد خبر 643348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha