یک بررسی جدید نشان می‌دهد که واکسن‌های دو دوزی فعلی ممکن است حفاظت کافی در برابر سویه‌ی جدید اومیکرون ایجاد نکنند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بررسی دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد که واکسن‌های دو دوزی فعلی به اندازه کافی آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بر ضد سویه‌ی اومیکرون کرونا تولید نمی‌کنند، بنابراین احتمال افزایش عفونت‌ها در افرادی که قبلا با سویه‌های دیگر کرونا دچار عفونت شده‌اند یا واکسن زده‌اند، وجود دارد.

 پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در این بررسی که یافته‌های روز دوشنبه منتشر شده و هنوز «داوری همتا» نشده است، نمونه‌های خون به دست آمده از افرادی را که دوزهای واکسن آسترازنکا-آکسفورد یا فایزر- بیونتک را دریافت کرده بودند، آنالیز کردند.

البته پژوهشگران آکسفورد می‌گوید هنوز به طور قطعی نمی‌توان گفت میزان پایین آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ضد اومیکرون می‌تواند به خطر بالاتر بیماری شدید، بستری شدن یا مرگ در افرادی که دو دوز واکسن‌های تاییدشده را دریافت کرده‌اند، منجر شود.

ماتیو اسنیپ، استاد دانشگاه آکسفورد و یکی از نویسندگان مقاله این پژوهش گفت:‌ «این داده‌ها مهم هستند، اما تنها بخشی از تصویر را نشان می‌دهند. این بررسی فقط بر روی آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده پس از دوز دوم واکسن انجام شده است، اما درباره ایمنی سلولی (بخش دیگر پاسخ ایمنی) چیزی نمی‌گوید.»

این بخش دوم پاسخ ایمنی که بوسیله سلول‌های دفاعی T ایجاد می‌شود، می‌تواند سلول‌های آلوده شده با ویروس کرونا را از بین ببرد و به گفته اسنیپ، این پژوهشگران در مرحله بعدی کارشان اثربخشی ایمنی سلولی در افراد واکسینه‌شده را در برابر سویه‌ی اومیکرون بررسی خواهند کرد.

یافته‌های پژوهشگران آکسفورد به طور کلی با یک بررسی آزمایشگاهی دیگر که هفته پیش روی خون افراد دریافت‌کننده دو دوز واکسن بوسیله پژوهشگران در دانشگاه پزشکی اینسبروک در اتریش انجام شد، مطابقت دارد.

بررسی این دانشمندان هم نشان‌دهنده افت قابل‌توجه آنتی‌بادی‌های واکنش‌دهنده با سویه‌ی اومیکرون است و بسیاری از نمونه‌های خونی در بررسی این پژوهشگران هیچ پاسخی به این سویه نشان ندادند.

هر دو گروه پژوهشگران اینسبروک و آکسفورد گفته‌اند که قرار است در مرحله بعدی میزان آنتی‌بادی‌های خون افرادی که سه دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، بررسی کنند. 

شرکت‌های فایزر و بیونتک در هفته پیش اعلام کردند که دو تزریق واکسن کرونایشان هنوز می‌تواند در برابر بیماری شدید حفاظت ایجاد کند، زیرا بعید است جهش‌های این سویه باعث گریز از پاسخ سلول‌های T شود.

این شرکت‌ها همچنین گفتند دوز سوم یادآور یا تقویتی واکسنشان میزان حفاظت آنتی‌بادی در برابر اومیکرون را به حدی قابل‌مقایسه با حفاظت ناشی از تزریق دو دوز واکسن در برابر سویه‌ی اصلی کروناویروس می‌رساند.

کد خبر 643070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha