یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
۰ نفر

روسیه از سال ۲۰۰۷ در حال کار بر روی یک طرح مفهومی کاملا جدید بوده که برای رقابت با خانواده‌های ایرباس A۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ طراحی شده است.

ایرکوت

به گزارش همشهری آنلاین، در ۱۴ سال گذشته، نمونه‌های متعددی از این هواپیما ساخته شده است، به‌طوری که چهار هواپیما از آژانس حمل‌ونقل هوایی فدرال روسیه و EASA اروپا گواهینامه هم دریافت کرده‌اند.

نگاهی به رقیب روسی ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷

این هواپیما اکنون به خط پایان خود نزدیک‌تر می‌شود و انتظار می‌رود در سال‌های آینده تحویل به مشتریان روسی آغاز شود. به عنوان بخشی از بازاریابی، این هواپیما به نمایشگاه هوایی دبی در سال گذشته پرواز کرد.

هواپیمای MC-۲۱ ساخت شرکت «ایرکوت» از زیرمجموعه‌های شرکت غول‌پیکر «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» تقریباً شبیه هر هواپیمای دیگری به نظر می‌رسد. با این حال، وقتی به آن نزدیک می‌شوید، کمی منحصر به فردتر نشان می‌دهد. دماغه هواپیما تا حدودی تیزتر از آنچه در ایرباس یا بوئینگ است، به نظر می‌رسد.

نگاهی به رقیب روسی ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷

علاوه بر این، موتورهای هواپیما کمی متفاوت به نظر می‌رسند. دلیل این امر این است که هواپیما به ۲ موتور PD-۱۴ ساخت روسیه مجهز شده، اما باید گفت که این جت با موتورهای PW۱۴۰۰G شرکت آمریکایی Pratt & Whitney  نیز عرضه می‌شود.

این هواپیما دارای چهار خروجی اضطراری در دو طرف است، با دو در با اندازه کامل در انتهای بدنه. دو جفت در کمی کوچکتر قبل و بعد از بال هواپیما قرار دارند.

فضای داخلی کابین آزمایشی MC-۲۱ به سه قسمت مجزا تقسیم شده است. در جلوی کابین، همانطور که تقریباً در همه هواپیماها وجود دارد، کابین خلبان قرار دارد. کابین خلبان MC-۲۱ برای دو خلبان طراحی شده است و به نظر می‌رسد نسبتا شبیه به کابین خلبان‌هایی است که معمولاً در این کلاس از هواپیماها یافت می‌شود.

نگاهی به رقیب روسی ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷

پیش روی هر خلبان مجموعه‌ای از نمایشگرها قرار دارد که داده‌هایی را که خلبانان در طول پرواز نیاز دارند نشان می‌دهد. بالای این پنل، خلبان خودکار است. در قسمت بین دو خلبان، کنترل‌های دیگری مانند اهرم‌های قدرت موتور و رایانه‌های مدیریت پرواز وجود دارد.

نگاهی به رقیب روسی ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷

«ایرکوت» در طراحی کابین خلبان بیشتر شبیه به ایرباس بوده است. به جای یک یوک (فرمان هواپیما) جلوی خلبان، هواپیما با یک اهرم کناری که در قسمت بیرونی هر خلبان قرار می‌گیرد، کنترل می‌شود.

ایرکوت MC-۲۱ نام اختصاری هواپیمای قرن ۲۱ است که نخستین پرواز خود را در سال ۲۰۱۷ انجام داده است.

این هواپیما قرار است در دو نسخه ۲۰۰ و ۳۰۰ به بازار عرضه شود. نسخه ۳۰۰، مدل اصلی و استاندارد این هواپیما محسوب می‌شود که با گنجایش ۱۶۳ مسافر در دو کلاس ارائه می‌شود و می‌توان گنجایش مسافران را برای مدل‌های اقتصادی تا ۲۱۱ نفر نیز افزایش داد. این نسخه با ۲۱۱ نفر سرنشین می‌تواند ۶۰۰۰ کیلومتر پرواز کند.

بیشتر بخوانید:

نسخه ۲۰۰ مدل کوتاه‌تر بوده که گنجایش ۱۳۲ مسافر را دارد و می‌توان این ظرفیت را تا ۱۶۳ نفر نیز افزایش داد. برد پیمایشی این مدل با ۱۶۳ مسافر به میزان ۶۴۰۰ کیلومتر است.

کد خبر 642859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha