شرکت «بلو اوریجین» نخستین ماموریت سرنشین‌دار شش نفره‌اش را روز شنبه با موفقیت به انجام رساند و رکورد جدیدی را در سفرهای زیرمداری کره زمین به جای گذاشت.

Blue origin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  space.com ماموریت NS-19 که با پرتاب موشک «نیو شپارد» انجام شد، از لحاظ سفر بلندقدترین شخص به فضا تا نخستین مورد سفر فضایی یک والد و فرزند به فضا نیز  رکوردهای جدیدی را ثبت کرد.

سرنشینان این سفر شامل مایکل استارهان، ستاره فوتبال آمریکایی و مجری تلویزیونی فعلی و لورا شپارد چرچلی، بزرگترین دختر آلن شپارد، نخستین آمریکایی که به فضا رفت می‌شد که نام وسیله پرتاب زیرمداری شرکت بلو اوریجین هم از نام او گرفته شده است.

این پرتاب در ساعت ۱۵:۰۰ به وقت گرینویچ از سکوی پرتاب بلو اوریجین در ایالت تگزاس آمریکا با موشک یک مرحله‌ای «نیو شپارد» انجام شد که پس از ۱۰ دقیقه پرواز به مرز شناخته‌شده بین‌المللی میان زمین و فضا رسید. استارهان و چرچلی به همراه چهار مسافر که پول پرداخته بودند، دیلان تیلور، اوان دیک، لین بس و کامرون بس در حالی که از فاصله ۱۰۶  کیلومتری زمین را مشاهده می‌کردند، حدود سه دقیقه بی‌وزنی را تجربه کردند.

بعدا کپسول حاوی این افراد که RSS First Step نامیده می‌شود، با استفاده از سه چتر نجات بزرگ و رانشگرهایی رو پایین برای کند کردن سرعت روی زمین فرود آمد و جف بزوس، مدیر عامل پیشین آمازون و بنیانگذار «بلو اوریجین» به استقبال سرنشینان رفت.

شش مسافر دیگر با سفینه «بلو اوریجین» به مدار زمین رفتند

استارهان با قد ۱۹۶ سانتی‌متر رکورد جدیدی را به عنوان بلندقدترین شخصی که به فضا پرواز کرده است، به جای گذاشت. او همچنین نخستین شخص سیاه‌پوستی در میان ۳۸ نفری است که تا به حال پرواز زیرمداری انجام داده‌اند.

چرچلی شپارد، دختر آلن شپارد نخستین آمریکایی که شصت سال پیش در ۵ مه ۱۹۶۱ به فضای زیرمداری زمین فرستاد شد، به عنوان مهمان «بلو اوریجین» در این سفر شرکت کرد.

لین بس، مالک یک بنگاه سرمایه‌گذاری و فرزندش کمرون نیز نخستین والد و فرزندی شدند که با هم به فضا رفته‌اند.. تیلور، رئیس و مدیرعامل یک شرکت فضایی و دیک مهندس و سرمایه‌گذار و خلبان داوطلب است.

کد خبر 642647

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha