وزیر خارجه انگلیس یک روز مانده به مذاکرات «وین» برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام، فضاسازی علیه این مذاکرات را آغاز کرد.

لیز تراس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه) در آستانه مذاکرات «وین» برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام که قرار است فردا (پنجشنبه) از سرگرفته شود، خط مشی تهدید و هشدار در پیش گرفته است.

در حالیکه ایران بارها تأکید کرده که برای رسیدن به توافق بسیار جدیت دارند، تراس به صورت غیرمستقیم به ایران هشدار داده و گفته‌ است: «مذاکرات در وین آخرین شانس ایران برای بازگشت به برجام است».

بنا بر گزارش شبکه «یورونیوز»، وزیر امور خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه) طی سخنرانی در اندیشکده «چتم‌هاوس» با تأکید بر لزوم پیوستن ایران به برجام گفت: «این (مذاکرات وین)، واقعاً آخرین شانس ایران برای پیوستن (به برجام) است و من شدیداً آن‌ها را ترغیب به چنین کاری می‌کنم زیرا ما برای همکاری با همپیمانان خود برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای بسیار مصمم هستیم».

وی سپس پس از این هشدارها گفت: «بنابراین آن‌ها باید به  توافق برجام بپیوندند. چنین چیزی به نفع آن‌ها است».

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در روزهای اخیر به طور هماهنگ فضاسازی علیه مذاکرات آتی وین را آغاز کرده‌اند به طوریکه «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه شامگاه سه‌شنبه در اظهاراتی اعلام کرد که شواهد درباره مذاکره با ایران دلگرم کننده نبوده و تصور می‌کند ایرانی‌ها به دنبال تعلل در گفت‌وگوها هستند. البته پیش از این نیز وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده بود که پیشنهادات ارائه شده ایران در خصوص پرونده هسته‌ای پایه معقولی برای هیچ توافقی نیست.

از طرف دیگر، یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته بود که این کشور انتظار دارد ایران با پیشنهادهای واقع‌بینانه به میز مذاکرات در وین بازگرد و در این خصوص توضیح داده بود: ما پیشنهادها را با دقت و به طور کامل بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ایران تقریباً تمام مصالحه‌هایی را که قبلاً در ماه‌ها مذاکره سخت به دست آمده بود، نقض کرده است. این پیشنهادها پایه‌ای برای پایان موفقیت‌آمیز گفت‌وگوها نیست.

جوسازی‌های تروئیکای اروپا در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین در شرایطی است که «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز با تأکید بر جدیت ایران و ایالات متحده برای بازگشت به برجام تأکید کرده بود که اختلافات موجود در مذاکرات وین قابل حل است. 

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود امروز منتشر کرد، نوشت: «تماس‌های ما با ایالات متحده و ایران در گفت‌وگوهای وین نشان می‌دهد که هر دو طرف در خصوص احیای برجام بسیار جدی هستند، اما دیدگاه‌های آن‌ها در مورد راه‌ها و ابزارهای مربوطه متفاوت است. وظیفه مذاکره‌کنندگان غلبه بر این اختلافات است که در پرتو وحدت هدف، شدنی است».

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دوشنبه هشتم آذر ماه در وین برگزار شد و ایران دو سند را به طرف مقابل در حوزه رفع تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای ارائه داد و قرار شد تا طرف‌های مقابل برای رایزنی‌های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگردند و مجدداً به میز مذاکرات بپیوندند.

«علی باقری» معاون سیاسی وزارت خارجه ایران گفته که ایران یک سند سوم تحت عنوان «تصمیم» درباره راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها آماده کرده که قرار است به طرف‌های مقابل ارائه کند.

کد خبر 642038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    سلام . شما مقاوم واستوار باشیدونگران نباشید یدالله فوق ایدیهم