فرش دست‌بافت ایرانی همیشه شهره جهان بوده و هنوز هم طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد، همچنین فرش ایرانی در افسانه‌ها و داستان‌ها نشان از حسن سلیقه و ثروت است، با وجود اینکه این هنر نفیس همواره در دسترس ما ایرانی‌ها بوده، اما شناخت کاملی نسبت به این هنر و فرهنگ غنی خودمان نداریم.

قالی قشقایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران، اظهار کرد: ایل قشقایی یکی از بزرگ‌ترین قبایل عشایری ایران است که در منطقه وسیعی در شمال غربی شیراز اسکان دارند و دست‌بافته‌های آن بسیار محبوب است. فرش قشقایی عمدتا توسط زنان بافته می‌شود و تار و پود و پرز فرش قشقایی از پشم است، گره کاربردی بافنده قشقایی گره سنه است، اما برخی از قبایل آن از گره قیوردز نیز استفاده می‌کنند.

وی در خصوص رنگ‌ و طرح فرش‌های قشقایی ادامه داد: رنگ‌های مسلط بر قالی قشقایی قرمز، قهوه‌ای متمایل به قرمز و آبی و کرم است. فرش قشقایی معمولا دارای ترنج بوده و زمینه فرش با اشکال هندسی که بسیار ماهرانه کنار هم قرار داده می‌شود، پوشیده شده است. ممکن است نقوش حیوانی و نباتی از قبیل سگ، پرنده، گلبرگ، گل تزئینی، شاخ قوچ و در مواردی ستاره نیز در طرح فرش قشقایی وجود داشته باشد.

شهرت دست‌بافته‌های استان فارس در بازار اروپایی به واسطه قالی قشقایی

عضو انجمن علمی فرش ایران خاطرنشان کرد: به لحاظ کیفیت بهترین دست‌بافته‌های عشایری استان فارس مربوط به ایل قشقایی است. از عمده‌ترین ویژگی‌ قالی‌های قشقایی می‌توان به این مورد اشاره کرد که به استثناء گبه که چند پود است، باقی دست‌بافته‌های قشقایی ۲ پود و عمده پود مصرفی آن نیز بنفش رنگ است.

احراری با اشاره به اینکه غیر از ۲ طایفه دره‌شوری و کشکولی که از گره فارسی استفاده می‌کنند، باقی طوایف از گره ترکی در دست‌بافته‌های خود استفاده می‌کنند، افزود: همچنین استفاده از نقوش اشکالی(متن فرش پر از خورده و ریزه نقشه)، نقوش منتظم(ماهی درهم، مازه و محرمات) و نقوش خاص(نقشه وزیر مخصوص و گبه‌های شیری شیراز) از دیگر ویژگی‌های فرش‌های این منطقه است. رنگ‌بندی فرش‌های قشقایی نیز روشن و شفاف است و بین هشت تا ۱۲ رنگ تنوع دارد. تولید فرش‌ها در اندازه‌های کوچک پارچه از دیگر ویژگی‌های فرش‌های قشقایی است.

عضو انجمن علمی فرش ایران بیان کرد: دست‌بافته‌های قشقایی اعم از قالی‌ها و گبه‌های متنوع قشقایی در بازار داخلی و خارجی از استقبال بسیار خوبی برخوردار است. دست‌بافته‌های این منطقه در بازار اروپایی جایگاه خاصی دارد و داخل کشور نیز بسیار مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

شهرت دست‌بافته‌های استان فارس در بازار اروپایی به واسطه قالی قشقایی

احراری اظهار کرد: قالی قشقایی دارای تنوع در طرح است و از مواد اولیه خوب در بافت آن استفاده می‌شود. عمدتا با رنگ‌های طبیعی رنگرزی و در گروه دست‌بافته‌های عشایری تقسیم‌بندی می‌شود. این قالی‌ها در اکثر کشورها خرید و فروش می‌شود. قالی‌های قشقایی در سایزهای مختلفی بافته می‌شود؛ با اینکه در گذشته در سایزهای کوچک پارچه بافته می‌شد، اما در حال حاضر این دست‌بافته‌ها در اندازه‌‎های ۶، ۹ و ۱۲ متر آن هم در تعداد بالا تولید می‌شوند.

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص مواد اولیه‌ای که در فرش‌های قشقایی استفاده می‌شود، اظهار کرد: مواد اولیه دست‌بافته‌های قشقایی می‌تواند ۱۰۰ درصد پشمی و یا پشمی پنبه‌ای باشد، البته اخیرا تولیدکنندگان و بافندگان فرش در این منطقه در مواردی محدود به تولید فرش‌هایی با ابریشم نیز می‌پردازند.

شهرت دست‌بافته‌های استان فارس در بازار اروپایی به واسطه قالی قشقایی

احراری بازار شیراز و بازار تهران را مهم‌ترین بازارهای داخلی فروش فرش قشقایی معرفی کرد و ادامه داد: در سایر کلان‌ شهرهای ایران و تمام فروشگاه‌ها می‌توان فرش‌ها و قالی‌های قشقایی را دید.

کد خبر 641982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha