دولت طالبان در افغانستان مذاکراتی را با ایران و چین درباره تامین برق شروع کرده که تلاش جدیدی برای فائق آمدن بر زمستانی سرد بدون برق احتمالی است.

طالبان

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرنا به نقل از بیزنس اینسایدر نوشت: شرکت برق افغانستان بعد از سقوط دولت قبلی به دست طالبان در تقلا بوده است تا بدهی به کشورهای دیگر بابت واردات برق را پرداخت نماید.

شرکت دولتی برق "برشنا" در ماه های گذشته با تهدید قطع برق از سوی تاجیکستان – یکی از تامین کنندگان اصلی برق افغانستان – رو به رو بوده است. خطر قطع برق به علت بدهی‌های معوق را اولین بار وال استریت ژورنال گزارش کرد.

بنا به گزارش این روزنامه، طالبان یکی از اعضای خود را در ماه اکتبر جانشین مدیر اجرایی برشنا کرده است.

کشور تاجیکستان از مخالفان جدی حکومت افغانستان است و این مساله احتمالا اوضاع را پیچیده می‌سازد.

شرکت برشنا اعلام کرده که در تلاش است ۲۶ میلیون افغانی معادل ۲۷۰ هزار دلار از محل قبوض پرداخت نشده شرکت‌ها و افراد دریافت نماید و مهلتی یک ماهه در این زمینه مشخص کرده است.

سخنگوی برشنا روز اول دسامبر همچنین اعلام کرد که این شرکت در عین حال با شرکت‌های دولتی چین برای تولید برق در ارتباط بوده است.

افغانستان و ایران در اواسط ماه نوامبر برای تامین ۱۰۰ مگاوات برق به توافق رسیدند اما برشنا هنوز به ۳۵۰ مگاوات برق برای تامین مصرف کشور نیاز دارد.

رئیس سابق برشنا در ماه اکتبر به وال استریت ژورنال گفته بود که افغانستان بخش زیادی از برق مصرفی را وارد می‌کند و این درحالی است که با نزدیک شدن زمستان، خاموشی‌های گسترده می‌تواند این کشور را به "عصر تاریکی" بازگرداند.

این درحالی است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان تاکنون هیچ کشوری بطور رسمی دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

با این حال مقامات طالبان در ماه اکتبر ادعا کردند که چین در حال آماده سازی برای سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار در بخش انرژی افغانستان است به شرط اینکه امنیت کارگران چینی تامین شود.

مدیران بخش معدن چین در هفته‌های اخیر از افغانستان دیدن کردند تا فرصت‌های بهره برداری از ذخایر غنی لیتیوم و مس این کشور را بررسی کنند.

کد خبر 641784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha