مستند «وقتی که دارکوب‌ها می‌روند» به کارگردانی محمد احسانی تاثیر از بین رفتن اقلیم بر خانواده و اجتماع را نمایش می‌دهد.

محمد احسانى مستندساز

به گزارش همشهری آنلاین، احسانی کارگردان مستند «وقتی که دارکوب‌ها می‌روند» که در بخش نیمه‌بلند مسابقه ملی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی - سینماحقیقت حضور دارد درباره داستان این فیلم گفت: «وقتی که دارکوب‌ها می‌روند» مستندی محیط‌زیستی است که داستان آن در دشت‌های کبودرآهنگ استان همدان می‌گذرد که به دلیل فرونشست زمین خالی از سکنه شده و کشاورزی که شغل سنتی اهالی روستا بوده، از بین رفته است. در این میان خانواده‌ای وجود دارد که می‌خواهند باتوجه به شرایط سخت در آن روستا به زندگی ادامه دهند و راوی داستان نیز این خانواده هستند.

او با اشاره به اینکه ساخت این فیلم یک سال به طول انجامیده است، درباره ایده آن بیان کرد: سال‌هاست که فیلم‌هایی در حوزه محیط‌زیست می‌سازم و با مسائل آن آشنا هستم، پیش از این نیز از بحران دشت‌های کبودر آهنگ شنیده بودم و به همین دلیل به ساخت مستندی در این باره پرداختم. تفاوت این مستند با دیگر مستندهای من این است که فیلم «وقتی که دارکوب‌ها می‌روند» موضوع‌محور نیست و به‌صورت شخصیت‌محور و داستانی پیش می‌رود.

کارگردان مستند «کارون» تاکید کرد: در فیلم «وقتی که دارکوب‌ها می‌روند» تاثیر از بین رفتن اقلیم را بر خانواده و اجتماع می‌بینیم که در میان مستندهای من، روایتی نو است.

این کارگردان درباره ساخت مستندهای محیط‌زیستی تاکید کرد: ساخت فیلم با موضوع محیط‌ زیست مثل همه انواع فیلم‌های مستند، دشواری‌های خاص خود را دارد که بدون عشق پیش نمی‌رود. این روزها مساله محیط‌زیست در اولویت کشور قرار دارد اما باز هم آنطور که باید و شاید توسط مسئولان به آن توجه نمی‌شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جشنواره «سینماحقیقت» مطرح کرد: جشنواره «سینماحقیقت» تنها جشنواره مستند ایران است که بسیار اهمیت دارد، متاسفانه در کشور با کمبود جشنواره‌هایی که به فیلم مستند بپردازند روبه‌رو هستیم.

کارگردان مستند «دود» در پایان درباره نمایش آنلاین آثار جشنواره «سینماحقیقت» تصریح کرد: با برگزاری آنلاین جشنواره‌ها چندان موافق نیستم. وقتی ویروس کرونا در جهان منتشر شد مجبور به برگزاری آنلاین جشنواره‌ها شدیم اما با از بین رفتن این ویروس باید رفته رفته به حالت پیشین بازگردیم همانطور که جشنواره «سینماحقیقت» نیز به آن مسیر می‌رود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

کد خبر 641760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha