در خانه‌های قد و نیم‌قد محدوده سنگ‌ دوقلو و تپه آبک، خانوارهایی سکونت دارند که گذران زندگی و تأمین معیشت خانواده، دغدغه بزرگ این روزهای آنهاست.

گلابدره

همشهری آنلاین _ حسن حسن‌زاده: شمار خانوارهای کم‌برخوردار گلابدره کم نیست و مشکلات اقتصادی این روزها بیشتر از گذشته دامن این خانواده‌ها را گرفته است. اما مسئولان سرای محله و شهرداری ناحیه ۳ منطقه یک با راه‌اندازی مدرسه کارآفرینی گلابدره گامی مهم برای حل مشکلات اقتصادی شماری از خانوارهای کم‌برخوردار و مهارت‌آموزی و کارآفرینی برای بانوان و دختران بی‌سرپرست و خودسرپرست این محله برداشته‌اند. گزارش ما را از این مدرسه متفاوت و مشارکت کارآفرینان داوطلب برای توانمندسازی دختران و بانوان این محله می‌خوانید.

  • جایی برای آموزش و کارآفرینی

مسئولان سرای محله گلابدره با مشارکت نیکوکاران محلی و خیّرانی از محله‌های دیگر هر ماه برای ۵۰ خانواده کم‌برخوردار سبد ارزاق در نظر گرفته‌اند. اگرچه کمک‌های مقطعی به این خانوارها گوشه‌ای از مشکلات اقتصادی آنها را برطرف می‌کند اما مهارت‌آموزی و توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و دختران علاقه‌مند به رشته‌های هنری گامی جدی برای کمک به تأمین معیشت این خانواده‌هاست. «محمدرضا ترابی گودرزی» مدیر محله و عضو هیأت امنای مدرسه کارآفرینی گلابدره از راه‌اندازی مدرسه کارآفرینی گلابدره و حرفه‌آموزی به دختران و بانوان علاقه‌مند به رشته‌های هنری و صنایع‌دستی می‌گوید: «بررسی وضعیت خانواده‌های نیازمند محله نشان داد متأسفانه شماری از دانش‌آموزان این خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی از تحصیل بازمانده‌ یا به مشاغل کاذبی مثل گلفروشی در چهارراه‌ها و... رو آورده‌اند. برای حل این معضل تصمیم گرفتیم برای دانش‌آموزان دختر علاقه‌مند به حرفه‌آموزی، شرایط کسب مهارت و درآمدزایی را فراهم کنیم تا از این مشاغل آسیب‌زا فاصله بگیرند. در نتیجه، مدرسه کارآفرینی گلابدره با مشارکت خیران، شهرداری، کارآفرینان داوطلب، آموزش و پرورش منطقه یک و مسئولان سرای محله و شورایاری گلابدره برای تحقق این هدف آغاز به کار کرد.»

  • فروش محصولات با کمک کاسبان خیّر

یکی دیگر از بخش‌های کارگاه دست‌آفرین گلابدره، آموزش نگین‌کاری، چرم‌دوزی و ساخت تاج عروس است که مورد توجه دختران دانش‌آموز مدرسه کارآفرینی گلابدره هم قرار گرفته است. یکی از دختران دانش‌آموز می‌گوید: «ساخت تاج عروس، چرم‌دوزی و نگین‌کاری یکی از شاخه‌های هنری مورد علاقه جوان‌ترهاست. شب‌عید، جمعی از دختران جوان محله با یادگیری چرم‌دوزی و نگین‌کاری توانستند هزینه‌های خرید لباس شب‌عید خود و خانواده‌هایشان را تأمین کنند. یکی از کاسبان دلسوز محله ما هم پیشقدم شده و فروش محصولات کارگاه را برعهده گرفته است.»

مدرسه کارآفرینی گـلابـدره

  • مهارت‌آموزی در کلاس درس

مدارس محله گلابدره در برگزاری کلاس‌های مدرسه کارآفرینی نقش مهمی دارند. گودرزی از هماهنگی با مدارس و مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان علاقه‌مند در مدرسه می‌گوید: «هماهنگی‌های لازم با مدارس محله انجام شده تا با کمک مدرسان زبده از فضای آموزشی این مدارس برای برگزاری کلاس‌های آموزش خیاطی، نگین‌کاری، فرشبافی، چرم‌دوزی و... استفاده شود.» مدرسه «تجریشی» که عصرها محل فعالیت مرکز یادگیری محلی گلابدره است یکی از مدارسی است که در مهارت‌آموزی به دختران دانش‌آموز و بانوان محله مشارکت دارد. «اکرم فیاضی» مدیر این مرکز و یکی از اعضای هیأت امنای مدرسه کارآفرینی گلابدره می‌گوید: «تا امروز ۳۰ نفر از دختران دانش‌آموز و بانوان علاقه‌مند به مهارت‌آموزی در مدرسه کارآفرینی ثبت‌نام کرده‌اند. هماهنگی‌های لازم با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده و مربیان قالیبافی، سفالگری و... و. در مرکز مستقر شده‌اند. پس از پایان دوره آموزشی رایگان ۳ ماهه، این دختران دانش‌آموز و بانوان خودسرپرست و سرپرست خانوار مدرک رسمی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را دریافت می‌کنند و محصولات تولیدی آنها هم توسط این سازمان خریداری می‌شود.»

  • مربیان داوطلب پیشقدم شده‌اند

برگزاری کلاس‌های حرفه‌آموزی به دختران و بانوان خودسرپرست و دانش‌آموزان علاقه‌مند به مهارت‌آموزی بدون همراهی کارآفرینان داوطلب محله امکان‌پذیر نیست. کارگاه دست‌آفرین گلابدره در محدوده تپه‌آبک یکی از همان کارگاه‌هایی است که در این طرح، نقش مهمی در آموزش بانوان و دختران دانش‌آموز علاقه‌مند به حرفه‌آموزی دارد. «جیران چوپانی گلابدره‌ای» از کارآفرینان باسابقه محله و یکی از اعضای هیأت امنای مدرسه کارآفرینی گلابدره می‌گوید: «در کارگاه دست‌آفرین گلابدره ۴ مربی در رشته‌های خیاطی، فرشبافی، نگین‌کاری، چرم‌دوزی و... داریم که همگی برای آموزش رایگان به دانش‌آموزان دختر، بانوان و دختران خودسرپرست و بی‌سرپرست مشارکت دارند.» چوپانی از تأثیر مثبت مدرسه کارآفرینی بر درآمدزایی برای خانواده‌های کم‌برخوردار گلابدره می‌گوید: «من هم از نوجوانی به هنرهای دستی از جمله گلدوزی علاقه داشتم. بعد از یادگیری گلدوزی سراغ قالیبافی رفتم و پس از دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای و مربیگری، کار آموزش قالیبافی را شروع کردم. هریک از دختران و بانوان علاقه‌مندی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند هم می‌توانند در آینده نزدیک به درآمدزایی برسند و حتی به یک کارآفرین موفق تبدیل شوند.»

  • از حرفه‌آموزی تا کسب درآمد

حدود ۱۰ سال از راه‌اندازی کارگاه دست‌آفرین گلابدره می‌گذرد. در این سال‌ها بانوان بسیاری با یادگیری انواع هنرهای دستی در این کارگاه به درآمدزایی رسیده‌اند. چوپانی می‌گوید: «از سال ۱۳۹۱ تا امروز قریب به ۲۴۰ بانو در کارگاه‌ دست‌آفرین گلابدره پس از مهارت‌آموزی در رشته‌های قالیبافی، نگین‌کاری، چرم‌دوزی و... به درآمدزایی رسیده‌اند. از این تعداد اکنون ۳۰ نفر از بانوان محله گلابدره که برخی از بانوان سرپرست خانوار هستند با راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی قالیبافی درآمد مستمر دارند. محصولات تولیدی این بانوان با همکاری کاسبان بازار، شهرداری و... به فروش می‌رسد.»

کد خبر 641741

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha