سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

حضوری‌ شدن امتحانات پایان ترم مدارس ابتدایی، نگرانی‌های والدین را از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا بیشتر کرده است.

كلاس درس

همشهری- مرضیه موسوی: پیه کلاس‌های آنلاین و آموزش مجازی را به تن مالیده‌اند و ۲ سال است پا به پای فرزندان تازه مدرسه رفته خود کتاب‌های درسی و حروف الفبا و لوح‌خوانی و... را زیر و رو می‌کنند. با شروع کرونا در کشور، والدین همه سختی‌های آموزش مجازی را به جان خریده‌اند تا فرزندان خود را از خطر ابتلا به کرونا دور نگه دارند. این روزها با اجباری‌شدن حضور دانش‌آموزان در مدارس و امتحانات پایان ترم، ردی از نگرانی در چهره والدین نشسته‎؛ به‌ویژه والدین دانش‌آموزان ابتدایی که هنوز ۱۲ ساله نشده و واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند. همشهری پای صحبت‌های چند نفر از این والدین نشسته تا از نگرانی‌هایشان بگوید.

«درس خواندن این بچه خون به دل ما کرده است!». «رویا سلامی» دختری ۸ ساله دارد که دومین سال تحصیلی را در کرونا می‌گذراند. تازه وقتی خسته از کار به خانه برمی‌گردد، پای درس‌های فرزندش می‌نشیند و گروه مجازی کلاس و مشق و تکلیف خانم معلم را چک می‌کند. از نیمه‌های مهرماه نخستین کلاس‌های حضوری شروع شد و هفته‌ای ۲ روز باید دخترش را به مدرسه می‌فرستاد. حالا که خبر حضوری‌شدن امتحانات را شنیده اضطراب روزهای اول شیوع کرونا به جانش افتاده است. او می‌گوید: «در این دوسال به هر زحمتی که بود پا به پای فرزندم درس‌های هر روز را مرور کردم. یاد دادن حروف الفبا و اصول اولیه ریاضی کار خیلی سختی بود. با این حال، اولیا و معلم همکاری می‌کردند تا بچه‌ها نکات ضروری را یاد بگیرند. همه اینها را برای این تحمل می‌کردیم که خیالمان راحت بود بچه‌ها از حضور در جمع‌های شلوغ در امان هستند و کرونا نمی‌گیرند.»

بازگشایی دوباره مدارس و حضوری‌شدن امتحانات و کلاس‌های درسی، او و دیگر والدین را دچار نگرانی‌های جدی کرده است: «اضطرابمان برای ابتلای بچه‌ها به کرونا، به اندازه روزهای اولی است که کرونا شایع شده بود. نمی‌دانیم قرار است با حضوری‌شدن امتحانات چه اتفاقی رخ بدهد. بچه‌های ابتدایی واکسینه نشده‌اند. از طرفی آنقدر متمرکز و حواس‌جمع نیستند که در طول حضورشان در مدرسه دست به دهان و بینی خود نزنند و ماسک خود را برندارند و پروتکل‌ها را درست رعایت کنند.»
 

هراس از امتحان حضوری

اضطراب حضوری‌شدن امتحانات پایان ترم هم دانش‌آموزان ابتدایی و هم والدینشان را گرفتار خود کرده است. سلامی می‌گوید: «من اضطراب جمع‌شدن ۳۴ نفر دانش‌آموز کلاس دوم در مدرسه در روزهای امتحان را دارم و ابتلای فرزندم به کرونا را. دخترم هم این روزها اضطراب شدیدی دارد. تصوری از امتحان حضوری ندارد و ترس برش داشته. حتی روی درس‌ها هم نمی‌تواند متمرکز شود.»

۲ روز در هفته، کمتر از ۲ ساعت کلاس حضوری برای دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است؛ ساعاتی که گرچه با توصیه مداوم برای رعایت بهداشت توسط والدین و مربیان مدرسه می‌گذرد، اما همچنان نمی‌توان با خیال راحت آن را سپری کرد. سلامی می‌گوید: «اعلام کرده‌اند که حضور در کلاس‌ها اجباری نیست و هرکسی تمایل ندارد می‌تواند مجازی درس‌ها را دنبال کند. آموزش و پرورش با این سیاست دوپهلو فقط مسئولیت را از دوش خود برداشته است. اگر بچه‌ای هم مریض شود می‌گویند ما اجباری برای حضور در کلاس نداریم. اما وقتی شاگردی درس مجازی را خوب یاد نگرفته باشد، چندان برای او وقت نمی‌گذارند و می‌گویند در کلاس حضوری شرکت کند.»
 

تجمع در کلاس‌های درس

همین ۲ هفته پیش بود که پدر و مادر «امیرعلی» او را از کلاس‌های حضوری معاف کردند و مسئولیت آموزش هر درس را خودشان شخصا بر عهده گرفتند؛ درست بعد از این که شنیده بودند یکی از همکلاسی‌ها علائم سرماخوردگی دارد.

«ثریا علی‌اکبر» مادر امیرعلی می‌گوید: «با اینکه مجازی‌بودن کلاس‌ها بار زیادی به دوش خانواده و به‌خصوص مادرها می‌اندازد، اما هرچه باشد از کرونا گرفتن راحت‌تر است. ۲ هفته پیش وقتی یکی از همکلاسی‌های پسرمان علائم سرماخوردگی پیدا کرده بود، اجازه ندادیم که پسرم به مدرسه برود و خودمان درس‌ها را با او مرور می‌کردیم.»

از دخترش می‌گوید که دوره متوسطه اول را سپری می‌کند و گرچه یک دوز واکسن کرونا تزریق کرده، اما تجمع دانش‌آموزان در یک کلاس با فضای بسته برای او نگران‌کننده است: «مدرسه دولتی‌ای که دخترم در آن درس می‌خواند از ابتدای مهرماه حضوری بود. واکسن کرونا را برای دانش‌آموزان اجباری کردند و خیالمان راحت است که همه واکسن زده‌اند.

دانش‌آموزان هر کلاس را در دو گروه تقسیم کرده‌اند ولی باز هم تعدادشان زیاد است. باز گذاشتن پنجره کلاس هم فایده ندارد و می‌دانیم که احتمال شیوع کرونا در فضای کلاس هست؛ انگار همه خانواده ۱۵دانش‌آموز با هم در معاشرت و رفت‌وآمد هستیم. اگر یکی از بچه‌ها ناقل و یا مبتلا باشد، بقیه دانش‌آموزان و اعضای خانواده هم در معرض خطر ابتلا هستند.»
 

والدین بچه‌های دیگر را زیر ذره‌بین می‌برند

گلایه‌های اولیا از آموزش‌های حضوری در مدارس ابتدایی تنها به مدارس دولتی محدود نمی‌شود‎؛ برخی از والدینی که فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کرده‌اند هم این روزها از بی‌معنی‌شدن «فاصله اجتماعی» و «رعایت پروتکل‌ها» در مدارس گله دارند.

«الهام نداف» یکی از این والدین است که فرزندش در پایه دوم ابتدایی در مدرسه‌ای غیردولتی درس می‌خواند. او می‌گوید: «در ورودی مدرسه همه بچه‌ها باید دست خود را ضدعفونی کنند. هرکس رومیزی مخصوص خود را دارد که با خود به خانه می‌آورد و باید شسته شود. پاک‌کن و تراش دخترم را مثل زمان بچگی خودمان، با روبان از گردنش آویزان می‌کنیم که یادش باشد نباید با دیگران به اشتراک بگذارد. در هر کلاس تنها ۶دانش‌آموز حضور دارند.

بهداشت فردی بچه‌ها هر روز بررسی می‌شود. والدین جلوی در مدرسه بچه‌های دیگر را زیر ذره‌بین دارند که نکند دانش‌آموزی با علائم سرماخوردگی و کرونا به مدرسه برود. با وجود همه این کارها، این هفته یکی از بچه‌ها آبریزش بینی داشت و کلاس یک هفته تعطیل شد.

این روزها خیالمان بابت بزرگسالان راحت‌تر است تا بچه‌های زیر ۱۲ سال. چون شیوه‌نامه‌ای برای واکسیناسیون آنها وجود ندارد و از طرفی بیشتر از قبل در جمع‌ها حضور دارند.
بعید نیست موج بعدی کرونا این گروه سنی را بیشتر درگیر کند.»
 

نظرسنجی از والدین

با وجود نگرانی‌های والدین از حضوری‌شدن کلاس‌های درس، وزارت آموزش و پرورش بر اولویت کلاس‌های حضوری تأکید دارد. «علیرضا کمره‌ای» سخنگوی آموزش و پرورش می‌گوید: «دانش‌آموزان چه در کلاس‌های حضوری شرکت کنند و یا آموزش را به‌صورت مجازی دنبال کنند، باید سرجلسه امتحان حاضر شوند. امتحانات فقط برای دانش‌آموزانی که مبتلا به کرونا شده و یا عذرموجهی برای عدم حضور در مدرسه دارند، به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.» او درباره نگرانی‌های والدین برای تشکیل کلاس‌های حضوری از نظرسنجی مدیران مدارس از والدین خبر می‌دهد و می‌گوید: «مدارس می‌توانند برای تشکیل کلاس‌های حضوری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها نظرسنجی کنند. اما طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، کلاس‌های مدارس باید به سمت حضوری برود و تشکیل صرف کلاس‌های مجازی در هیچ مدرسه‌ای وجاهت قانونی ندارد.» کمره‌ای از مستندنبودن اخبار فوت دانش‌آموزان به‌دلیل ابتلا به کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: «اخبار صحیح در این‌باره از طریق معاونت سلامت آموزش و پرورش تحلیل و بررسی شده و به‌دست ما می‌رسد و خبری را که قابل تأمل و توجه باشد، نداریم. همچنین به مدارس اعلام کرده‌ایم که درصورت ابتلای یک دانش‌آموز در هر کلاس، آن کلاس به‌مدت ۱۵‌روز تعطیل و آموزش‌ها به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.» همچنین وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد از آمار دقیق ابتلای دانش‌آموزان در ۲‌ ماه گذشته به کرونا اطلاعی در دست ندارد و این آمار توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

کد خبر 641681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    3 0
    تصمیم با والدین هست وقتی والدین نگران هستن پس شما چی میگید؟لطفا مجازی کنید خیالمون راحت بشه مخصوصا مدارس فنی و حرفه ای