رئیس قوه قضائیه در دیدار با دانشجویان گفت: من فقط در بلندگو نمی‌گویم من را نقد کنید؛ همواره در مواردی هم که در رسانه ملی حاضر شدم خواسته ام که به جای سوال‌های صوری، سوال‌های جدی از من بپرسند و مرا نقد کنند؛ ممکن است حتی نتوانم به آن سوال جواب بدهم و خطا کنم، اما اشکالی ندارد.

محسنی اژه ای

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی امروز (دوشنبه) در آستانه روز دانشجو، با رییس قوه قضائیه دیداری چند ساعته داشتند که بخش عمده‌ای از آن به طرح نظرات و مطالبات دانشجویان اختصاص داشت.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخشی از این نشست گفت: برگزاری دادگاه علنی و شنیدن و دیدم صحبت‌های مطرح شده در آن سبب افزایش آگاهی و آموزش مردم می‌شود.

رئیس قوه قضاییه برگزاری علنی دادگاه‌ها را برای شخص قاضی و دستگاه قضایی نیز بسیار مفید دانست و گفت: اگر قاضی بداند هزاران و میلیون‌ها نفر قضاوت او و دفاعیات متهم و وکیل متهم را می‌بینند و می‌شنوند، قطعا سعی می‌کند در قضاوت خود از منطق، استحکام سخن و ادبیات بهتری استفاده کند.

وی یادآور شد: در گذشته به خود من هم در قوه قضاییه بابت حمایت از برگزاری علنی دادگاه‌ها اعتراض می‌شد و من هم در پاسخ اعلام می‌کردم «نظر مردمی که بدون غرض‌ورزی به حمایت از قضاوت قاضی یا دفاعیات متهم می‌پردازند، باید برای ما مهم باشد».

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اجازه رئیس وقت قوه قضاییه در سال ۹۷ از مقام معظم رهبری برای برگزاری علنی دادگاه‌های اخلالگران در نظام اقتصادی کشور به مدت دو سال و اعلام اجاره رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: در مرداد سال ۹۹ و پس از پایان زمان این اجازه، آیت‌الله رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه به سبب اعتراضاتی که شد و اشکالاتی که متوجه روند انتشار مباحث مطروحه در این دادگاه‌ها مطرح گشت در درخواست مجددی که جهت تمدید زمان این دستور برای مقام معظم رهبری نوشتند، محدودیت‌هایی را قائل شدند و بر همین اساس بنا شد که این دادگاه‌ها مانند روال قبل و بر اساس قانون به صورت علنی برگزار شوند ولیکن به صورت مطلق انتشار پیدا نکنند و تنها مواردی که طبق قانون جنبه عمومی دارند و از لحاظ ملی مسائل مهمی محسوب می‌شوند با پیشنهاد دادستان کل کشور و موافقت رئیس قوه قضاییه رسانه‌ای شوند.

وی گفت: از آن زمان به بعد همه موارد دادگاه‌های مفاسد اقتصادی رسانه‌ای نشده اند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره برخی اشکالات موجود در روند برگزاری دادگاه‌های علنی که رسانه‌ای می‌شوند، گفت: یکی از اشکالات که عنوان میشود اینست که اگر فرد متهم تبرئه شود، تکلیف آبرویی که از قِبل رسانه‌ای شدن دادگاه او رفته چه می‌شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به برخی مشکلاتی که برای فامیل و بستگان فرد متهم در دادگاه علنی پیش می‌آید، گفت: موردی وجود داشت که فرزند یکی از متهمان بعد از پخش جلسات دادگاه پدر خود، دیگر نتوانست به دانشگاه برود و در مراسمی شرکت کند.

وی در همین زمینه خطاب به دانشجویان گفت: هنر همه ما باید این باشد که برای این قبیل مسائل چندوجهی به نحو احسن سازوکار تعبیه کنیم تا مبارزه با مفاسد اقتصادی و برگزاری دادگاه‌های علنی اسیب اش کمتر شود و به امنیت سرمایه گذاری هم در کشورمان در عین حال لطمه نزند.

رئیس قوه قضاییه ضمن ابراز خرسندی از شنیدن نقدهای دانشجویان گفت: من فقط در بلندگو نمی‌گویم من را نقد کنید؛ همواره در مواردی هم که در رسانه ملی حاضر شدم خواسته ام که به جای سوال‌های صوری، سوال‌های جدی از من بپرسند و مرا نقد کنند؛ ممکن است حتی نتوانم به آن سوال جواب بدهم و خطا کنم، اما اشکالی ندارد؛ البته اگر نقد با خلاف گویی، دروغ یا ناسزا همراه باشد، نه تنها کار را جلو نمی‌برد بلکه باعث ضایع شدن نقد می‌شود.

کد خبر 641592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha