یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که این کشور انتظار دارد ایران با پیشنهادهای واقع‌بینانه به میز مذاکرات در وین بازگردد.

مذاکرات برجامی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان امروز (دوشنبه) مدعی شد که پیشنهادات ایران در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش قابل قبول نیست و افزود که برلین همچنان مایل است مسیر دیپلماتیک را در این زمینه دنبال کند اما زمان رو به اتمام است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وی در تشریح این ادعا اظهار داشت: ما پیشنهادها را با دقت و به طور کامل بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ایران تقریباً تمام مصالحه‌هایی را که قبلاً در ماه‌ها مذاکره سخت به دست آمده بود، نقض کرده است. این پیشنهادها پایه‌ای برای پایان موفقیت‌آمیز گفت‌وگوها نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان افزود: انتظار داریم که هیأت ایرانی پس از رایزنی در تهران با پیشنهادات واقع‌بینانه به وین بازگردد.

دور جدید مذاکرات وین برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام از روز دوشنبه (۲۹ نوامبر و هشتم آذرماه) در پایتخت اتریش آغاز شد و ایران دو سند درباره رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه کرد و طرف‌های اروپایی از ایران درخواست کردند که برای رایزنی با مقام‌های کشورهای خود، به پایتخت‌هایشان بازگردند.

به گزارش فارس، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در خصوص این اسناد گفت که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات عملگرایانه روی میز گذاشته و طرف‌های مقابل باید پاسخی در خور یا حتی پیشنهادات و ایده‌های تازه خود را به صورت مکتوب و مشخص ارائه کنند.

امروز همچنین «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران در این خصوص گفت: تمامی آنچه در این متون نوشته شده مبتنی بر برجام و پیش‌نویس شش دور قبل بوده و اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد، متاسفانه رویکرد آمریکا و طرف‌های اروپایی به اجرای تعهداتشان حداقلی است و همین حداقلی باعث شده مذاکرات به نقطه‌ای برسد که طرف‌های اروپایی فورا درخواست کردند به پایتخت‌هایشان برگردند و مشورت کنند.

وی افزود: آخر این هفته دور بعدی آغاز خواهد شد و تاریخ دقیق در گفت‌وگوی باقری و مورا بزودی نهایی خواهد شد. مهم این است که طرف مقابل هم مثل ایران با پیشنهادهای مشخص بیاید. آنچه ما داریم حتما قابل مذاکره و بررسی است ولی این‌که طرف مقابل فقط اظهارات رسانه‌ای کند و تصور کند می‌تواند بازی مقصرنمایی اعمال کند و با این بازی افکار تصمیم سازان و نخبگان ایران را تحت تاثیر قرار دهد باور غلطی است. می‌دانیم در وین چه می‌خواهیم و آنچه می‌خواهیم کاملا در چارچوب برجام است. طرف مقابل هیچ ایرادی در متون ایران نگرفت و گفتند باید بررسی شود.

او همچنین تاکید کرد: نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند. تیم با عزم توافق خوب عازم می‌شود و امیدواریم طرف مقابل با همین عزم بیاید. 

از طرف دیگر «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین طی روزها و هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که تیم ایران در مذاکرات بسیار جدی است و ارائه اسناد از سوی جمهوری اسلامی نمایانگر جدیت این کشور برای رسیدن به توافق است و هم‌اکنون نوبت به طرف‌های مقابل است تا عزم خود را نشان دهند.

وی اخیراً تصریح کرده پس از آن که طرف‌های مقابل مذاکره‌کننده، به دو سند ارائه شده ایران پاسخ دهند، سند سوم تحت عنوان «تصمیم» درباره راستی‌آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارائه خواهد شد.

کد خبر 641546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha