مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

چند قرن قبل مردان و زنان از یک عطر استفاده می کردند. اما امروزه عطرها تغییر کرده اند و همانطور که می دانید عطرهای مردانه و زنانه از هم جدا شده اند. عطرهای مشترک که آقایان و خانم ها هر دو آنها را به خاطر حس خنثی و خوشایندی که دریافت می کنند می پسندند.

عطرهای زنانه و مردانه.jpg

حس خوشایندی که نشان دهنده تعادل و توازن میان طعم ها و بوها است. با این حال عطرسازان برای خانم ها و آقایان عطرهای متفاوتی طراحی می کنند. آنچه اهمیت دارد طعم و رایحه محبوبی است که هر کس شخصا برای خود می پسندد. قطعا کسی که عطر محبوب خود را پیدا کرده است به سختی آن را تغییر می دهد.

همواره سوال سخت اینجا است که چطور می توان عطر زنانه و مردانه را از هم تشخیص داد؟ برای تعریف عطر مردانه و عطر زنانه یک نکته کلی وجود دارد. عطر مردانه بیشتر ترش و تلخ و می توان گفت قوی تر است، مثل عطر سواق نوید محمدزاده مردانه. از آن طرف، عطرهای زنانه شیرین تر هستند و رایحه گل ها و میوه ها را به ذهن متبادر می کنند، مثل عطر سواق نوید محمدزاده زنانه.

مواد تشکیل دهنده عطرهای مردانه و زنانه

در قرن ۱۷ میلادی، هیچ تفاوتی بین عطرهای مردانه و زنانه وجود نداشت. تقریبا تمام عطرهایی که در آن زمان تولید می شد را هم آقایان و هم خانم ها تنها براساس کیفیت و محبوبیت شان استفاده می کردند. حتی برخی از عطرها که امروزه کاملا مردانه به حساب می آیند در گذشته توسط زنان استفاده می شود.

اما در دهه ۱۹۵۰، با رشد صنعت عطر و ادکلن و پیشرفت بازاریابی و تیلیغات در کشورهای غربی، به خصوص امریکا، تفاوت بین انواع عطرهای مختلف کم کم ایجاد می شود. عطرها ابزاری برای ابراز شخصیت و کاراکتر افراد می شود. در این تبلیغات تلاش می شود تا برخی عطرها محدود به خانم ها و برخی دیگر محدود به آقایان نشان داده شود. بدین ترتیب خانم ها و آقایان در انتخاب شان وسواس بیشتری نشان می دهند. آنها عطرها و رایحه هایی را انتخاب می کنند که نشان دهنده ی زنانگی و مردانگی آنها باشد. مردها کم کم از رایحه های گلی دور می شوند، چون در تبلیغات این رایحه با زنانگی پیوند می خورد. از آن زمان، برندهای عطرسازی عطرهای خودشان را به سه دسته مردانه، زنانه و مشترک (یونی سکس) تقسیم بندی می کنند.

تفاوت عطرهای مردانه و زنانه عمدتا در مواد تشکیل دهنده آنها است.

خانم ها عاشق رایحه های میوه ای، شیرین و تاثیرگذار هستند. یا نت های گلی که در آکوردهای فوق العاده ای مثل جاسمین رز و وانیلی وجود دارد را دوست دارند. به طور کلی خانم ها اهمیت بیشتری به عطر می دهند. علت این امر هم این است که عطرهای خوشبو برای خانم ها نشان دهنده شخصیت و استایل آنها است. ابزاری است تا اغواگری یا احساسات گوناگون را به خوبی بازنمایی کند.

از طرف دیگر مردها عطرهایی را ترجیح می دهند که مردانه تر و منطقی تر باشد و زدن عطر به آنها احساس راحتی بدهد. مردها عموما عاشق سادگی آروماهای چوبی (مثل سدر، وانیلی، وتیور)، رایحه هایی که حس تازگی می دهند و رایحه های آروماتیک و شرقی هستند.

استراتژی بازاریابی

هنگامی که به یک فروشگاه عطر می روید، فروشنده براساس جنسیت تان، شما را به قسمت عطرهای مردانه یا زنانه راهنمایی می کند. در آنجا مشاهده خواهید کرد که طراحی فضای کلی مجموعه های عطری کاملا براساس بازار هدف خاص و جنسیت مشتری انجام گرفته است. نام برند، طراحی شیشه عطر، بسته بندی و تبلیغات همگی به گونه ای انجام می گیرند که خانم ها یا آقایان نسبت به خرید فوری عطر ترغیب شوند.

در طراحی عطرهای مردانه بیشتر از رنگ های تیره استفاده  می شود. روی بسته بندی عموما مدلی عضلانی و قدرتمند هست که می تواند با کمک عطر درون جعبه جنس مخالف را جذب کند. این عطرهای مردانه از یک جمله یا شعار تبلیغاتی هم استفاده می کنند که حس مردانه فرد را بیدار کند. بسته بندی و جعبه این عطرها نیز معمولا پیچیده تر است.

از آن طرف در عطرهای زنانه، بیشتر برندها از رنگ های صورتی، زرد، قرمز یا دیگر رنگ های روشن استفاده می کنند. بسته بندی عطرهای زنانه نیز ظریف است و ممکن است روی آن عکس خانمی زیبا که از زدن عطرهایی با رایحه گلی مست شده است را نشان دهد.

عطرهای مشترک

کم کم سلیقه عطری در حال تغییر کردن است. خانم ها بیشتر و بیشتر از قبل به عطرهای مردانه اقبال نشان می دهند و گاهی اوقات آقایان نیز دوست دارند گاهی از برخی عطرهای زنانه استفاده کنند. به همین دلیل است که برندهای نیش عطرهایی را تولید کردند که اسانس موجود در آن هم برای خانم ها و هم برای آقایان مناسب است: عطرهای مشترک.

این عطرسازان موفق شده اند کد عطر زنانه و مردانه را از بین ببرند. برخی خانم ها و آقایان عطرهای مشترک را انتخاب می کنند، چون با اینکه عطر درون شیشه عطر یکی است ولی همین عطر روی هر پوستی به صورت متمایزی خود را بیان می کند. یعنی روی پوست خانم ها و پوست آقایان طعم و عطر متفاوتی ایجاد می کند.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، عطرهای زیاد و گوناگونی به صورت جداگانه برای خانم ها و آقایان طراحی و تولید می شود و امروزه حتی بسیاری از هنرمندان همچون نوید محمدزاده عطر نوید محمدزاده را به تولید رسانده است که به دو صورت زنانه و مردانه و تفکیک شده به بازار ارائه شده است. اما عطرها جنسیت مشخصی ندارند. چون عطرهای زنانه ای هستند که برای مردها خوشایند است و برعکس. همچنین عطرهای مشترکی هم هستند که مناسب هردو جنسیت است. بنابراین فارغ از اینکه خانم یا آقا هستید، تنها باید اجازه دهید تا حس بویایی تان راهنمای تان باشد و عطری که با کاراکتر شما بیشترین هماهنگی را دارد را انتخاب کند.

کد خبر 641290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha