برخی از سودجویان با هک کردن آیدی صفحات مدیران و معلمان در شبکه شاد اقدام به ایجاد کانال‌های غیر اخلاقی می‌کنند.

شبكه شاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پلتفرم اختصاصی وزارت آموزش و پرورش یا همان شبکه آموزشی دانش‌آموزان «شاد» فروردین سال ۱۳۹۹ رونمایی شد و تا به امروز به عنوان یک بستر آموزشی مجازی در مدارس کشور فعالیت دارد.

اما مدتی بعد از استفاده کاربران از شبکه شاد، برخی اخبار از تخلفاتی که با استفاده از اطلاعات بعضی کاربران در این شبکه رخ داده است، منتشر شد که در این بین از هویت مدیران، معاونان و معلمان برخی مدارس سوء استفاده شده است.

برخی از افراد با هک کردن صفحه مدیران یا معاونان مدارس کانال  مدرسه را در اختیار می‌گیرند و در ادامه تبدیل به کانال‌های غیر درسی می‌کنند.

سرهنگ علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار کرد: در بررسی‌های گسترده‌ای که در حوزه رصد کانال‌ها در فضای مجازی داشتیم، تعداد قابل توجهی از کانال‌ها غیر اخلاقی و مجرمانه در شبکه شاد مسدود شدند.

وی افزود: تمام موارد شناسایی شده به وزارت آموزش و پرورش ارجاع و اعلام شدند و بر اساس مصوباتی که در کارگروه‌های نظارتی مرکز ملی داشتیم، قرار بر این شد تا وزارت آموزش پرورش اختیار راه اندازی کانال‌ها را به گروه‌های خاصی واگذار کند.

سرهنگ رجبی ادامه داد: طی جلسات و صحبت هایی که انجام شد مقرر شد تا هر فردی که برای راه اندازی کانال در شبکه شاد مجوز می‌خواهد، این مجوز را از شورا و یا کمیته مستقر در اداره آموزش و پرورش منطقه و یا استان محل سکونت خود اخذ کند.

وی افزود: در حال حاضر آموزش و پرورش در بحث چرخه نظارتی و گزارش‌گیری در این حوزه آن طور که باید و شاید مناسب عمل نمی‌کند و به دنبال آن شرکت پشتیبان شاد به موارد توجهی نمی‌کند. همچنین در این باره پالایش پیش دستانه در کانال‌های شبکه شاد به خوبی انجام نمی شود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار کرد: هک شدن امنیتی کانال‌ها در شاد به دلیل ساز و کار ضعیف این شبکه آسان است و از آنجایی که رمز دوم ندارد به راحتی هک می‌شوند.

وی افزود: علی رغم اینکه پلیس فتا در شبکه شاد دارای کانال است، اما می‌بینیم که وزارت آموزش و پرورش به خوبی از محتواهای بارگذاری شده پلیس فتا در کانال شاد حمایت نمی‌کند و این موارد در کانال‌های شاد بازنشر داده نمی‌شوند.

به گفته سرهنگ رجبی مهم‌ترین دلایلی که وضعیت شاد را به این شکل انداخته این است که ساز و کار احراز هویت در این شبکه یک ساز و کار متناسب با این فضای و سیستم آموزشی نیست.

وی افزود: بیشترین نقض و تهدیدات امنیتی که در فضای مجازی وجود دارد ناشی از اکانت هایی است که هویتشان برای کاربران دقیق نیست. همچنین در این بین از مدل جعلی اکانت های پشتیبانی شاد برای هک کردن حساب معلمان و دانش آموزان دیگر نیز  استفاده می شود.

کد خبر 641192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha