نماینده مجلس ونزوئلا از تحویل چهارمین محموله میعانات گازی ایران خبر داد.

نفتكش

به گزارش همشهری‌آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز نوشت: یکی از نمایندگان مجلس ونزوئلا گزارش داد که ایران چهارمین محموله میعانات نفت خام را به ونزوئلا تحویل داده است. نفتکش ایرانی حامل نفت سنگین ونزوئلا هم سواحل این کشور را ترک کرده است.

ایران و ونزوئلا اوایل سال جاری یک قرارداد سوآپ را به امضا رساندند که بر اساس آن ایران به تامین میعانات گازی کاراکاس ادامه می‌دهد و در ازای آن نفت خام دریافت می‌کند. به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، این معامله می‌تواند نقض تحریم‌ها باشد، اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نشده است.

تهران و کاراکاس قصد دارند تولید نفت خود را افزایش دهند و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، ایران ممکن است شانس بیشتری برای انجام این کار داشته باشد.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، پیش از این گفته بود: «ما در نظر داریم طی چهار تا هشت سال آینده ۱۴۵ میلیارد دلار در توسعه صنعت بالادستی و پایین دستی نفت سرمایه گذاری کنیم، از این رو از حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این صنعت استقبال می‌کنیم.»

میعانات گازی برای شرکت نفت دولتی ونزوئلا حیاتی است، زیرا در بحبوحه تحریم‌های آمریکا، عملا هیچ گزینه دیگری برای واردات آن وجود ندارد. نفت خام فوق سبک برای مخلوط شدن با نفت خام فوق سنگین استفاده می‌شود تا حجم مایع بیشتر و صادرات آن آسان‌تر شود.

پیش از این نیز محموله ۲.۱ میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران وارد ونزوئلا شده بود و فرآیند تخلیه آن با موفقیت انجام شد. گفتنی است ایران و ونزوئلا در سال گذشته به تحکیم و تعمیق روابط پرداختند و مراوداتشان با چین را نیز گسترش دادند.

کد خبر 641083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha