طراحی سایت کاری تخصصی، زمان‌بر و پرهزینه است و به همین دلیل ورود به بازار های دیجیتال را برای بسیاری از کسب و کارها در سراسر جهان دچار مشکل کرده است. به همین دلیل بیش از یک دهه است که پلتفرم هایی آماده (CMS) برای طراحی ایجاد شده اند تا کار را برای ما آسان و هزینه هارا به شدت پایین بیاورند. معروف ترین آنها وردپرس است.

image-20211204111644-1.jpeg

در گذشته برخی از پلتفرم ها به صورت تخصصی برای فروشگاه اینترنتی ایجاد شدند که معروف ترین آنها پرستاشاپ و مجنتو بود؛ ولی در حال حاضر تمامی پلتفرم های قابلیت فروشگاه ساز را دارند و مرز بین پلتفرم های فروشگاه ساز و وبلاگی کاملا از میان رفته است. به همین دلیل در حاضر تقریبا نیمی از وب سایت های جهان با همین پلتفرم ها طراحی شده است.

برخی از این پلتفرم ها (مانند وردپرس) نیاز دانش برنامه نویسی را تقریبا به صفر رسانده است و تنها با دانش بسیار کمی از برنامه نویسی، می‌توانید به راحتی سایت خود را طراحی و ایجاد کنید اما برخی دیگر مانند Django و Laravel دانش برنامه نویسی بالایی نیز نیاز دارند. این پلتفرم ها با کتابخانه ها و اصول پایه‌ای که مهیا کرده اند، به برنامه نویسان کمک می‌کند!

ما اصلا چند مدل وب سایت داریم؟

برنامه نویسان معمولا  وب سایت هارا بر اساس کار آنها تقسیم بندی می‌کنند. مانند سایت های خبری، فروشگاهی، شرکتی، پزشکی و غیره؛ اما اگر بخواهیم بر اساس ماهیت آنها، این تقسیم بندی را انجام دهید، به چهار گروه زیر تقسیم بندی می‌شوند:

۱. پابلیشر – Publisher: سایت هایی که به تولید محتوا و انتشار آن مشغول هستند و از آن کسب درآمد می‌کنند وب سایت های پابلیشر هستند. این وب سایت ها غالبا خبری هستند که از آنها می‌توان به خبرگزاری هایی مانند فارس، مشرق، ایرنا، دیجیاتو، زومیت و غیره اشاره کرد.

۲. فروشگاه اینترنتی – E-Commerce: همانطور که از نام آن نیز پیداست، این وب سایت ها کاملا بر روی فروش کلا متمرکز هستند و برترین نمونه های آن می‌توان به دی‌جی‌کالا، ای‌گرد، تکنولایف و مقداد ای‌تی اشاره کرد.

۳. لیدجنریتورها - lead generator: تمامی سایت هایی که به صورت شرکتی در حال فعالیت هستند و یا کسب و کار B۲B دارنددر این بخش قرار می‌گیرند. برای مثال شما لیفتراک چند میلیاردی را به هیچ عنوان به صورت اینترنتی خرید نمی‌کنید ولی در اینترنت جستجو کرده تا بتوانید شماره فروشنده های آنرا پیدا کنید.
اگر شما یک سالن زیبایی هستید هم در این بخش قرار می‌گیرید چراکه در نهایت مشتری با شما تماس خواهد گرفت و هیچ تراکنس آنلاینی ندارید!

۴. شرکت های SaaSSoftware As a Services: اگر شما درحال فروش خدمتی بر اساس بازه زمانی هستید (مانند آنتی‌ویروس) در این بازه قرار می‌گیرید.

حال که انواع کسب و کارهای اینترنتی را شناختیم، باید بدانیم شما در کدام یک از دسته بندی های فوق قرار می‌گیرید تا بر اساس آن بهترین پلتفرم را برای شما انتخاب کنیم.

آیا سی ام اس اختصاصی همان پلتفرم های آماده است؟

قبل از پاسخ به این سوال اجازه دهید تا اول ببینیم سی ام اس چیست. سی ام اس مخفف کلمه (Content management system) یا همان سیستم مدیرت محتوا است. حال اگر شما فروشگاه اینترنتی داشته باشید، محتوای شما محصولات‌تان است و اگر پابلیشر باشید محتوای شما اخبار است.

با این تعریف، زمانی که شما از پلتفرم های آماده استفاده می‌کنید، تنها ظاهر سایت متناسب با نیاز شما بهینه سازی می‌شود ولی در سی‌ام‌اس اختصاصی، تمامی بخش های مدیریت و ظاهر سایت طراحی می‌شوند.

برای طراحی یک وب سایت با cms اختصاصی نیاز به یک بک‌اند کار برای برنامه نویسی پشت سایت، یک فرانت‌اند کار برای طراحی ظاهر سایت، یک متخصص پایگاه های داده برای بهینه سازی پایگاه داده و نفرات دیگری برای طراحی گرافیک، امنیت و غیره دارید.

به همین دلیل است که یک سایت مانند دیجی کالا با سی ام اس آماده حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای شما تمام می‌شود و اگر بخواهید آنرا با تمام قابلیت های سایت فعلی طراحی کنید بیش از یک میلیارد برای شما هزینه دربر خواهد داشت.

آیا با سی ام اس آماده طراحی سایت فروشگاهی انجام دهم یا سی ام اس اختصاصی؟

جالب است بدانید بسیاری از فروشگاه هایی که در اینترنت مشاهده می‌کنید با سی ام اس های آماده طراحی شده اند و این نشان از قدرت بالای آنهاست! پس  چرا برخی از شرکت ها به سمت سی ام اس اختصاصی می‌رند؟

اگر فروشگاه اینترنتی شما مورد حملات اینترنتی قرار گرفت، می‌توانید با خرید هاست اختصاصی و بردن سایت پشت فایروال های آن از این مشکلات جلوگیری کنید. برای افزایش امنیت سی ام اس های آماده نیز می‌توان از یکسری پلاگین ها استفاده کرد! پس برای افزایش امنیت نیازی نیست که به سی ام اس های اختصاصی روی آورید.

سی ام اس های آماده محدودیت هایی در امکانات برخوردارند و اگر شما نیازهای خاصی در مارکتینگ اتومیشن و سیاست های داخلی سایت دارید، یا اگر روزانه بیش از ۲۰ هزار بازدید دارید، حتما باید به سمت سی ام اس های اختصاصی روی آورید.

نکته: در گذشته my-sql در سی ام اس های آماده تنها ۳ کاربر به صورت همزمان را پشتیبانی می‌کرد (یعنی در یک ثانیه، سه نفر به طور همزمان یک کار را انجام دهند) ولی در حال حاضر این امکان به ۱۰ نفر رسیده است! فکر میکنید با بازدید روزانه ۵۰ میلیون کاربر به صورت روزانه دیجی‌کالا، در دقیقه چند بار این اتفاق برای کاربران رخ می‌دهد؟

آیا طراحی سایت با وردپرس یا پرستاشاپ انجام دهیم یا خیر

آیا با وردپرس طراحی سایت انجام بدم یا سایر سی ام اس ها

اگر این سوال را حدود ۱۰ سال پیش پرسیده بودید قطعا می‌گفتیم با پرستاشاپ یا مجنتو باید این کار را انجام دهید ولی در حال حاضر با افزایش قابلیت ها و قدرت وردپرس، استفاده از این پلتفرم برای شما منطقی تر است. یکی از مهمترین بخش های طراحی سایت، حضور متخصصان در آن حوزه است.

بسیار زیاد پیش می‌آید شرکت ها نخواهند با کسی یا شرکتی همکاری خود را ادامه دهند. به همین دلیل باید از پلتفرم هایی استفاده کرد که دارای محبوبیت بسیار بالایی در کشور شما باشد. در حال حاضر بیشترین محبوبیت در میان پلتفرم های آماده را ورد پرس برخوردار است.

جدایی از محبوبیت بالای وردپرس، پلاگین ها و قالب های بسیار زیادی در بازار وجود دارد که کار شمارا در سریع ترین حالت ممکن به نتیجه دلخواهتان خواهد رساند. به همین دلیل برای مثال شما با حدود ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان (بسته به نیاز هایی که دارید) می‌توانید یک فروشگاه حرفه‌ای راه اندازی کنید، یک خبرگزاری حرفه ای داشته باشید و غیره.

نتیجه گیری

طراحی سایت بسته به نیاز و نوع کسب و کار شما انجام می‌شود و نمی‌توان گفت یه فروشگاه شبیه دیجی‌کالا برای تمامی کسب و کارها مفید است. از طرفی باید به  جنبه های متفاوتی مانند زمان، هزینه، جامعه متخصصان فعال در آن حوزه، قدرت مانور و غیره توجه کرد.

اگر در حال راه اندازی یک وب سایت هستید، بهترین پیشنهاد ما برای شما استفاده از وردپرس است چراکه هم بیشتر هزینه خود را به نفع تبلیغات و سئو سایت می توانید صرفه جویی کنید و از طرفی نیروی کار آشنا به وردپرس به شدت زیاد است.

کد خبر 641015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha