همشهری آنلاین: رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی بخشنامه‌ای را به منظور تسهیل در گردش کار ایران چک بانک مرکزی به تمام بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری ارسال کرد.

طهماسب مظاهری این بخشنامه را به منظور تسهیل در گردش کار ایران چک بانک مرکزی و برای اطلاع مدیران عامل تمام بانک‌های دولتی و غیردولتی، موسسات اعتباری توسعه و سینا و شرکت دولتی پست بانک ارسال کرده است.

در این بخشنامه آمده است: همان‌طور که در بخشنامه مورخ 13/6/1387 تاکید شد بانک توزیع کننده ایران چک، صرفا ‌در زمان فروش (در اولین مرحله ارائه ایران چک) نسبت به تکمیل اعلامیه فروش اقدام می‌کند و در مراحل بعدی نیازی به تکمیل فرم اعلامیه‌های خرید و یا فروش مجدد نیست، لذا ثبت مشخصات مشتری و ایران چک بانک مرکزی در سیستم رایانه‌ای مورد ندارد.

همچنین با توجه به این که کارکرد ایران چک بانک مرکزی بین مردم و در روابط مردم و بانک‌ها مشابه گردش اسکناس است و مبادلات آن در سیستم رایانه‌ای ثبت نمی‌شود لذا ثبت و بازخوانی اطلاعات از سیستم برای پیگیری چک‌های مفقودی و مسروقه، امکان پذیر نخواهد بود.

در این بخشنامه آمده است: بانک‌ها و موسسات اعتباری باید ایران چک‌های بانک مرکزی را که مازاد بر نیاز آنها است یا فرسوده و غیرقابل استفاده مجدد باشد، مشابه اسکناس به بانک مرکزی تحویل‌ دهند.

در صورت ارائه ایران چک‌های بانک مرکزی که قسمتی از آن جدا شده و یا ناخوانا شده باشد (ایران چک های ناقص)، شعب منتخب بانک ملی ایران در سراسر کشور موظفند پس از احراز اصالت آنها، معادل ریالی این گونه ایران چک‌ها را مشابه دستورالعمل مربوط به اسکناس‌های ناقص و پوسیده ارزیابی و به مشتری پرداخت کنند.

بر اساس این گزارش، بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند پس از هماهنگی با بانک مرکزی (اداره نظام‌های پرداخت) از ایران چک‌های بانک مرکزی در دستگاه‌های خودپرداز (ATM) استفاده‌ کنند. در مورد ایران چک‌هائی که در دستگاه‌های خودپرداز (ATM) قرار می‌گیرند، تکمیل اعلامیه فروش بند یک فوق الزامی نیست.

در پایان این بخشنامه خواسته شده تا مراتب به نحو مطلوب به شعب ابلاغ و آموزش لازم به متصدیان امر داده شود تا گردش کار به طور منظم و با سهولت انجام گیرد.

کد خبر 64083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز