در پی آغاز مجدد مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، این سوال در اذهان ایجاد شده که در صورت امضای برجام چه تغییراتی در صنعت خودرو داخلی و قیمت ها در کارخانه و بازار به وجود خواهد آمد. در این گزارش با گفت وگو با چند تن از کارشناسان، این موضوع بررسی شده است.

خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، از بعد ظهر روز دوشنبه ( ۸ آذرماه)، دور جدید گفت‌وگوها میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌ها و در قالب برگزاری کمیسیون مشترک برجام در شهر وین آغاز شد. کارگروه لغو تحریم‌ها با حضور تیم کارشناسی ایران و دیگر کشورهای عضو برجام نیز از صبح روز سه‌شنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. اگرچه هنوز برای قضاوت در مورد دستاوردهای عملی مذاکرات از سر گرفته شده، زود است اما اظهارنظرهای مقامات حاضر یا نزدیک به مذاکرات، نشان دهنده سازنده و رو به جلو بودن این مذاکرات است.

براین اساس با توجه به اینکه صنعت خودرو از جمله اولین صنایعی بود که در تیرس تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، و تمامی درها به رویش بسته شد، در این گزارش به بررسی آینده  این صنعت در سه محور وضعیت صنعت خودرو به لحاظ تولید، آینده قیمت‌گذاری‌ها رسمی خودروهای داخلی و همچنین آینده بازار خودرو در صورت مثبت شدن نتیجه مذاکرات و احیای مجدد برجام از دید چهار فعال صنعت خودرو پرداخته شده است.

حال صنعت خودرو با احیای برجام خوب خواهد شد؟

در این رابطه، امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت تهران- ضمن اشاره به اینکه در تجربه قبلی ما از برجام دیدیم که اولین صنعت و بخش اقتصادی بهره‌مند از برجام، صنعت خودروسازی بود و در پی آن خودروسازان داخلی با همکاری خودروسازان خارجی به سرعت به تولید رسیدند گفت: حتی پس از برجام نیز خودروسازان ما از روابطی که در همان مدت کوتاه شکل گرفته بود، تا به امروز حداکثر استفاده را برده‌اند.

وی افزود: بنابراین اگر برجام متوقف نمی‌شد، خودروسازان در سال ۱۳۹۸ به تولید حداقل پنج خودرو جدید با تولید بالغ بر ۶۰ درصد می‌رسیدند. ضمن اینکه در سال ۱۳۹۷ نیز قرار بود ۵۰ مدل خودرو جدید (البته به صورت ckd) به بازار عرضه شود و پلتفرم‌های جدید نیز در دستور کار قرار داشت؛ کمااینکه در حال حاضر دو-سه مورد از پلتفرم‌هایی که در آن زمان مدنظر بود، مورد استفاده قرار گرفته است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بنابراین چنانچه برجام احیا شود و البته صرف مذاکره نباشد - چراکه مذاکرات به تنهایی فایده‌ای نخواهد داشت و مهم این است که اتفاقاتی رخ دهد - قطعا صنعت به یکباره جهش بزرگی خواهد کرد. در این بین تنها خودروسازان نیستند که از این موضوع منتفع می‌شوند؛ بلکه در تجربه قبلی برجام، قطعه‌سازان نیز بسیار بهره‌مند شدند. قطعه‌سازان توانستند ارتباطات خوبی برقرار کنند، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام دهند، واردات تکنولوژی داشته باشند و... که اکنون در حال بهره‌برداری از آن‌ها هستیم.

کاکایی خاطر نشان کرد: همانطور که اشاره شد، در صورت احیای برجام، در صنعت به شدت جهش پیدا خواهیم کرد. این شدت از این منظر مورد تاکید است که طی سه سال اخیر که تحریم‌ها مانع بزرگی برای صنعت بود، ما به شدت از لحاظ دانش، فناوری، قدرت جذب سرمایه و... قوی‌تر شدیم و می‌توانیم مولد عمل کنیم؛ بنابراین به سرعت مضاف براینکه تنوع بیشتر خواهد شد، کیفیت هم قطعا بالا خواهد رفت. همچنین این پتانسیل نیز وجود دارد که بحث‌های صادراتی را به جدیت دنبال کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: علاوه براین نکات مثبت اما جنبه منفی را هم باید در نظر داشت. چنانچه برجامی رخ دهد اما موضوع  مدیریت نشود، آسیب به صنعت از ناحیه داخلی حتمی است. در سال‌های اخیر اقدامات بزرگی در جهت توسعه دانش و فعالیت‌های دانش‌پایه انجام شده است که اکثرا در میانه راه هستند و با احیای برجام چنانچه مسئولان همه این‌ها را کنار گذاشته و بخواهند بی‌توجه به تلاش‌های صورت گرفته، از واردات استقبال کنند، این خطر وجود دارد که بسیاری از این دستاوردها با شکست روبرو شود.

وی افزود: شاید این موضوع برای بازار خودرو مهم نباشد، اما قطعا برای کشور بسیار حائز اهمیت است و موجب فرار نخبگان و صنعت‌گران و دلسردی سرمایه‌گذاران خواهد شد. بنابراین امید است که با مدیریت و تدبیر به‌موقع، از هدرفت و نابودی تلاش بسیاری از صنعت‌گران و فعالانی که در روزهای سخت برای چرخش چرخ اقتصادی کشور از جان مایه گذاشتند، جلوگیری شود. این موضوعی است که می‌تواند با برجام مورد تهدید قرار گیرد که با مدیریت درست می‌توان از آن به عنوان فرصت استفاده کرد.

فربد زاوه، دیگر کارشناس صنعت خودرو اما در این رابطه معتقد است: برجام به تنهایی کافی نیست. اگر صرفا برجام امضا شود و انتظار داشته باشیم که همه مشکلات حل شود، تغییری در وضعیت نه‌تنها صنعت خودرو بلکه سایر صنایع و اقتصاد کشور رخ نخواهد داد. در صنعت خودرو و سایر صنایع تولیدی، مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات وجود دارد که تنها یکی از آن‌ها مشکلات تحریم‌ و برجام است.

وی تصریح کرد: در حقیقت امضای مجدد برجام، به تنهایی فقط تاثیر روانی خواهد داشت و بازار به شرایط عادی باز خواهد گشت اما اگر مجموعه برجام، FATF، بحث استانداردسازی شبکه بانکی و اعتبارسنجی، رفع موانع داخلی و بروکراسی‌های دشوار اداری و... انجام شود، طی پروسه دو ساله پس از امضای برجام و FATF، با اصلاح زیرساخت‌های بسیاری در داخل می‌توان امیدوار بود که دوباره به خطوط اعتباری در بازارهای بین‌الملل دسترسی پیدا خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: دسترسی به خطوط اعتباری می‌تواند به شدت در کاهش میزان نقدینگی مورد نیاز کمک‌کننده باشد. افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه‌های تولید، تبعا اولین اثری است که در نتیجه کاهش میزان نقدینگی مورد نیاز مجموعه خودروسازی شکل خواهد گرفت؛ البته همانطور که اشاره شد یک پروسه حداقل دو ساله نیاز است تا به این شرایط برسیم.

همچنین مرتضی مصطفوی- کارشناس و فعال صنعت خودرو- در تشریح نظرات خود در رابطه با وضعیت صنعت خودرو در صورت احیای برجام، اظهار کرد: متاسفانه اقتصاد و صنعت ما به شدت وابسته به نرخ ارز است. به سبب اینکه صنعت خودرو با قطعات عمدتا وارداتی کار می‌کند و در حقیقت بخش عظیمی از آن برپایه مونتاژی‌کاری است - زیرا علیرغم افزایش سطح داخلی‌سازی‌ها اما در عمق داخلی‌سازی‌ها بازهم نیازمند واردات قطعات حساس و نیمه حساس از خارج هستیم - با امضای برجام و رفع تحریم‌ها، ورود این قطعات بیشتر و راحت‌تر خواهد شد؛ ضمن اینکه تبادل‌های مالی بیشتر و هزینه‌های انتقال پول‌ کمتر می‌شود.

وی افزود: بنابراین این‌ها سبب خواهد شد که تولید خودرو به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. در حقیقت علاوه براینکه در کلاس‌های مختلف، خودرو خواهیم داشت و سبد محصولات متنوع‌تر می‌شود، تیراژ تولید هم بالا می‌رود؛ لذا عرضه خودرو بیشتر و بهتر خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تاکیدکرد: امضای برجام علاوه‌بر مزایا، از سوی دیگر می‌تواند آسیب‌هایی را متوجه صنعت خودرو ایران کند. همانطور که بر کسی پوشیده نیست، چهار دهه است که  صنعت خودرو ایران هم در صنعت خودروسازی و هم صنعت قطعه‌سازی بر پایه مونتاژکاری جلو آمده‌ و به این سیستم عادت کرده‌ایم. ضمن اینکه از جمله دلالیل اصلی که تاکنون مانع رشد صنعت خودرو ما شده است، همین عادت بر سوار کردن قطعات وارداتی برای تولید خودرو در داخل است. بنابراین با رفع تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات، چنانچه روند واردات سیل آسای قطعات ادامه داشته باشد، ممکن است بازهم به فضای سنتی "تنها" مونتاژکاری بازگردیم.

مصطفوی خاطرنشان کرد: این آسیب و تهدید برای صنعت خودرو وجود دارد؛ مگر آنکه سیاست‌هایی اتخاذ شود که خودروسازان و قطعه‌سازان را به حرکت واردار کند. به طور مثال سیاستی تحت عنوان آزادسازی واردت خودرو در کنار تولید داخل خودرو وجود داشته باشد که خودروسازان را هوشیار نگه دارد تا بدانند خودرو خارجی با قیمت مناسب وارد می‌شود؛ بنابراین اگر محصول جدید و با کیفیت مناسب ارائه ندهند یا سراغ تولید قطعات حساس نروند و در حقیقت صاحب صنعت نباشند، ورشکست خواهند شد.  

در نهایت اما حسن کریمی سنجری- دیگر کارشناس صنعت خودرو - معتقد است: در صورت بازگشت برجام، شرایط از دو منظر برای صنعت و بازار خودرو در کشور تغییر مثبتی پیدا می‌کند. نخست از نقطه نظر بهبود در اوضاع اقتصادی و امید به کاهش تورم عمومی و دوم افزایش ظرفیت تولید خودرو در کشور به واسطه بازگشت شرکای خارجی صنعت خودرو. علاوه براین رفع تحریم‌ها از تعمیق بیشتر ورشکستگی صنعت خودرو جلوگیری خواهد کرد؛ این موضوع جان تازه‌ای به صنعت رو به زوال خودرو می‌دهد که قطعا امید مجددی جهت توسعه خودروسازی است. 

وی ضمن تاکید براینکه اگرچه برجام تنها یک بستر برای توسعه این صنعت است و موضوع اصلی به نحوه سیاست‌گذاری و مدیریت دولت در ساماندهی وضعیت صنعت و بازار خودرو  مربوط می‌شود گفت: اما در واقع برای رسیدن به مقصد توسعه در خودروسازی، برجام یک مسیر است. وسیله حرکت، نقشه راه و نحوه راندن از جمله سایر عواملی هستند که برای تهیه مطلوب آن‌ها بایستی به داشته‌های داخلی تکیه کرد. آیا روند حرکت برای دستیابی به اهداف توسعه طی سال‌های اخیر چنین درکی از این عوامل را در سیاست‌گذاری‌های خودرویی کشور نشان می‌دهد؟

کریمی سنجری متذکر شد: بدبینانه‌ترین حالت نیز این است که نه برجام رخ دهد و نه تغییری در روش‌ها و سیاست‌گذاری‌های صنعت ایجاد شود. در این صورت پایان صنعت خودروسازی چندان دور از ذهن نخواهد بود. آنچه که اکنون به وزارت صمت بستگی دارد ایجاد اصلاحات در روش‌ها و سیاست‌های اداره صنعت خودرو است. زمان به سرعت برای وزارت صمت چه با برجام و چه بدون برجام در حال طی شدن است.

پیش بینی قیمت خودروهای داخلی در صورت احیای مجدد برجام

امیرحسن کاکایی در رابطه با قیمت خودرو در کارخانه در صورت احیای برجام، تاکید دارد: در مورد قیمت‌ها بایستی با احتیاط صحبت کرد. با توجه به تفاوت قیمت‌ها از کارخانه تا بازار، در صورت کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار هم پایین خواهد آمد اما باید توجه داشت که قیمت تمام شده خودروها ۳۰ تا ۵۰ درصد پایین‌تر از قیمت دستوری آن‌ها است؛ بنابراین حتی در صورت احیای برجام هم قیمت‌ کارخانه‌ای محصولات بایستی اصلاح شود.

وی افزود: اگر قیمت مواد اولیه و هزینه‌ها تا حدی پایین بیاید که اختلاف قیمت دستوری خودرو تا هزینه تمام شده آن را جبران کند، می‌توان گفت که قیمت خودرو در کارخانه هم پایین خواهد آمد، اما بعید به نظر می‌رسد زیرا قیمت مواد اولیه همچون فولاد و ورق آلومینیوم یا حقوق ودستمزدها که پایین نخواهد آمد. حتی اگر بطور مثال قیمت فولاد ۱۰ درصد کاهش یابد، بازهم اختلاف ۴۰ درصدی وجود دارد؛ لذا کاهش قیمت‌های رسمی خودرو بعید است.

فربد زاوه نیز در این رابطه معتقد است: با توجه به شرایط فعلی شرکت‌های خودروساز، امضای برجام قطعا تاثیری حداقل در کوتاه مدت و میان‌مدت در قیمت‌هایشان نخواهد داشت؛ چراکه با امضای برجام، تنها اتفاقی که خواهد افتاد این است که خودروسازان می‌توانند خرید مستقیم را آغاز کنند. درست است که با خرید مستقیم تا حدودی هزینه‌ها کاهش خواهد یافت اما مشخص نیست که دولت و  مجموعه وزارت صمت برای واردات خودرو چه تصمیمی خواهند گرفت؟ تا زمانیکه خرید نقدی وجود داشته باشد، هزینه‌ای کم نخواهد شد که منجر به کاهش هزینه تمام شده در شرکت‌های خودروسازی و به دنبال آن کاهش قیمت خودرو در کارخانه شود. ضمن اینکه در حال حاضر نیز هزینه تمام شده بیش از قیمت‌ دستوری خودروها برآورد می‌شود.           

اما کریمی سنجری در رابطه با تاثیر امضای برجام بر قیمت خودروها در کارخانه خاطرنشان کرد: با امضای مجدد برجام و تحقق آن، تولید خودرو از منظر تامین قطعه با قیمت پایین‌تر و در زمان کوتاه‌تری میسر خواهد شد؛ بنابراین قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز متناسب با آن پایین می‌آید. در حقیقت همزمان قیمت در کارخانه و بازار رو به کاهشی شدن می‌رود و تجربه سال ۱۳۹۶ تکرار می‌شود؛ البته باز هم لازم به تاکید است که این اتفاقات با برجام شروع می‌شود اما پایداری آن به نحوه عمل سیاست‌گذاران خودرویی بستگی دارد.

پیش بینی اوضاع بازار خودرو در صورت احیای مجدد برجام

با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر بازار خودرو به صورت هیجانی هم‌ مسیر با نرخ ارز حرکت کرده و رفتارهای همسو با نرخ ارز از خود نشان داده است، به نظر می‌رسد با احیای برجام می‌توان به آرام  شدن این بازار و ایجاد تعادل در آن امیدوار بود. در این رابطه امیرحسن کاکایی، اظهار کرد: قطعا با جهشی که در نیتجه احیای برجام شکل خواهد گرفت و با توجه به توانمندی‌هایی که طی سال‌های اخیر کسب کرده‌ایم و همچنین با رونق صادرات، قیمت‌ها در بازار خودرو منطقی خواهد شد اما این به معنی پایین آمدن قیمتها نخواهد بود زیرا قیمت خودرو در بازار به خودروساز بستگی ندارد و تنها وابسته به ارزش ریال است.

وی ادامه داد: چنانچه برجام احیا شود، اقتصاد هم رشد خواهد کرد؛ بنابراین ارزش ریال بالا خواهد رفت و به دنبال آن، قیمت خودرو هم در بازار افت پیدا خواهد کرد. این افت قیمت در خودروهای خارجی که در حال حاضر در بازار به سبب ممنوعیت واردات، کمیاب و به همین دلیل دارای حباب بالا هستند، بیشتر مشهود خواهد بود. بازار و صنعت خودرو به شدت تشنه است؛ بنابراین به شدت هم سرمایه‌گذاری خارجی را جذب خواهد کرد اما بایستی دقت کرد که این جذب، معادل صرفا واردات و ckd کاری نشود.

فربد زاوه نیز در این رابطه معتقد است: پس از امضای برجام، اثرات روانی آن در کوتاه مدت خود را در بازار خودرو نشان خواهد داد. در کوتاه مدت قیمت خودرو در بازار متاثر از خوش‌بینی‌هایی که به دنبال آزادسازی واردات ایجاد خواهد شد، اندکی تعدیل خواهد شد. با کاهش نیاز به نقدینگی، تیراژ تولید قطعا بالا خواهد رفت و عرضه را بیشتر خواهد کرد اما نه در کوتاه مدت.  

وی افزود: بنابراین بعید است که قیمتها کاهش شدیدی داشته باشد اما تا حدودی تعدیل خواهد شد و پس از مدتی در جریان روند تورمی خود قرار خواهد گرفت و ادامه مسیر خواهد داد؛ بنابراین تا زمانیکه مشکلات کلان اقتصادی در حوزه‌های پولی، بانکی و دولتی حل نشود، چندان نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها در بازار متعادل باقی بماند و احتمالا پس از مدتی با شیوه تورمی، دوباره شروع به افزایش خواهد کرد.

مرتضی مصطفوی نیز در رابطه با تاثیر احیای برجام بر بازار خودرو گفت: با احیای برجام تولید و عرضه بیشتر خواهد شد. افزایش عرضه، بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد و قیمت خودروها در بازار کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه براین، با توجه به اینکه بخش قابل توجهی (بیش از ۶۰ درصد) از بازار خودرو براساس سیستم دلالی‌ می‌چرخد که تقاضا را بالا می‌برد و این دلالی‌ها هم ناشی از حاشیه سود ناشی از نوسانات ارزی است، لذا با به نتیجه رسیدن مذاکرات، نرخ دلار به شدت پایین خواهد آمد. با کاهش نرخ دلار و کاهش نوسانات ارزی، دیگر برای دلال مقرون به صرفه نخواهد بود که خودرو را نگه دارد و به صورت اتوماتیک خودروهای در اختیار، به بازار عرضه می‌شود.

در پایان نیز حسن کریمی سنجری در این مورد خاطر نشان کرد: وقوع همزمان دو اتفاق بهبود اوضاع اقتصادی و امید به کاهش تورم عمومی و همچنین افزایش ظرفیت تولید خودرو می‌تواند در کوتاه‌مدت سبب تخلیه حباب قیمتی خودرو در بازار شود و در میان‌مدت با اصلاح وضعیت تولید، افزایش روند عرضه خودرو به بازار به پایداری قیمت‌ها کمک خواهد کرد. از سوی دیگر استفاده از تمام ظرفیت تولید خودرو در کشور و کاهش فاصله عرضه خودرو در مقایسه با تقاضا برای آن سبب می‌شود که رقابت برای دستیابی به خودروی صفر کیلومتر به مرور از بین رفته و قیمت آن در بازار به تعادل برسد. همچنین بهبود شرایط اقتصادی در پسابرجام منجر به مهار تورم و کنترل قیمت خودرو در بازار شده و بساط روش‌های مخربی همچون قرعه‌کشی را برخواهد چید و عرصه برای جولان نظام دلالی تنگ می‌شود؛ چرا که نرخ کارخانه و بازار به یکدیگر نزدیک می شود.

کد خبر 640818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    55 3
    خودروسازان عزیز داخلی بر دوش ملت ایران سوارن و مسوولین هم خدایی، از حق نگذریم خوب سر ملت رو گرفتن که خوب سواری بدن و خدای نکرده از سواری دادن امتناع نکنن تا شرایط همینه که مطمئنا هست و بازار انحصاری برقراره، دلتون رو به برجام و ترجام و سرجام خوش نکنید
  • احسان IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    40 1
    مافیا خودرو در ایران همیشه سعی کرده قیمت ها را بالا نگه دارد در نظریه ها به عدم کیفیت داخلی عدم توان خرید مردم گفته نشده درصورتی که به حال صنعت کشور که دست یک عده دلال افتاده باید گریه کرد شما کشورهای ورشکسته وناامن دور بر خودمان نگاه کنید بهترین تویتاها وماشین های سوار میشوند تو ایران همین صنعت سالیانه دها هزار نفر میکشه اما صدای هیچ رسانه بلند نمیشود صنعت خودرو مریض ترین صنعت کشور که باید تغیرات گسترده ای داده شود تا درست شود
  • ایرانی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    33 0
    اگر وارادت آزاد نشود صنعت خودرسازی فقط درجا میزند حتی اگه توافق هم صورت بگیره در عجبم اسم هرکسی رو میزارند کارشناس
  • ر IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    17 3
    خوب اینها همه رو گفتی الا اصل کاری مردمی که باید این خودروها را بخرن .. اینها که می دیدید هجوم میبرن واسه ثبت نام خودرو برای حفظ ارزش پول و سود بود که برنده بشن و توبازار بفروشن بعد برجام که این خبرها نیست برادر من... در ثانی ثروتمندهای جامعه ماشین دارن اونم از نوع خارجی و قشر متوسط که خودروهای ایرانی سواران و خودرو الانم دارن قشر ضعیفم که با درآمد کم توان خرید ماشین چند صد میلیونی ندارن پس چه اتفاقی میوفته ثروتمندامون بازم ماشینهای نو وارداتی می‌خرن ماشینهای کهنه خودشون رو میفروشن قشر متوسط و قشر متوسط ماشینهای دسته دوم میدن قشر ضعیف.... و تولید داخل با رکود مواجه میشه
  • عليرضا IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    10 1
    سلام و عرض ادب با برداشته شدن محدويتهاي تجاري، پولي و ارزي بصورت خودكار نرخ ارز در داخل تعديل و متعاقب آن منجر به تقويت پول ملي و پايين آمدن قيمت تمام شده محصولاتي كه وابستگي ارزي(همانندخودرو چه از لحاظ وابستگي مواد اوليه و چه از لحاظ هزينه هاي ثابت) دارند ، خواهد شد و در كنار اين موضوع اجازه ورود خودروي خارجي نيز قطعاً قيمت خودر را حداقل تا٦٠درصد تنزل خواهد داد. براي روشن شدن بحث يك مثالي ميزنم: در حال حاضر قيمت جهاني تويوتا راوفور حدود٣٠هزار دلار است كه با منطقي شدن دلار بميزان ٢٠ هزارتومان و با فرض تعرفه ١٠٠ درصدي حقوق و عوارض گمرگي قيمت آن در داخل كشور حداكثر ١/٢ ميليارد خواد رسيد و اين در حاليست كه قيمت آن تازه مربوط به مدل هاي قديمي تا ٣ ميليارد نيز رسيده است. بنابراين دو راهكار پيش پاي لكن سازان وطني خواهد بود. ١-تعطيلي ٢- كاهش قيمت بهمراه ارتقاي كيفيت محصولات
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    10 0
    زمان روحانی هم چنین وعده هایی داده شد البته هیچکدام از ان چک ها پاس نشد!! خودروسازان تازه میگفتند باید گرانتر هم بکنیم . خلاصه اینها از ریشه ایراد دارند . مونتاژ هم زمانی ارزش دارد که مثل ترکیه خودروهای روز دنیا بزنند . تجربه نشان داده معمولا مسئولان و خودروسازان ما سیاسی عمل میکنند . قضیه برجام ، خودروسازی و هواپیما بیشتر رشوه به فرانسه بود که نقش پلیس بد داشت. همان توافقات خودرو بیشتر سیاسی بودند تا اقتصادی و فنی برای مردم رفع نیازهای جامعه اهمیت دارد . مثل ترکیه که هم المانی ها ژاپن فرانسه چین و ... همه هستند
  • محمد IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 1
    اولین صنعتی که با موفقیت برجام اثر پذیر خواهد شد فولاده که بدون نیاز خارج قیمتهارو بر مبنای ارزش ارز وبه قول خودشان قیمت جهانی رسوندند پس قیمت ارز آهن رو هم ذوب میکند ودیگه گله ای نخواهد بود
  • حیدر FR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    5 1
    دل خوش . سیری چند؟؟؟
  • محمد IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 1
    بااحیای برجام حال خودروسازها خوب خواهدشد؟؟؟ مگه الان توکشور صنعتی به حال خوب خودروسازها وجود داره؟؟ اتفاقا با احیای برجام خودروسازها باید منتظر سکته های پی در پی باشن،،چون نه قیمتشون مناسبه نه کیفیتشون، معلومه کالای انحصاری ،،بازار انحصاری الان حال خودروسازها رو خوب کرده ،،وچقدرهم مظلوم نمایی میکنن،، چرابراید خرید یک خودرو که نهایتا پنجاه میلیون تومان بیشتر براش هزینه نشده مردم باید دویست میلیون تومان به حلق گشاد خودروساز داخلی بریزند؟
  • علی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    7 1
    چرا ما تو صنعت لوازم خانگی اینهمه پیشرفت کردیم ؟ بخاطر رقابت تعداد زیادی شرکت ،ولی تو صنعت خودرو دو تا کارخانه ۹۵ درصد خودروهارو تولید میکنند بدون رقابت مردم مجبورن بخرن چون راهی جز این ندارن
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 0
    با درود... واقعا هدف از تولیدات ملی درتمام دنیا این چیزی نیست که درایران شاهدهستیم ...! گناه ملت چیه ؟ در ایران خیلی از هزینه ها راحت به بر دوش ملت انداخته میشود! ملت را از تولیدات روز دنیا محروم کردن و تحمیل خودرو های بی کیفیت و حرکت کند بطرف کیفیت ،کار بسیار اشتباه و نادرستی هست ...ملت بشدت از این سیاست یکطرفه و تحمیلی عصبانی و حتی خشمگین هستند اما متولیان صنعت خودرو خود را بخواب زدند و فقط در مسابقه افزایش قیمت هشیار هستند !
  • ع.ت IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    8 0
    بی.خیال.برجام.که.هیچ.بابای.برجامم.درست.بشه.ایران.وایرانی.چیزی.ارزان.نمی.کنند.خیال.ملت.راحت.عزیزان.بنده
  • پورکوچک IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    8 0
    ماشین رو ولش کنید یه فکری به حال دستگاه الات راه سازی بکنید که هنوز تو ایران یه صنف نداره هر کی هر قیمتی دلش میخواد میگه آیا از قیمت بیل مکانیکی خبر دارید؟؟؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 0
    الان با هزینه صفر ماشین تولید می کنند یعنی پول تولید خودرو را با سود صفر درصد از مردم می گیرند باز می گویند ضرر کردیم آقا این رانت خواران هرگز خودرو ساز نمی شوند
  • علیرضا IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    5 1
    تلاشی مذبوحانه برای گره زدن قیمتهای بازار با هر یک از جلساته وین و دوباره بالا پایین رفتن قیمته دلاره .
  • حسین حاجی IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    هیچی تا بحال تو ایرام ارزون نشده. تا برسه به قیمت ماشین
  • غلامرصا اریان GB ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    سلام قیمت خودرو درکشور ما بصورت دلخواه افزایش پیدا می کند با پول خرید یک ماشین داخلی می توان یک ماشین خارجی با بهترین ایتم خرید باید ملت حق انتخاب داشته باشد درایران نه کیفیت ماشین بالا می رود ونه قیمت ماشین پایین می اید ومردم باالاجبار محکوم به خرید ماشینهای بی کیفیت وقیمت بالای داخلی هستند باید در واردات ماشینهای خارجی باحذف مالیاتها وحق گمرگ ووو گزاف مردم را حق انتخاب ماشینها را داد ان وقت می بینید که تولید داخلی را حتی بی پولها با اقساط چند ساله نمی خرند دران زمان شرکتهای تولیدی دنبال کیفیت تولید وفروش با قیمت واقعی به مردم می افتند واردات تنها راه هم نجات تولید خودروی داخلی واصلاح قیمتها ست وهم احترام به مردم که حق انتخاب داشته باشند
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    معلومه اگه مشگل برجام حل بشه دیگه خودروسازان نمیتونن هرروز کیفیتشون روبیارن پائینتروباقیمت بالاتر بکنن.توپاچه مردم خدانشناسهای عوضی تازه داره میگه صنغتگران سرخورده میشن
  • €€€€€€ IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    این همه ماشین یکی شو بده به من مخصوصا ۴۰۵ نوک مدادی متالیک 😋😋😋
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    خدا وکیلی سوال دارم از شما اگه پژو ۴۰۵ تولید ایران خودرو ک ه تکنولوژی ۳۰ سال پیش اروپاست وفعلا پر مشتری ترین ماشین ایرانه این ماشینو ببرن اروپا چقدر بابتش پول میدن ؟؟
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    درد و بلای علی لنده جوانی که با شجاعت و ایثار و از خودگذشتگی جان دو جوان دیگر را در اتش سوزی نجات داد و خود جانش را فدا کرد بخورد توی سر اختلاس گران محتکران گران فروشان و رشوه گیران و کاسبان تحریم و حرکت این نوجوان باید الگویی برای دولت انقلابی و جهادی رییس جمهور محترم باشد تا وزرا و استانداران و مدیران دستگاهها ی اداری و انتظامی و ارتش و سپاه با تلاش مضاعف و از خود گذشتگی شبانه روزی کمر بخدمت ملت بگمارند تا کشورمان در جهان سربلند باشد انشاالله.
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    به خدا این رویه که دولت داره در صنعت خودرو و انحصار تولید رو در اختیار دو شرکت فقط قرار داده نه به نفع اقتصاد کشوره و نه به نفع صنعت خودرو و همه کارشناسا میگن تا وقتی رقابت نباشه نه قیمت میاد پایین و نه کیفیت بالا میره پس چه اصراری بر انحصار دارین

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار