مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
۰ نفر

شنیدن یک نعمت خدادادی است که در هر موجود زنده ای وجود دارد. در انسان اما حس شنیدن و شنوایی یکی از مهمتری حواس به شمار می آید چرا که بر پایه همین حس تفکر، شناخت و زبان شکل می گیرد. چه بسا افرادی که در بدو تولد به ناشنوایی دچار می شوند نمی توانند در آینده قدرت تکلم و صحبت کردن داشته باشند.

تکنیک‌هایی برای گوش‌دادن

شنوایی انسان مانند دیگر حواس انسان نیز می تواند دچار نقص و اختلال گردد و اگر این اتفاق بیفتد به اصطلاح گفته می شود که کم شنوایی رخ داده است. در بیشتر کم شنوایی ها، با استفاده از دستگاهی به نام سمعک می توان کم شنوایی را جبران کرد. در برخی از کم شنوایی ها هم که به علت عفونت های گوش اتفاق می افتد می توان با دارو درمانی از بروز کم شنوایی جلوگیری کرد. همچنین در ناشنوایی هم می توان از کاشت حلزون و برخی نیز با کاشت پروتز های ساقه مغز ناشنوایی را درمان کرد. آنچه که مهم است این است که هر نوع اختلال در شنوایی را باید برطرف کرد در غیر صورت آثار جبران ناپذیری بر دستگاه شنوایی و نیز کل دستگاه عصبی و مغز بر جای می گذارد.

چه افرادی به سمعک نیاز دارند؟

انواع کم شنوایی ها

هنگامیکه اختلال در دستگاه شنوایی اتفاق می افتد کم شنوایی رخ می دهد و بسته به نوع آن، میزان مختلفی از رخ می دهد. بر اساس شدت آسیب وارده، انواعی از کم شنوایی ها ایجاد می شود که از کمترین تا بیشترین مقدار به ترتیب به انواع خفیف، ملایم، متوسط، متوسط شدید، شدید و عمیق طبقه بندی می شود. هر کدام از این کم شنوایی ها که باشد معلولیت های مختلفی ایجاد می کند. اگر چنانچه فرد نوزاد یا کودک باشد کوچکترین کم شنوایی یعنی در حد خفیف هم مهم تلقی می شود و فرد باید برای جلوگیری از مشکلات آتی در زبان و گفتار از سمعک استفاده کنند اما اگر فرد بزرگسال است و زبان و گفتار کامل شکل گرفته است چنانچه کم شنوایی در حد متوسط با بالاتر باشد نیاز هست از سمعک استفاده کند و از این مقدار کمتر باشد نیازی حیاتی احساس نمی شود مگر اینکه فرد خود، تمایل به استفاده از سمعک داشته باشد. استفاده از سمعک وایرلس می تواند برای افرادی که کم شنوایی زیاد دارند مثمرثمر باشد. استفاده نکردن از سمعک علی رغم داشتن کم شنوایی، باعث می شود به مرور زمان هم کم شنوایی بیشتر شود و هم تاثیرات مخربی بر روی توانایی های شناختی مغزی داشته باشد و مشکلاتی مانند کاهش حافظه کاری، دمانس و آلزایمر ایجاد شود.

چه افرادی به سمعک نیاز دارند؟

چطور بفهمیم کم شنوایی داریم؟

دستگاه شنوایی انسان دارای طیف گسترده ای از فرکانس ها است که تعدادی از آنها برای ایجاد و بالغ شدن طبیعی گفتار اهمیت بیشتری دارد و لذا برای اینکه میزان قدرت شنوایی را بررسی کنیم لازم است این فرکانس های شنوایی بررسی شوند. آزمونی که برای سنجش شنوایی به کار می رود نوار گوش یا ادیومتری نام دارد که در این تست، میزان کم شنوایی به دست می آید. برای انجام این کار لازم است به کلینیک های شنوایی شناسی یا درمانگاه یا بیمارستان های که بخش شنوایی شناسی دارند مراجعه شود. کارشناس شنوایی شناسی یا ادیولوژیست این کار را برای شما انجام می دهد. لازم به ذکر است که بلند کردن صدای مدیاها مانند رادیو و تلویزیون، نشنیدن صدای زنگ در، بلند حرف زدن، درک نکردن گفتار بخشی از نشانه های است که به صورت مرسوم شک بر کم شنوایی را بیشتر می کند اما به صورت دقیق تنها روش علمی و صحیح برای کشف میزان کم شنوایی انجام تست شنوایی یا گرفتن ادیومتری است.

چه افرادی به سمعک نیاز دارند؟

کلام آخر:

توصیه می شود یک بار تست شنوایی را انجام دهید اگر کم شنوایی وجود نداشته باشد نیاز به انجام مجدد تست شنوایی وجود ندارد و هر ۳ سال یک بار این تست را انجام دهید مگر اینکه شرایط شغلی به نحوی باشد که احتمال آسیب به شنوایی وجود داشته باشد که در آن صورت لازم است هر سال این تست را انجام دهید. اگر هم کم شنوایی وجود داشته باشد لازم است برای خرید سمعک در اسرع وقت اقدام کنید.

کلینیک ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک تهران صفیر، یکی از مراکز مهم در شهر تهران است که به انجام تست های شنوایی ویژه برای دریافت سمعک و نیز تجویز انواع سمعک ها می پردازد. شماره تماس ۲۲۶۴۸۲۷۰ برای دریافت وقت اختصاص یافته است. همچنین می توانید از سایت مرتبط به این مجموعه به نشانی www.tehransafir.com برای دریافت اطلاعات مفید در مورد گوش، شنوایی و سمعک بهره مند شوید.

خوب بشنوید بهتر زندگی کنید

سمعک تهران صفیر

دکتر ولدبیگی

کد خبر 640744

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha