مسابقه‌ی تسلیحاتی برای تولید و توسعه کشنده‌ترین سلاح‌های مافوق صوت بین چین و آمریکا در حالی در جریان است که پنتاگون تمرکز خود را بر تامین بودجه هنگفت این رقابت گذاشته است.

تسليحات مافوق صوت

به گزارش همشهری آنلاین، نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرد در حالی که پکن و واشنگتن بیش از پیش بر ساخت و آزمایش نسل بعدی تسلیحات پرسرعت تمرکز دارند، درگیر مسابقه‌ای تسلیحاتی برای توسعه کشنده‌ترین سلاح‌های مافوق صوت هستند.

فرانک کندال، فرمانده نیروی هوایی آمریکا طی مصاحبه‌ای به رویترز گفت: «این مسابقه تسلیحاتی نه لزوما برای افزایش تعداد، بلکه برای افزایش کیفیت سلاح‌هاست» و افزود این رقابت که برای مدتی طولانی در جریان بوده، اکنون وارد فاز مافوق صوت شده است؛

دو ماه قبل، افسر ارشد ارتش ایالات متحده، ژنرال مارک میلی، آزمایش تسلیحات مافوق صوت چین را تایید کرد و گفت به نظر می‌رسد که پکن به دنبال سیستمی برای فرار از دفاع موشکی آمریکا است.

در سال جاری، پنتاگون، وزرات دفاع آمریکا، نیز چندین آزمایش تسلیحاتی مافوق صوت را با موفقیت متفاوت به انجام رسانده؛ نیروی دریایی آمریکا به تازگی یک موتور موشک تقویت کننده را با موفقیت آزمایش کرده که برای به حرکت درآوردن یک پرتابگر حامل سلاح مافوق صوت در ارتفاع بالا استفاده می‌شود.

سلاح‌های مافوق صوت با سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت یعنی حدود ۶۲۰۰ کیلومتر در ساعت، در اتمسفر فوقانی حرکت می‌کنند. کندال خاطرنشان کرد که ارتش آمریکا بودجه خود را بر عراق و افغانستان متمرکز کرده بود و به اندازه کافی بر پیشرفت تسلیحاتی خود تمرکز نداشته است.

خارج کردن سیستم‌های قدیمی‌تر و گران‌قیمت‌تر، به نفع سیستم‌های جدید، از جمله برنامه‌های توسعه مافوق صوت، بودجه هنگفت این برنامه را تا حدودی تامین خواهد کرد؛ پیمانکاران دفاعی امیدوارند نه تنها با ساخت سلاح‌های مافوق صوت، بلکه با توسعه مکانیسم‌های جدید شناسایی و دفاع، از تغییر به سمت سلاح‌های مافوق صوت بهره ببرند.

اخیرا شرکت‌های سازنده تسلیحات نظامی آمریکا همگی برنامه‌های تسلیحات مافوق صوت خود را برای سرمایه‌گذاران تبلیغ کرده‌اند، زیرا تمرکز جهان بر رقابت تسلیحاتی جدید معطوف شده است. رئیس تحقیق و توسعه گفت، با این حال، پنتاگون از پیمانکاران دفاعی می‌خواهد که هزینه نهایی تسلیحات مافوق صوت را کاهش دهند، زیرا نسل بعدی این سلاح‌ها در حال حاضر ده‌ها میلیون برای هر واحد هزینه دارد.

کد خبر 640508
منبع: رویترز

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha