مجموع نظرات: ۶
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

هنگامی که ایستاده آب می‌نوشیم، به بدنمان آسیب وارد می‌شود و اثرات منفی به ما غلبه می‌کند. در این مطلب ۱۰ دلیل بیان شده که هرگز نباید ایستاده آب نوشید.

آب خوردن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تابناک، هنگامی که ایستاده آب می‌نوشیم، به بدنمان آسیب وارد می‌شود و اثرات منفی به ما غلبه می‌کند. زمانی که می‌ایستیم، بدن و بافت‌ها در حالت تنش و فشار هستند و باعث می‌شود که آب به سرعت به پایین بدن برود و تعادل مایعات موجود در بدن به هم بریزد.

اما شاخص دیگری که در مصرف آب اهمیت دارد، طریقه و نحوه آن است که در بسیاری از موارد به ایستاده آب خوردن ختم می‌شود. با اینکه اکثریت ما به طور ایستاده آب و دیگر مایعات را می‌نوشیم؛ دلایل متعددی بر عدم انجام این کار وجود دارد چراکه ایستاده آب خوردن می‌تواند آسیب‌ها و ضررهای متعددی را بر بدن و عملکرد آن وارد کند. اگر همچنان قانع نشده‌اید؛ ۱۰ دلیل زیر حتما شما را مجاب خواهد کرد.

بی‌دلیل نبوده که بزرگان به ما نشسته آب خوردن را توصیه کرده‌اند. در آموزه‌های دینی نیز به این امر اشاره شده است. ممکن است هنگام ورزش نیز مربی از شما بخواهد که ایستاده آب نخورید چون این کار می‎‌تواند عواقبی را به دنبال داشته باشد که محققین و پزشکان متخصص به‌تازگی دلایل علمی ممانعت از ایستاده آب خوردن را بیان کرده‌اند. اگر لیوان به دست دارید و می‌خواهید ایستاده آب بنوشید؛ شایع دلایل زیر شما را از آن منصرف کند.

به این ۱۰ علت مهم هرگز ایستاده آب ننوشید

ایستاده آب خوردن می‌تواند منجر به آرتروز شود

ممکن است برایتان باورنکردنی باشد اما احتمال بروز آرتروز در افرادی که عادت به ایستاده آب خوردن دارند؛ وجود دارد. در حالت ایستاده آب خوردن باعث می‌شود تا توازن مایعات بدن به هم خورده و این مشکل می‌تواند موجب انباشتگی مایع در مفاصل شده که بدین ترتیب امکان بروز آرتروز را فراهم می‌کند.

متخصصین پزشکی دریافته‌اند که مصرف ایستاده آب می‌تواند منجر به وارد شدن سریع مایع به روده شود که این سرعت ورود آب می‌تواند برخورد با دیواره معده را به همراه داشته باشد. این برخورد با دیواره معده می‌توانند مشکلات بلندمدتی را برای دستگاه گوارش ایجاد کند؛ همانطور که به معده آسیب می‌رساند.

همچنان تشنه خواهید ماند اگر ایستاده آب بخورید

تشنگی شما هیچ‌گاه نمی‌تواند با ایستاده آب خوردن رفع شود. بهتر است به جای حالت ایستاده، لحظه‌ای نشسته و مقدار متعادل‌تری از آب را مصرف کنید تا تشنگی شما رفع شود.

با ایستاده آب خوردن از سوء‌هاضمه ممکن است رنج ببرید

زمانی که نشسته آب می‌نوشید؛ اعصاب شما در حالت آرام و راحت‌تری قرار دارد که این به شما کمک می‌کند تا مایع و دیگر مواد غذایی را بهتر هضم کنید. نوشیدن آب به صورت ایستاده، سیستم گوارشی را به هم می‌ریزد. به خاطر همین فشار و سرعت بالای وارد شدن آب به شکم، آسیب‌زننده است و پروسه گوارش را مختل خواهد کرد.

کلیه شما آب را در زمانی که ایستاده آب می‌خورید به‌درستی تصفیه نمی‌کند 

خوردن آب در حالت ایستاده به تصفیه و پاک‌سازی آب توسط کلیه کمک نمی‌کند. به طور معمول ناخالصی‌ها در کلیه و مثانه باقی می‌مانند که می‌تواند به اختلال دستگاه ادراری و حتی وارد شدن آسیب‌های دائمی به کلیه منجر شود.

ایستاده آب خوردن موجب رقیق شدن اسید معده نمی‌شود

حتی باید در نظر گرفته که نوشیدن آب باید به آرامی و با ورودی‌های کوچک در حالت نشسته باشد. این روش کمک می‌کند تا اسید موجود در بدن با ترکیب با مقدار مناسبی از آب رقیق شود.

ایستاده آب نوشیدن و خطر برای ریه

هنگامی که شما ایستاده آب می‌نوشید، مواد مغذی و ویتامین‌ها به کبد و سیستم گوارش نمی‌رسند و سرعت متعادل به هم می‌خورد و همین عاملی برای خطرات ریه و قلب خواهد بود، زیرا سطح اکسیژن به هم خواهد ریخت.

می‌تواند موجب زخم‌ها و سوزش سر دل شود

وقتی در حالت ایستاده آب می‌نوشید؛ این کار باعث می‌شود تا مایع به سطح پایین مری با شدت بالایی برخورد کند. این عمل در نتیجه می‌تواند موجب ایجاد اختلال و مزاحمت در اسفنکتر (مفصل بین معده و مری) شده که سوزش مری را می‌تواند به دنبال داشته باشد به این دلیل که اسید معده به سمت بالا صعود می‌کند.

به هم خوردن تعادل سطح اسید در بدن

اینکه شما بنشینید و به آرامی چند جرعه آب بنوشید، باعث می‌شود که سطح اسید بدنتان متعادل باشد که در غیر این صورت، میزان اسید به هم می‌خورد.

می‌تواند موجب سفتی عصب‌های شما شود

زمانی که ایستاده آب می‌نوشید؛ یک تنش در اعصاب شما به وجود می‌آید اما اگر در حالت نشسته مصرف کنید؛ سیستم آرام‌ و هضم‌کننده موجب آرام کردن اعصاب و تنش شده و می‌تواند فرایند هضم را تسهیل کند.

جذب نشدن مواد مغذی موجود در آب

هنگامی که ایستاده آب بنوشید، بدن تحت فشار است. باید بنشینید، عضلات و بدن خود را ریلکس نگه دارید و روی هضم و گوارش مایعات با سرعت آرام‌تر و ریلکس‌تر تمرکز کنید.

کد خبر 640315

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز