با وجود تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای، در سال‌های اخیر سهم محصولات قاچاق این برندها از بازار ایران افزایش یافته است؛ محصولاتی که به شیوه‌های مختلف قاچاق می‌شوند و آزادانه با تبلیغ در فضای مجازی حتی با بیمه و گارانتی به فروش می‌رسند.

قاچاق كالا

همشهری - علی ابراهیمی: در چنین شرایطی اخیرا روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شناسایی یکی از سرشبکه‌های بزرگ قاچاق سازمان‌یافته لوازم خانگی ‌خبر داده و اعلام کرده است: این شبکه در طول ۲ سال فعالیت خود، به قاچاق ۳۰‌ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی، غالبا با نشان‌های تجاری کره‌جنوبی، با سوءاستفاده از رویه‌های قانونی کولبری و ته‌لنجی، از مرزهای غربی و بنادر جنوبی اقدام کرده است. با حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز در مورد این شبکه و آخرین وضعیت برخی از پرونده‌های قاچاق لوازم خانگی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ماجرای کشف شبکه قاچاق سازمان‌یافته لوازم خانگی چیست؟

با اقدام اطلاعات سپاه پاســداران یکــی از سرشبکه‌های بزرگ قاچاق سازمان‌یافته لوازم خانگی شناسایی، مستندات جمع‌آوری و پرونده‌ای برای برخورد با این تخلف تشکیل شده است.

  • این قاچاق سازمان‌یافته را اشخاص حقیقی انجام داده‌اند یا حقوقی؟

این شبکه با سوءاستفاده از دو رویه قانونی کولبری و ته‌لنجی به قاچاق سازمان‌یافته انواع لوازم خانگی، با نشان و برندهای کره‌ای اقدام می‌کردند. مغز متفکر این شبکه قاچاق در کردستان مستقر بوده است. این شبکه قاچاق سازمان‌یافته از مسیر بانه هدایت و در عین حال از مسیرهایی مانند خوزستان هم اجرایی می‌شده است. بررسی‌ها نشان‌دهنده شکل‌گیری یک شبکه قاچاق سازمان‌یافته است. قاچاقچیان عمدتا از طریق یکی از نمایندگی‌های سامسونگ مستقر در عراق، فعالیت می‌کردند، کالاهای قاچاق به شیوه کولبری یا ته‌لنجی وارد ایران می‌شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پول حاصل از فروش این لوازم خانگی قاچاق به‌حساب نماینده سامسونگ در عراق واریز شده است.

  • این شبکه سازمان‌یافته چه میزان کالا را با چه ارزشی به داخل ایران قاچاق کرده است؟

این شبکه قاچاق در ۲ سال گذشته ۹۴ هزار قطعه کالای قاچاق لوازم خانگی را وارد کشور کرده و از این محل ۹۱۰ میلیارد تومان کالا را در بازار ایران فروخته است. این شبکه همچنین ۶هزار قلم کالا را هم به ارزش ۸۱ میلیارد تومان ‌به شیوه ته‌لنجی وارد و در بازار عرضه کرده است. از این میزان ۳ هزار و ۴۰۰ قلم کالا، شامل‌ تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و کولر گازی از انبارها کشف شده است.

  • علت سهم بالای لوازم خانگی کره‌ای در این محموله‌های قاچاق چه بوده است؟

شرکت‌های کره‌ای به هنگام تحریم‌ها، با خلف وعده و تخطی از قراردادهای خود با تولیدکنندگان ایرانی، شرکای خود را تنها گذاشتند، اما با وجود این هنوز نمی‌خواهند از بازار لوازم خانگی ایران دست بکشند؛ به‌همین دلیل سهم برندهای کره‌ای از بازار لوازم خانگی قاچاق بسیار زیاد است.

  • آیا به موارد دیگری از قاچاق سازمان‌یافته لوازم خانگی کره‌ای برخورده‌اید؟

اخیرا گمرک ایران ورود غیرقانونی محموله لوازم خانگی کره‌ای را به جزیره کیش تأیید کرده است.

  • به‌نظر شما راهکار برخورد با قاچاق سازمان‌یافته لوازم خانگی به شیوه ته‌لنجی و کولبری چیست؟

با وجود ممنوعیت ثبت سفارش و واردات لوازم خانگی، برخی با این توجیه که‌ محصولات کره‌ای وارد شده، قبل از ممنوعیت خریداری شده است، برای واردات این اقلام تلاش می‌کنند. مدتی است روش ثبت آماری، جایگزین ثبت سفارش و تعیین منشأ ارز واردات محموله‌های لوازم خانگی به شیوه ته‌لنجی، ملوانی و کولبری شده اما برخی لوازم خانگی از طریق همین مجاری رسمی و به ظاهر قانونی وارد کشور می‌شود. برای برخورد با قاچاق سازمان‌یافته لوازم خانگی، باید در حاکمیت به این موضوع پرداخته و تعیین تکلیف شود. ‌باید واردات لوازم خانگی به شیوه‌هایی نظیر مرزنشینی و ته‌لنجی به‌نحوی مدیریت شود که امکان تخلف، از طریق ثبت آماری وجود نداشته باشد.

  • چندی پیش مدیرکل مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته گمرک ایران از اقدام این مرکز برای برخورد با قاچاق ۵۲ کانتینر لوازم خانگی دوو خبر داده بود. این پرونده در چه مرحله‌ای است؟

در مورد این خبر از مسئولان گمرک ایران استعلام کرده‌ایم که هنوز پاسخی به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداده‌اند اما احتمالا گمرک ایران این هفته اطلاعات لازم را در مورد این موضوع به ستاد ارائه خواهد کرد و در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

  • سرانجام ترخیص محموله قطعات لوازم خانگی بوش از گمرک چه شد؟

موضوع ترخیص قطعات لوازم خانگی بوش از گمرک، با پرونده‌های قاچاق لوازم خانگی متفاوت است. اخیرا نیز معاون فنی گمرک ایران در مورد این موضوع اظهارنظر کرده‌اند. بر مبنای این اظهارنظرها تا این لحظه ترخیص قطعات لوازم خانگی بوش از گمرک منتفی است.

  • پرونده تخلف گمرکی ۴۷۰۰ میلیارد تومانی سامسونگ و ال‌جی در چه مرحله‌ای است؟

هنوز در مورد این پرونده، موضوعی به ستاد مرکزی مقابله با کالا و ارز منعکس نشده و باید گمرک ایران در مورد جزئیات آن اعلام نظر کند.

  • عرضه لوازم خانگی داخلی با برچسب برندهای خارجی، به‌ویژه کره‌ای، به رویه‌ای ناصواب در بازار تبدیل شده، برخورد با این تخلف بر عهده چه دستگاهی است؟

برخورد با این تخلف در حوزه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت است. با توجه به اینکه ارائه کد شناسه کالا برای لوازم خانگی از سال گذشته اجرایی شده است، مصرف‌کنندگان می‌توانند هنگام خرید انواع لوازم خانگی استعلام کنند که تولیدکننده اینگونه محصولات چه شرکتی است یا کیفیت و گارانتی لوازم خانگی عرضه‌شده در بازار مصرف چگونه است.

کد خبر 640252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    بیچاره من مصرف کننده لوازم خانگی .مثل خودرو هر آشغال و بی کیفیت تولید بشه به گرانی و قیمت محصولات باکیفیت بخریم و صدا پیمان هم نیاد