کارگردان مستند «گیسه‌لو» با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را معطوف کرده تا مسئولان این مستند را ببینند، گفت: بحث ازدواج پناهجویان غیرقانونی افغانستانی با خانم‌های ایرانی تبدیل به معضلی در استان کرمان شده که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

محمدصادق اسماعیلی مستندساز

به گزارش همشهری آنلاین، محمدصادق اسماعیلی که با مستند «گیسه‌لو» در بخش نیمه‌بلند پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درباره ایده ساخت این مستند گفت: یکی از معضلاتی که ما در استان کرمان با آن مواجهیم، حضور مهاجران غیرقانونی افغانستانی است که به واسطه حضور آنها، تبعاتی جدی برای هم‌استانی‌های ما به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی، یک‌سوم جمعیت استان کرمان در حال تبدیل شدن به پناهجویان غیرقانونی افغانستانی است، عنوان کرد: بحث ازدواج این مهاجران با دختران ایرانی، دغدغه‌ای را در من به وجود آورد که سعی کردم درباره آن کاری انجام دهم.

این کارگردان در ادامه درباره مستند «گیسه‌لو» توضیح داد: این مستند قصه خانمی را روایت می‌کند که در موقعیت بحرانی قرار گرفته است. این خانم در ۱۵ سالگی توسط فردی فریب داده شده و به افغانستان ربوده می‌شود و در آنجا اتفاقات ناگواری برایش رخ می‌دهد. او بعد از سال‌ها به ایران برگشته، اما همچنان درگیر این موضوع است. چراکه می‌خواهد برای بچه‌هایش شناسنامه بگیرد. هیچ خبری از همسرش ندارد و یک زن کاملا رها شده و بلاتکلیف در اجتماع است.

اسماعیلی درباره تاثیری که جشنواره «سینماحقیقت» در دیده شدن آثار راه یافته به این رویداد می‌تواند داشته باشد، گفت: «گیسه‌لو» چهارمین فیلمی است که از من در بخش مسابقه «سینماحقیقت» پذیرفته شده و فکر می‌کنم این جشنواره تنها ویترینی بوده که ما مستندسازان در ایران به صورت جدی برای نمایش آثار خود داریم. البته جشنواره‌های مستند دیگری هم وجود دارند اما کیفیت آنها به اندازه «سینما حقیقت» نیست. در نتیجه فکر می‌کنم این رویداد مهمترین فستیوال سینمای مستند ایران بوده که خیلی برای ما مهم است، اولین اکران فیلم را در این جشنواره سپری کنیم.

این مستندساز همچنین با اشاره به مستند «آشنگ» که چند سال قبل با آن در جشنواره «سینماحقیقت» شرکت کرده، گفت: سه سال قبل با مستند «آشنگ» در جشنواره سینما حقیقت حضور داشتم. این مستند داستان ۷ زن بود که همسران آنها به حبس ابدی محکوم شده بودند که و عفوی شامل حالشان نمی‌شد، آنها قبل از آن دو بار به اعدام محکوم بودند.

وی افزود: بعد از نمایش این مستند در جشنواره «سینماحقیقت»، به طریقی معاون قوه قضاییه وقت و بعد رییس قوه قضاییه فیلم را دیدند و از رنج زن‌ها و خانواده آنها به صورت عینی مطلع شدند. همین موضوع باعث شد تا دستور آزادی هر هفت نفر را صادر کنند. این اتفاق ویژه‌ای بود که به واسطه دیده شدن فیلم در این جشنواره رخ داد. ما در فرایند نمایش آثار تلاشمان این است که بتوانیم به واسطه سینمای مستند، عملا آدم‌هایی که کمتر دیده و فهمیده می‌شوند را به نمایش بگذاریم و صدای آنها باشیم.

کارگردان مستند « گیسه‌لو» در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره پیش‌بینی خود از دیده شدن فیلم در بخش‌هایی از جشنواره «سینما حقیقت» بیان کرد: این موضوع به هیات داوری مربوط می‌شود. ما تلاش خود را کردیم که بتوانیم فیلمی بسازیم که حداقل استانداردهای سینمای مستند را نسبت به امکانات و بودجه‌ای که داشتیم داشته باشد. بیشتر تاکیدم بر این است که طیفی از مسئولان فیلم را ببینند. ما در حال صحبت از یک معضل جدی در استانمان هستیم و فکر می‌کنم با دیده شدن این مستند، زمینه ایجاد آن اتفاقی که باید رقم می‌خورد.

پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

کد خبر 640099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهیل IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 0
    ما با هم برادریم اختلاط نژاد و نسل هم پیدا کنیم مهم نیست مهم اینه که برادران افغان راحت باشند پا برهنه میان ایران و بر میگردن کسی هم کاری نداره حالا یک ایرانی بره افغانستان جد و آبادش میارن جلوی چشمش من 2 سال پیش برای کاری افغانستان بودم به عین دیدم.
  • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 0
    برام جالبه سهیل واقعیت گفته چرا کسی تائید نکرد . اگر غیر از اینه نظرتون بنویسید.