یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند کودکانی که دچار عود مداوم خروسک می‌شوند، ممکن است دچار بازگشت اسید معده به مری یا بیماری ریفلاکس باشند.

خروسک معمولا سرفه بلند و شاخص آن شناسایی می‌شود. این عارضه ممکن است باعث تنفس سریع یا اشکال در تنفس و گاهی خس خس سینه شود. تصور بر این است که خروسک ناشی از عفونت ویروسی است، اما مشکلات مجاری هوایی فوقانی نیز به عنوان یک آغازگر احتمالی این عارضه پیشنهاد شده است.

 به گزارش هلث‌دی‌نیوز دکتر هارلن آر مونتز، استاد بیماری‌های گوش و حلق و بینی کودکان و سرپرست این تحقیق در این باره گفت: "ما شماری از کودکان را یافتیم که  دچار تنگی مادرزادی مجاری تنفسی فوقانی بودند. به علاوه در شماری از  کودکان یافته‌هایی دارند که به نظر می‌رسد بیانگر ابتلای آنها به بیماری ریفلاکس اسید معده به مری است."

به گفته مونتز در بیماری ریفلاکس معده به مری اسید معده باعث تورم و التهاب حنجره می‌شود، و به این ترتیب باعث باریک شدن راه هوایی می‌شود.

او می‌گوید:‌ "از این مهم‌تر که این وضعیت می‌تواند باعث تورم بیشتر به علت هر نوع عفونت ویروسی یا تنفسی شود." 

مونتز فکر می‌کند که شناسایی کودکانی که دچار ریفلاکس هستند، می‌تواند خروسک‌های عودکننده را درمان کند.

برای این بررسی گروه مونتز با استفاده از اندوسکوپی مجاری هوایی 80 کودک دچار خروسک عودکننده را بررسی کردند. این پژوهشگران نشان دادند که 33 درصد این کودکان دچار باریک‌شدگی راه هوای هستند، و  19 کودک ریفلاکس معده به مری دارند.
به گفته مونتز آنها کودکان مبتلا به ریفلاکس برای یک سال درمان کردند، و 14 تای آنها علائم بهبودی از خروسک را نشان دادند.

 او می‌‌گوید برای یک کودک غیر معمول است بیش از سه حمله خروسک در مدتی کوتاه داشته باشد، "این کودکان باید مورد بررسی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود دچار ریفلاکس نیستند."

دکتر دنیس اسکولنیک از بخش اطفال در دانشگاه تورونتو در باره نتایج این تحقیق گفت که به نظر او این یافته‌ها تنها برای شمار اندکی از کودکان مبتلا به خروسک صدق می‌کند.

 او افزود: "اکثریت موارد خروسک ناشی از عفونت‌های ویروسی است و این امر حتی در موارد عودکننده هم صحت دارد. این بررسی تنها در مورد بیماران نادری صدق می‌کند که مرتبا دچار حملات عودکننده و شدید خروسک می‌شوند تا حدی که اندوسکوپی برای آنها ضرورت پیدا ‌کند."

کد خبر 63974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز