یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسلوونی در حالی پارلمان جدید خود را انتخاب می‌کند که انتظار می‌رود حزب محافظه‌کار حاکم SDS و سوسیال دمکرات‌های این کشور رقابتی شانه‌به شانه داشته باشند.

روزنامه اتریشی کلاینه سایتونگ گزارش داد، بیش از 3300 حوزه رای‌گیری در سراسر اسلوونی ساعت هفت صبح (به وقت محلی) درهای خود را بر روی 1.65 میلیون واجد شرایط رای‌دهی در این کشور گشودند.

علاوه بر این، آرای حدود 50 هزار اسلوونیایی خارج از کشورشان هم به صندوق‌های رای ریخته خواهد شد.

نظرسنجی‌ها حکایت از رقابت تنگاتنگ میان حزب محافظه‌کار دمکراتیک اسلوونی (SDS) به نخست‌وزیری یانز یانزا و مخالفان سوسیال دمکرات (SD) دارد.

رقابت نزدیک

پس از آن که SDS یک هفته پیش به شکلی واضح پیش افتاده بود، روز جمعه نظرسنجی انتخاباتی موسسه نینامدیا برای روزنامه «دنونیک» (Dnevnik) نشان داد این برتری به کمترین سطح خود رسیده است.

حزب SDS فقط 30.3 درصد آرا را از آن خود کرده و سوسیال دموکرات‌ها 27.6. بر اساس اعلام نینامدیا SD یک هفته پیش 9.2 درصد از رقیب خود عقب‌تر بود (29.9 به 20.7 درصد).
نظرسنجی‌های اخیر به وضوح حکایت از شکست حزب حاکم و انحلال ائتلاف راست میانه پس از گذشت فقط چهار سال دارد.

گر چه باید جانب احتیاط را به خاطر کوچک بودن جامعه آماری نظرسنجی نینامدیا که روزانه به روز می‌شود، در اتکا به آن رعایت کرد، اما وضوح گرایش‌ها مشخص است، به طوری که در هفته گذشته SD پیش افتاده بود و می‌توانست با ائتلاف با حزب لیبرال زارس (هوادار حقیقت) و LDS (لیبرال دموکرات) به اکثریت مطلق در دست یابد.

در صورتی که یانزا در انتخابات پیروز شود، احتمالا برای تشکیل دولت با مشکل مواجه خواهد شد، زیرا هر دو حزب محافظه‌کار ائتلافی آن یعنی SLS (حزب مردم) و NSi (اسلوونی جدید) در نظرسنجی‌ها از جایگاه ضعیفی برخوردارند.

حتی حزب NSi در معرض این تهدید قرار دارد که در ورود به پارلمان شکست بخورد. بدین ترتیب یانزا برای تشکیل دولت باید بر روی حزب ملی‌گرای اسلوونی (SNS) متعلق به زماگو یلوچیچ حساب باز کند که احتمالا حدود هشت درصد آرا را کسب خواهد کرد. در همین حال، یانزا در صورت پیروزی در انتخابات همه احزاب پارلمان را برای مشارکت در «ائتلاف توسعه‌ای گسترده» دعوت خواهد کرد که احزاب چپ قاطعانه این ارتباط را رد می‌کنند.

میزان مشارکت

میزان مشارکت نتیجه‌ای تاثیرگذار در این انتخابات دارد. به گفته کارشناسان در صورت بالا بودن میزان مشارکت – 70 درصد – احزاب چپ می‌توانند طیف گسترده‌ای از رای‌دهندگان را به سوی خود جلب کنند. نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام گرفته میزان مشارکت را در بالاترین میزان حدود 65 درصد تخمین زده‌اند.

کد خبر 63944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز