چه دانشجو باشید و چه بودجه کمی داشته باشید یا بخواهید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، زندگی در خانه‌ای سرد برای شما ایده‌آل نیست. خوشبختانه راه‌های موثری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خانه خود را حتی بدون وجود وسیله گرمایشی گرم نگه دارید.

image-20211124151222-1.jpeg

با استفاده از این راهکارها می‌توانید کارایی خانه خود را نیز افزایش دهید. در ادامه با چند راه ارزان برای گرم نگه داشتن اتاق در روزهای سرد سال آشنا می‌شوید.

۱. مبلمان را تغییر دهید

فکر کردن به موقعیت مبلمان یکی از راه‌های ساده و ارزان برای صرفه‌جویی در انرژی و گرم‌تر نگه داشتن خانه است. هر مبلمانی که رادیاتورها را می‌پوشاند از جریان پیدا کردن گرما در اتاق جلوگیری می‌کند. حتی انسداد جزئی رادیاتور نیز می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد. از سوی دیگر، توصیه می‌شود که در زمستان، مبلمان از دیوار خارجی دور شود زیرا در غیر این صورت، با نشستن بر روی مبل‌ها احساس سرما خواهید کرد.

۲. به عادات خود فکر کنید

روشن کردن وسایل گرمایشی به‌محض شروع کاهش دما، کاری بسیار رایج است. بااین‌حال، این کار می‌تواند یک عادت پرهزینه باشد. در صورت امکان، صبر کنید و ببینید آیا واقعا نیاز به روشن کردن سیستم گرمایشی دارید یا خیر. این امر به‌خصوص در اوایل پاییز اهمیت دارد. اگر اصرار دارید که وسیله گرمایشی را روشن کنید به دمایی که سیستم گرمایشی را بر روی آن تنظیم می‌کنید توجه کنید. تخمین زده می‌شود که تنها یک درجه کم کردن ترموستات می‌تواند تا ۱۰ درصد در هزینه قبض و طبعا مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

۳. شمع روشن کنید

۱۰+ ۱ راه ارزان برای گرم نگه داشتن اتاق در روزهای سرد سال

شمع می تواند گرمای زیادی را تولید کند اما لازم است حواستان به محلی که شمع را در آن قرار می دهید باشد و همچنین نباید آن را بدون مراقبت رها کنید. میتوانید از بخاری شمعی نیز استفاده کنید. اگرچه این بخاری به اندازه یک شومینه، بخاری واقعی یا مدل ۲۴۰۰۰ یا ۳۰۰۰۰ کولر گازی ایران رادیاتور گرما ایجاد نمی کند اما گرمای آن بسیار ارزان است. قیمت کولر گازی ایران رادیاتور را می‌توانید از نمایندگی بپرسید و سپس برای خرید آن تصمیم بگیرید.

۴. در بالای رادیاتور یک قفسه قرار دهید

قرار دادن یک قفسه درست در بالای رادیاتور درواقع یک مکمل فوق‌العاده برای رادیاتور است زیرا این کار به توزیع یکنواخت گرمای رادیاتور کمک می‌کند. وقتی قفسه‌ای را در بالای رادیاتور قرار می‌دهید، قفسه تقریبا مانند یک سپر عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که گرمای رادیاتور به سمت سقف حرکت کند. در عوض، گرما در داخل اتاق جریان پیدا می‌کند.

۵. رادیاتور را هواگیری کنید

رادیاتور اتاق را بررسی کنید و ببینید آیا به‌درستی گرم می‌شود یا خیر. اگر نقاط سردی را احساس کردید ممکن است رادیاتور نیاز به هواگیری داشته باشد. وقتی رادیاتورها نقاط سردی دارند این مسئله نشان‌دهنده این است که هوا در داخل آن‌ها محبوس شده است. این هوای به دام افتاده مانع از گردش آب گرم در رادیاتور می‌شود و به همین دلیل، گرم شدن اتاق نیز بیشتر طول می‌کشد. اگر برای نگهداری و تعمیرات رادیاتور به راهنمایی بیشتری نیاز دارید به شما پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه کنید.

۶. هر منفذی را بررسی کنید

بسیاری از وسایل قدیمی با در و پنجره‌های تک جداره ممکن است باعث شوند که هوای گرم از خانه خارج شود و هوای سرد وارد خانه شود. به همین دلیل، مهم است که همه در و پنجره‌های خانه را چک کنید و ببینید آیا منافذی در چارچوب آن‌ها وجود دارد یا خیر. اگر بودجه شما اجازه تعویض در و پنجره‌ها را نمی‌دهد می‌توانید از درزگیرهای چسب‌دار برای بستن درزها استفاده کنید. همچنین، اگر آبگرمکن بوتان یا هر آبگرمکن دیگری دارید توجه کنید که بهتر است از فویل به عنوان درزگیر لوله آبگرمکن استفاده کنید. خرید اینترنتی آبگرمکن های بوتان در مدل‌ فن دار و دیواری از طریق نمایندگی های آنلاین مثل فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در دسترس است که قیمت هر یک از آن‌ها بر اساس مدل متفاوت است.

۷. اگر از شومینه استفاده نمی‌کنید دودکش آن را مسدود کنید

با تغییر آب‌وهوا ممکن است متوجه شوید که از سمت شومینه هوای سردی وارد خانه می‌شود. اگرچه شومینه‌ها می‌توانند نقاط کانونی خانه باشند اما واقعیت این است که دودکش باز می‌تواند منجر به جریان یافتن ناخواسته هوای سرد و فرار گرما شود. بنابراین، اگر از شومینه استفاده نمی‌کنید دودکش آن را مسدود کنید.

۸. از پرده‌ها استفاده کنید

۱۰+ ۱ راه ارزان برای گرم نگه داشتن اتاق در روزهای سرد سال

میزان قابل ‌توجهی از گرما از طریق پنجره‌های خانه از دست می‌رود. بااین‌حال، استفاده از پرده‌ها یک راه‌حل عالی برای کاهش این مسئله است. پرده‌ها به حفظ گرمای خانه کمک می‌کنند و جریان هوای گرم به سمت بیرون از خانه را محدود می‌کنند. این امر به‌خصوص زمانی صادق است که پرده‌های خانه سنگین باشند.

۹. از فرش استفاده کنید

کف‌های بدون عایق می‌توانند ۱۰ درصد از اتلاف گرما را به خود اختصاص دهند. این مسئله به‌خصوص در زمانی وجود دارد که کف خانه برهنه باشد و عایق‌بندی مناسبی نداشته باشد. اگر کف‌پوش خانه شما چوبی است و شکاف‌های قابل‌توجهی میان تخته‌ها وجود دارد استفاده از فرش ضخیم می‌تواند به جلوگیری از خروج هوا کمک کند.

۱۰. اجازه دهید تا نور خورشید به خانه شما برسد

تا جایی که امکان دارد اجازه دهید نور خورشید وارد خانه شود. بنابراین، در ساعات روز، پرده‌های خانه را کنار بزنید تا نور خورشید وارد شود. همچنین، چک کنید که چیزی جلوی پنجره را نگرفته باشد. از پرده‌ها در شب‌ها استفاده کنید.

۱۱. آشپزی کنید

آشپزی به شما کمک می‌کند که از طریق گرمای ناشی از پختن غذا و همچنین، خوردن غذای گرم، گرم بمانید. برای مثال، می‌توانید کلوچه یا پای درست کنید. فر به خشک کردن هوا و گرم شدن آشپزخانه کمک می‌کند. پس از اینکه آشپزی‌تان تمام شد فر را به اندازه ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روشن بگذارید و در آن را باز بگذارید تا کمی گرما وارد خانه شود. بااین‌حال، این کار را زمانی انجام دهید که کودک یا حیوان خانگی در خانه ندارید.

درنهایت، گرم نگه داشتن خانه در روزهای سرد سال اهمیت بسیار زیادی دارد. برای این کار لازم نیست بودجه زیادی را صرف کنید. شما می‌توانید تنها با استفاده از چند راهکار ساده، خانه گرم‌تری داشته باشید و درعین‌حال در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کنید. بنابراین، با توجه به اینکه زمستان در راه است استفاده از نکاتی که در این مقاله مطرح شد را به یاد داشته باشید.

کد خبر 639402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha