مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

اگر طرفدار کمپینگ و سفرهای طولانی‌مدت جاده‌ای باشید می‌توانید با داشتن یک اینورتر از امکانات برقی هم استفاده کنید. اینورتر سینوسی این فناوری را در اختیار شما قرار می‌دهد. اینورترها انواع مختلفی دارند برخی از آنها با باتری خورشیدی کار می‌کنند برخی با باتری‌هایی که به وسیله برق شهری شارژ می‌شوند و برخی نیز مستقیما به شبکه برق شهری متصل می‌شوند.

اینورتر سینوسی

 اینورترهای سینوسی دستگاه‌هایی هستند انرژی را از باتری گرفته و به همان برقی که در پریز خانه هست تبدیل می‌کنند. دستگاه‌های الکتریکی با برق AC کار می‌کنند اما برقی که باتری‌ها و شرکت توزیع نیروی برق در اختیار مکان‌های صنعتی و مسکونی می‌گذارد از نوع DC است. اینورترهای موج سینوسی جریان مستقیم (DC) را از باتری یا شبکه برق شهری گرفته و به جریان متناوب (AC) تبدیل می‌کنند. سپس می‌توان از این جریان AC برای راه‌اندازی وسایل برقی، لامپ‌ها، نوارهای نوری، کمپرسورها و سایر دستگاه‌هایی که نمی‌توانند مستقیما با برق یا باتری کار کنند استفاده کرد. در ادامه مقاله به بررسی انواع اینورترهایی که موج سینوسی دارند و جزییات عملکرد آنها می‌پردازیم.

اینورترهای سینوسی

مفهوم اینورتر سینوسی مفهوم نیستا ساده‌ای است اما وقتی شروع به بررسی اینورترهای مختلف کنیم به پیچیدگی‌هایی می‌رسیم. اینورترها دو نوع اصلی دارند که اینورترهای موج سینوسی خالص و اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده هستند. وقتی تفاوت این دو را بدانید، اینورتر مناسب را انتخاب می‌کنید. اینورترها بسته به میزان اصلاحی که روی موج جریان برق انجام می‌دهند دو نوع شکل موج سینوسی دارند که موج سینوسی اصلاح شده و موج سینوسی واقعی است. در تصویر زیر آنها را می‌بینید.

موج سینوسی اصلاح شده درحقیقت یک موج سینوسی نیست. بلکه یک موج پلکانی است که لبه‌های نرمی دارد. تغیییر ولتاژ با تغییر عرض موج انجام می‌شود. بنابراین به اندازه یکی موج سینوسی واقعی صاف نیست. بااین‌حال نباید کیفیت آنها را دست کم گرفت. آنها توانایی بالایی دارند. اما موج سینوسی واقعی کاملا شبیه سینوس است و هیچ اعواجاجی ندارد. 

چه زمانی به اینورتر موج سینوسی خالص  نیاز داریم

اینورترهای موج سینوسی خالص به دلیل اینکه موج بهتر و نرم‌تری تولید می‌کنند، گران‌تر از نوع دیگر هستند. آنها برق AC که تولید می‌کنند شباهت زیادی به موج سینوسی یا برقی دارد که شرکت برق ارائه می‌دهد. موج سینوسی خالص، یک موج پیوسته و پایدار است که نوسانی دوره‌ای و منظم دارد. این موج سینوسی، بالاترین قابلیت‌ها را داشته و می‌تواند روی همه تجهیزاتی که برای موج سینوسی خالص طراحی شده‌اند کارکند. همه دستگاه‌هایی که با اینورتر موج سینوسی خالص کار می‌کنند ویژگی‌های مشابهی دارند. مسئله دیگر این است که برخی دستگاه‌ها تنها با اینورترهای موج سینوسی خالص کار می‌کنند و ممکن است درصورتی‌که به اینورترهای نوع دیگری متصل شوند آسیب ببینند یا عملکرد آنها با اختلال مواجه شود.  دستگاه‌هایی که به اینورترهای موج سینوسی خالص نیاز دارند عبارتند از:

  • لوازمی که موتور AC دارند مثل یخچال، کمپرسور یا مایکروویو
  • سایر دستگاه‌ها مثل توستر، شارژرهای باتری و دیمرهای لامپ‌ها
  • تجهیزات صوتی، تصویری و ماهواره‌ای
  • برخی تجهیزات پزشکی میثل بسیاری از دستگاه های CPAP برای ایست تنفسی و تغلیظ‌کننده‌های  اکسیژن

اینورتر سینوسی، همه مبناها را پوشش داده و اطمینان حاصل می‌کند که هر چیزی که با آن انرژی می‌دهید با عملکرد و ظرفیت کامل خود کار می‌کند. 

اینورتر سینوسی چیست؟

چه زمان از اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده استفاده کنیم

اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده ارزانترین اینورترهای موج سینوسی هستند چون موجی که تولید می‌کنند راحت تر ایجاد می‌شود و نیاز تجهیزات الکترونیکی لازم برای تولید آنها نسبت به اینورتر موج سینوسی خالص ساده‌تر است. قطبیت این موج‌ها به سرعت از مثبت به منفی تغییر می‌کند که شکل موجی را ایجاد می‌کند که بیشتر شبیه یک موج مربعی است تا قوس گردی که موج سینوسی خالص دارد. هنوز اکثر تجهیزات با اینورتر موج سینوسی اصلاح شده به‌خوبی کار می‌کنند. البته استثناهایی وجود دارد. برخی دستگاه‌ها با قدرت کمتری کار می‌کنند یا با اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده به‌خوبی کار نمی‌کنند و حتی برخی آسیب می بینند. بخصوص درباره لب‌تاب‌ها، به دفترچه راهنمای آن رجوع کنید.  دستگاه‌هایی که نباید به اینورتر موج سینوسی اصلاح شده متصل شوند:

  • موتورها و دستگاه‌ها و وسایلی که موتور دارند مثل فن و یخچال. راندمان پایین تر اینورتر سینوسی اصلاح شده باعث می‌شود موتورها به انرژی بیشتری برای کار کردن نیاز داشته باشند و بیش از حد گرم شوند. 
  • هر دستگاهی که ساعت دیجیتال یا تایمر برقی دارد. این ساعت‌ها اغلب، با موج سینوسی خالص کار می‌کنند. الگوی موج اصلاح شده نمی‌تواند نیاز آنها را تامین کند و باعث اختلال عملکرد آنها می‌شود. 
  • مسائل این چنینی درباره تجهیزاتی که از کنترلرهای الکتریکی دما با سرعت متغیر استفاده می‌کنند هم وجود دارد. مثلا یک مته با سرعت متغیر که ممکن است که فقط در سرعت بالا و پایین کار می‌کنند نه سرعت‌های متوسط. 
  • برخی دستگاه‌های روشنایی فلوئورسنتی خوب کار نمی‌کنند و حتی ممکن است صدای وزوز آزاردهنده‌ای ایجاد کنند. 

اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند و برای بسیاری از دستگاه‌ها مناسبند مگر اینکه تجهیزاتی باشند که استثنا قرار گرفته باشند. آنها همچنین رایج‌ترین و محبوب‌ترین اینورترهای بازار هستند. 

مزایای استفاده از اینورترهای سینوسی

اولین مزیت استفاده از اینورتر سینوسی کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های آن است چراکه اینورتر باعث تنظیم سرعت موتور به سرعت بهینه می‌شود. آنها می‌توانند مصرف برق را تا حد چشمگیری کاهش دهند. مزیت دیگر اینورترها کمک به کنترل دقیق‌تر فرآیند کار موتورهای الکتریکی است. وقتی موتورها با سرعت بهتری کار کنند، امکان اشتباه نیز کاهش پیدا کرده و طول عمر تجهیزات نیز افزایش می‌یابد. 

انتخاب اینورتر متناسب با تجهیزات

اگر قصد اتصال اینورتر به برق عمومی، ژنراتور یا منبع برق دیگری را دارید مثل پشتیبان عمل می‌کند نیاز به شارژر اینورتر موج سینوس خالص دارید. آنها شارژرهای داخلی دارند که برق را به صورت اتوماتیک در هنگام اتصال به برق خارجی، ذخیره می‌کنند. سپس این نیرو به صورت یکپارچه وارد دستگاه می‌شود. این موارد برای استفاده‌های متحرک مثلا در اتومبیل، قایق و غیره مناسب هستند.  انتخاب بهترین اینورتر سینوسی بستگی به کاربرد آن دارد. بهتر است دستورالعمل هر دستگاه را بررسی کنید تا با اطمینان جلو روید. همچنین اینورتر را از فروشگاه مجاز بخرید. 

منبع: sbtelectric.com

کد خبر 639393

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • JaHaN IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 0
    چرا اطلاعات غلط به مردم میدید!؟! این قسمت رو میگم: * دستگاه‌های الکتریکی با برق AC کار می‌کنند اما برقی که باتری‌ها و شرکت توزیع نیروی برق در اختیار مکان‌های صنعتی و مسکونی می‌گذارد از نوع DC است. * اینکه برق باتری دی سی هست درسته، اما برقی که شرکت توزیع نیروی برق در اختیار مکان‌های صنعتی و مسکونی میگذارد، ای سی هست، نه دی سی!