محققان کره‌ای میکروروبات‌هایی ابداع کرده‌اند که از سلول‌های بنیادی ساخته شده و می‌توانند از طریق بینی به مغز منتقل شوند.

میکرو روبات

به گزارش روزنامه همشهری و به نقل از نیواطلس، این سلول‌روبات‌ها(Cellbots) که سد خونی مغزی را دور می‌زنند، می‌توانند روزی برای درمان سرطان‌های مغز و بیماری‌های عصبی مورد استفاده قرار گیرند.

مغز به‌عنوان مرکز کنترل بدن، به امنیت بسیار بیشتری نسبت به سایر اندام‌ها نیاز دارد. سد خونی مغزی یک غشای بسیار انتخابی است که از ورود سموم و ذرات خارجی برای گردش در خون جلوگیری می‌کند و در عوض فقط اجازه می‌دهد تا مواد مغذی خاصی از آن عبور کنند. و درحالی‌که بیشتر اوقات این یک عملکرد مفید و مهم محسوب می‌شود، اما در عین حال درمان بیماری‌های مغز را دشوار می‌کند، زیرا داروها نیز از ورود منع می‌شوند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که گذرگاه داخل بینی می‌تواند مسیر مستقیمی به مغز باشد و به داروها اجازه می‌دهد این مانع را دور بزنند، اما به جای اسپری یا ژل بینی، دانشمندان در مطالعه جدید خود، یک وسیله نقلیه نسبتا منحصربه‌فرد را به این بزرگراه فرستادند؛ روبات‌های کوچکی که از سلول‌های بنیادی ساخته شده‌اند. محققان میکروروبات‌هایی ساخته‌اند که عمدتا از سلول‌های بنیادی انتقال هسته‌ای انسان (HNTSCS) ساخته شده‌اند که در داخل آنها نانوذرات اکسیدآهن وجود دارد.

این نانوذرات‌ها به سلول‌روبات‌ها اجازه می‌دهند تا با استفاده از میدان‌های مغناطیسی هدایت شوند. سلول‌روبات‌ها پس از ورود به مغز می‌توانند به نورون‌ها، سلول‌های پیش‌ساز عصبی و نوروگلیوسیت‌ها تفکیک شوند که این می‌تواند به درمان طیف وسیعی از اختلالات سیستم عصبی کمک کند.

این تیم سلول‌روبات‌ها را با هدایت آنها از طریق کانال‌های میکروسیال آزمایش کرده و نشان دادند که چگونه می‌توان سلول‌روبات‌ها را با استفاده از یک میدان مغناطیسی خارجی کنترل کرد. سپس آنها را به ارگانوئیدهای مغزی رشد یافته در آزمایشگاه پیوند زدند تا عملکردشان را بررسی کنند.

کد خبر 639270

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha